Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 18:55
  #277
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Honey.B.Blue, kan vi komma överens om att vi inte är överens? Agree to disagree?

Vi är som två skepp som seglar på samma vatten, utan att aldrig möta varandra. Det skulle vara slött om alla tänkte på samma sätt.

Jag respekterar din opinion och hoppas att du också respekterar min opinion.

Take care
Det kan vi och utan några som helst bekymmer.

Med så vänlig tilltals "ton" men framförallt att debattklimatet inte ska behöva lida pin för lite vidgade perspektiv än enbart den redan inslagna vägen i djupa fåror...

Vem är jag att slå hål på andras myter och begär, enbart den enfaldige sitter och stirrar sig blint och övertolkar så fort annan inte smeker medhårs.. att jag inte sjunger in i dina verser har inget att göra med att jag ens skulle vilja döpa om dig eller något, tvärtom..

Distans och sjölvdistans är bra att ha - vi kan fortsätta utväxla synsätt ochnperspektiv oavsett du redan har ett koncept av drömsk karaktär, det sargar ninte mig det minsta och du har inte precis våldfört din mission på mig, so far so good.

Jag önskar dig självklart gott med det livsrecept du köpt och att vi nu dryftar det här kan ju vara hela meningen med forum.

Vad skulle forum annars vara bra för om inte belysa också de bakomliggande faktorerna som fått så många att nappa på gudsatrappen.

Som tur väl är, så har mänskligheten lärt sig att separera sina dagdrömmar med verkligheten, för i verkliga livet där allting och precis allt gäller för bästa möjliga fortlevnad med optimala förhållanden, blir det lite vanskligt att diskutera med varandra om "att se det svarta" vid olika spörsmål som uppstår, som du nog vet.. så går sådant för sig bakom väl lyckta dörrar.. ofta kan sektgemenskapen vara den utlimata jordmånen för att dina förslag på hur vi bör tänka och förhållaoss till den osaligaste anden av alla ska kunna liksom adapteras ochn då skulle om du inte redan förstått det.. samhällen börja kollapsa på riktigt. Dvs fler än som redan kollapsar.
Citera
2017-10-19, 19:56
  #278
Medlem
Flammarions avatar
Det naturliga urvalet gav oss det vi kallar samvete. Vi är ju sociala djur, så egenskaper som gynnat vår flock har ju premierats.
TS saknar kunskap i ämnet.
Citera
2017-10-19, 20:53
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det naturliga urvalet gav oss det vi kallar samvete. Vi är ju sociala djur, så egenskaper som gynnat vår flock har ju premierats.
TS saknar kunskap i ämnet.
Precis.
Samhället dikterar samvetet. Det antika Sparta ansåg inte dråp som synd, däremot var stöld det grövsta brottet man kunde begå.
Citera
2017-10-19, 21:04
  #280
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Man svarar på frågan; har du en själ?

Hälften av jordens befolkning hör till Adams ras, dvs. själsliga människor. De har kropp, ande och själ.

Den andra hälften är en ras som ännu är outvecklad. De är bundna till jorden, har kropp och ande, men inte en själ.

De får inte en själ, de kan inte hjälpas, de är och förblir sk. själlösa människor.

De kan inte förstå konceptet av Gud, själen eller himlen.

Eftersom de inte har en själ, kan de inte lära sig om moral, samvete, kärlek eller djupa tankar. De är tomma kroppar som går omkring på jorden.

Jesus pratade ofta om deras ras: 'Låt de döda begrava de döda'.

De har inte livsgnistan i sig.

Dom lär sig att apa efter själsliga människors miner och beteendesätt. När den själsliga rasen evolverar till det nästa planet och flyttar till en ny värld, med ny himmel och nya planeter, då kan den själlösa rasen evolvera vidare, vilket betyder att de får en individuell själ samt en förbindelse till Gud och himlen.

Den själlösa rasen har en gruppsjäl, likasom djur har. Deras beteende styrs av gruppsjälen.

När man ser hur samhället är idag, då vet man precis vilken ras som sitter och håller all makt på jorden.

Ingen moral, inget samvete, ingenting själsligt, vilket är karakteristiskt för rasen. Eftersom rasen inte har individuella själar som har kontakt till högre planer, bygger de en värld som de tycker är helt logisk.

Stackars rasen ser bara skyn och stjärnorna, och försöker fundera ut och bedöma hela världen - eftersom dom inte har möjlighet att studera djupare, genom själen, som dom inte har.

En hel drös påståenden utan argument eller källor. Det verkar misstänkt likt åsikter utan substans.
Citera
2017-10-19, 22:24
  #281
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
En hel drös påståenden utan argument eller källor. Det verkar misstänkt likt åsikter utan substans.

