Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2013-02-08, 19:39
  #49
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airees
Hejsan.

Jag har en snabb fråga.

Jag vet att folk säger att man inte behöver formatera om sin dator, men OM man gör det, skadas datorn på nått sätt då?

Tack i förhand.
Airees.

Nej den skadas inte.

Formatera om, eller ominstallera, skadar inte datorn. Din filer försvinner om du inte har kopior eller en backup på dom dock.

Vissa rekommenderar en ominstallation av Mac OS någon gång per år, medan andra anser att det aldrig behövs. I mina ögon så finns det ingen direkt anledning att ominstallera om datorn fungerar som den skall.
Citera
2013-02-08, 19:44
  #50
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airees
Hejsan.

Jag har en snabb fråga.

Jag vet att folk säger att man inte behöver formatera om sin dator, men OM man gör det, skadas datorn på nått sätt då?

Tack i förhand.
Airees.
All data går förlorad, men förutom detta.. Nej, datorn skadas inte.
Citera
2013-02-08, 19:50
  #51
Medlem
Aireess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Nej den skadas inte.

Formatera om, eller ominstallera, skadar inte datorn. Din filer försvinner om du inte har kopior eller en backup på dom dock.

Vissa rekommenderar en ominstallation av Mac OS någon gång per år, medan andra anser att det aldrig behövs. I mina ögon så finns det ingen direkt anledning att ominstallera om datorn fungerar som den skall.

Tack!

Airees.
Citera
2013-02-09, 12:49
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
Ta inte ut sladden så pysslar den om sig själv strax innan du vaknar. Bla. defragmentering och små systemuppdateringar.
De med Microsoft-traktor måste väl defragmentera manuellt än i dag, 2008?
Men då du befinner dig på den ljusa sidan får du det gjort medan du sover.
Men, som nämnts, glöm inte köra igenom en cykel då och då, för batteriets skull.

Skrivverktygen bör du särskilt köra före och efter uppdateringar av ditt OS.

Defragmentering? Det behövs ju inte på en Mac, inte Linux heller för den delen. Det är bara Windows som kör med filsystem som inte är journalförda och behöver defragmenteras.
Citera
2013-02-11, 22:32
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rush-01
Jag har haft min macbook nu i ca 2 veckor, och jag är nöjd med den!
Det jag skulle vilja veta är hur jag ska ta hand om min dator för att den ska hållas i ett bra skick.

Frågor som jag skulle vilja få svar på är att, ska datorn stå på(standby) eller är det bättre om man stänger av den varje gång?
Hur ska man hålla betteriet i ett bra skick?
Kan jag få virus på min mac?
Om fläktarna börjar låta lite, är det något negativt?

Tack!

Jämfört med PC datorer så är det mycket mindre risk att man får virus på Macbook datorn, då IOS är ett mycket bättre och säkrare operativsystem än Windows....

Att hålla batteriet i bra skick - använd datorn tills den varnar om batteriet, då laddar du upp den för fullt - det fungerar lite som med mobiltelefoner...

Det där med fläktarna vet jag faktiskt ingenting om. Har haft min MacBook Pro i snart två år och har aldrig hört att fläktarna har börjat låta.

Jag brukar för det mesta låta min MacBook Pro stå på Standby, tror inte att det gör någon större skillnad om den står på Standby eller är helt avstängd...
Citera
2013-02-11, 22:55
  #54
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Jämfört med PC datorer så är det mycket mindre risk att man får virus på Macbook datorn, då IOS är ett mycket bättre och säkrare operativsystem än Windows....

Att hålla batteriet i bra skick - använd datorn tills den varnar om batteriet, då laddar du upp den för fullt - det fungerar lite som med mobiltelefoner...

Det där med fläktarna vet jag faktiskt ingenting om. Har haft min MacBook Pro i snart två år och har aldrig hört att fläktarna har börjat låta.

Jag brukar för det mesta låta min MacBook Pro stå på Standby, tror inte att det gör någon större skillnad om den står på Standby eller är helt avstängd...

Du menar väl OS X? eller kan man köra iOS på apples datorer också?
__________________
Senast redigerad av C0w 2013-02-11 kl. 22:57.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback