Flashback bygger pepparkakshus!
2008-09-24, 10:20
Medlem
Hej!
Har nu fixat Xubuntu istället för allt mitt gamla krångel. Fått igång Wlanet via network-manager. Dock när jag starta datorn så måste jag gå in manuellt via network-manager(roaming) och markera mitt trådlösa och sparka igång. Blir trubbel eftersom jag ska göra burken som en VNC server.
Nåväl. Hur göra för att få det att sparka igång automatiskt vid start. Kanske ska noteras att jag inte fått igång nätverket via vanliga iwconfig utan måste använda network-manager av någon anledning
Citera
2008-09-24, 12:03
Medlem
SjogrenXs avatar
Kolla settingsfiler i /etc/network.d
Citera
2008-09-24, 12:11
Medlem
werss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifespan
Hej!
Har nu fixat Xubuntu istället för allt mitt gamla krångel. Fått igång Wlanet via network-manager. Dock när jag starta datorn så måste jag gå in manuellt via network-manager(roaming) och markera mitt trådlösa och sparka igång. Blir trubbel eftersom jag ska göra burken som en VNC server.
Nåväl. Hur göra för att få det att sparka igång automatiskt vid start. Kanske ska noteras att jag inte fått igång nätverket via vanliga iwconfig utan måste använda network-manager av någon anledning

Det låter som du inte kompilerat in drivarna för WLAN-kortet i kerneln (ajabaja) och att du behöver ladda rätt modul först, (vilket network-manager gör åt dig)
du kan ladda manuelt med modprobe eller lägg till
[modprobe ipw2200] i filen /etc/conf.d/local.start

*ipw2200 är namnet på min modul.. din heter nog anorlunda

Lycka till
Citera
2008-09-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wers
Det låter som du inte kompilerat in drivarna för WLAN-kortet i kerneln (ajabaja) och att du behöver ladda rätt modul först, (vilket network-manager gör åt dig)
du kan ladda manuelt med modprobe eller lägg till
[modprobe ipw2200] i filen /etc/conf.d/local.start

*ipw2200 är namnet på min modul.. din heter nog anorlunda

Lycka till
Så nu funkar det . Tack för hjälpen! Ännu ett steg närmre till ett behärska linux
Citera
2008-09-24, 13:21
Medlem
werss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifespan
Så nu funkar det . Tack för hjälpen! Ännu ett steg närmre till ett behärska linux

Om det fungerade så är det juh bra,,, men... din kernel är inte som den "skall"
Du använder förnodligen en kernel_image med stöd för den vanligaste maskinvaran, resten laddas via moduler.
Om jag vore du så skulle jag kompilera en egen kernel för din maskinvara,
så att operativet arbetar "närmare" hårdvaran utan massa onödigt lull som dels tar "tid" att ladda men även (försumbart kanske) plats på disken.
En mindre kernel är snabbare, sparar RAM, och utnyttjar resten av datorns komponenter mer effektivt. Du tycks ha intresse att lära dig så det är ännu en anledning till det..
Var det Ubuntu du körde?
ISF ----->
http://www.howtoforge.com/kernel_compilation_ubuntu
Citera
2008-09-24, 14:38
Medlem
m0loss avatar
Det guiden snackar om en ældre release av Ubuntu, lænken var strålande men det ær bara att køra på med samma tips æven om man sitter på 8.04?
Citera
2008-09-24, 17:27
Medlem
werss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0los
Det guiden snackar om en ældre release av Ubuntu, lænken var strålande men det ær bara att køra på med samma tips æven om man sitter på 8.04?

jo. metoden är densamma även om versionsnummren och filnamnen kan variera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in