Substansen finns där, annars skulle jag aldrig våga slänga ut saker som jag inte har någon grund.

Det är ett tämligen nytt ämne för mig, eftersom jag alltid trodde att alla människor har en själ. Men när ämnet dök upp om och om igen, började jag läsa mera om teorin för två olika raser - och fundera. Och försöka hitta alla hål i teorin. Jag ifrågasätter allting och är alltid redo att ändra åsikt om en ny teori för grunden av den gamla teorin.

Först studerade jag psykologi i flera år, men personliga erfarenheter och studerandet av flera olika personligheter gick inte logiskt ihop. För att göra saken värre var alla bekanta psykologer i djup depression. Käkat anti-depressiva medel i över femton år, gått länge i intensiv psykoterapi utan någon förbättring. De var högt respekterade psykologer som talade i seminarer, men ännu värre var det, att de skötte depressiva patienter. Som aldrig blev botade, bara proppade fulla med mediciner.

I varje fall, efter det studerade jag allt från österländsk psykologi till metafysik. Till slut fanns det ingenting mera att studera, så jag började tänka.

Två raserna hade jag hört talas om, kom ihåg alla böcker där ämnet hade nämnts flyktigt, men utan mera information intresserade det inte.

Innan jag hittade massor av artiklar på nätet, här är ett par:

https://veilofreality.com/2011/04/18...ulless-humans/

http://www.stuartwilde.com/2013/01/s...ing-from-hell/

https://wakeup-world.com/2015/11/21/spiritless-humans/


Dessutom diskuteras ämnet på olika forum, med mera information, och med olika åsikter. Det är väldigt intressant och försöker studera ämnet så, att den själslösa rasen har sin egen uppgift i evolutionen.

Men det viktigaste var den nya tanken, att det finns två raser på jorden och att de är fördelade överallt över jorden, i alla nationaliteter, klasser, och länder. Rasismen får en helt ny mening.
Citera
2017-10-20, 00:05
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Substansen finns där, annars skulle jag aldrig våga slänga ut saker som jag inte har någon grund.

Det är ett tämligen nytt ämne för mig, eftersom jag alltid trodde att alla människor har en själ. Men när ämnet dök upp om och om igen, började jag läsa mera om teorin för två olika raser - och fundera. Och försöka hitta alla hål i teorin. Jag ifrågasätter allting och är alltid redo att ändra åsikt om en ny teori för grunden av den gamla teorin.

Först studerade jag psykologi i flera år, men personliga erfarenheter och studerandet av flera olika personligheter gick inte logiskt ihop. För att göra saken värre var alla bekanta psykologer i djup depression. Käkat anti-depressiva medel i över femton år, gått länge i intensiv psykoterapi utan någon förbättring. De var högt respekterade psykologer som talade i seminarer, men 0ännu värre var det, att de skötte depressiva patienter. Som aldrig blev botade, bara proppade fulla med mediciner.

I varje fall, efter det studerade jag allt från österländsk psykologi till metafysik. Till slut fanns det ingenting mera att studera, så jag började tänka.

Två raserna hade jag hört talas om, kom ihåg alla böcker där ämnet hade nämnts flyktigt, men utan mera information intresserade det inte.

Innan jag hittade massor av artiklar på nätet, här är ett par:

https://veilofreality.com/2011/04/18...ulless-humans/

http://www.stuartwilde.com/2013/01/s...ing-from-hell/

https://wakeup-world.com/2015/11/21/spiritless-humans/


Dessutom diskuteras ämnet på olika forum, med mera information, och med olika åsikter. Det är väldigt intressant och försöker studera ämnet så, att den själslösa rasen har sin egen uppgift i evolutionen.

Men det viktigaste var den nya tanken, att det finns två raser på jorden och att de är fördelade överallt över jorden, i alla nationaliteter, klasser, och länder. Rasismen får en helt ny mening.
Om du börjat tänka helt nyligen efter alla dessa år av psykomedikamenter
vore det lämpligt att börja med elementär logik, ABC helt enkelt.
2 kategorier av människor, är du helt säker att du ingår i den "rätta" kategorin, klassen, whatsoewer, och lägg fram film, foto, inspelningar odyl bevis för detta.
__________________
Senast redigerad av rantaplan 2017-10-20 kl. 00:19.
Citera
2017-10-20, 03:08
  #283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Innan jag hittade massor av artiklar på nätet, här är ett par:

https://veilofreality.com/2011/04/18...ulless-humans/

http://www.stuartwilde.com/2013/01/s...ing-from-hell/

https://wakeup-world.com/2015/11/21/spiritless-humans/
Lustigt att man använder ett citat av Gurdjieff för att ge stöd åt sin teori, personerna som ''tror'' detta har ingen förståelse eller tillräcklig kompetens för att inse vad Gurdjieff menade med sitt påstående och är tyvärr helt ute och cyklar. Jag råder dig att inte lägga ner din tid och energi på en tro som saknar grund i verkligheten, spendera den på att studera autentiska andliga lärare, t.ex. Buddha.

Två ''raser'' som beskrivs är rena hitta på och vill jag tillägga en slags andlig diskriminering dessutom, vilket vore sorgligt om det hela inte var så komiskt , en ras är något ytterst biologiskt och har ingenting med anden att göra. När du eller jag lämnar den här platsen klipps alla biologiska band och det är adjö med raser/identifieringar etc.
Citera
2017-10-20, 16:05
  #284
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Substansen finns där, annars skulle jag aldrig våga slänga ut saker som jag inte har någon grund.

Det är ett tämligen nytt ämne för mig, eftersom jag alltid trodde att alla människor har en själ. Men när ämnet dök upp om och om igen, började jag läsa mera om teorin för två olika raser - och fundera. Och försöka hitta alla hål i teorin. Jag ifrågasätter allting och är alltid redo att ändra åsikt om en ny teori för grunden av den gamla teorin.

Först studerade jag psykologi i flera år, men personliga erfarenheter och studerandet av flera olika personligheter gick inte logiskt ihop. För att göra saken värre var alla bekanta psykologer i djup depression. Käkat anti-depressiva medel i över femton år, gått länge i intensiv psykoterapi utan någon förbättring. De var högt respekterade psykologer som talade i seminarer, men ännu värre var det, att de skötte depressiva patienter. Som aldrig blev botade, bara proppade fulla med mediciner.

I varje fall, efter det studerade jag allt från österländsk psykologi till metafysik. Till slut fanns det ingenting mera att studera, så jag började tänka.

Två raserna hade jag hört talas om, kom ihåg alla böcker där ämnet hade nämnts flyktigt, men utan mera information intresserade det inte.

Innan jag hittade massor av artiklar på nätet, här är ett par:

https://veilofreality.com/2011/04/18...ulless-humans/

http://www.stuartwilde.com/2013/01/s...ing-from-hell/

https://wakeup-world.com/2015/11/21/spiritless-humans/


Dessutom diskuteras ämnet på olika forum, med mera information, och med olika åsikter. Det är väldigt intressant och försöker studera ämnet så, att den själslösa rasen har sin egen uppgift i evolutionen.

Men det viktigaste var den nya tanken, att det finns två raser på jorden och att de är fördelade överallt över jorden, i alla nationaliteter, klasser, och länder. Rasismen får en helt ny mening.

Låt mig gissa; du själv tillhör den rasen som har en själ?
Citera
2017-10-20, 16:23
  #285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Tyvärr vill jag tänka själv. Det är inte frågan om vem som skriver vad, det är frågan om själva innehållet.
Ok. Vilket leder oss till:

Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Substansen finns där, annars skulle jag aldrig våga slänga ut saker som jag inte har någon grund.

Det är ett tämligen nytt ämne för mig, eftersom jag alltid trodde att alla människor har en själ. Men när ämnet dök upp om och om igen, började jag läsa mera om teorin för två olika raser - och fundera. Och försöka hitta alla hål i teorin. Jag ifrågasätter allting och är alltid redo att ändra åsikt om en ny teori för grunden av den gamla teorin.

Först studerade jag psykologi i flera år, men personliga erfarenheter och studerandet av flera olika personligheter gick inte logiskt ihop. För att göra saken värre var alla bekanta psykologer i djup depression. Käkat anti-depressiva medel i över femton år, gått länge i intensiv psykoterapi utan någon förbättring. De var högt respekterade psykologer som talade i seminarer, men ännu värre var det, att de skötte depressiva patienter. Som aldrig blev botade, bara proppade fulla med mediciner.

I varje fall, efter det studerade jag allt från österländsk psykologi till metafysik. Till slut fanns det ingenting mera att studera, så jag började tänka.

Dessutom diskuteras ämnet på olika forum, med mera information, och med olika åsikter. Det är väldigt intressant och försöker studera ämnet så, att den själslösa rasen har sin egen uppgift i evolutionen.

Men det viktigaste var den nya tanken, att det finns två raser på jorden och att de är fördelade överallt över jorden, i alla nationaliteter, klasser, och länder. Rasismen får en helt ny mening.
Vilken substans syftar du på? Vilka erfarenheter har du själv av anden/själ/ett liv annat än ditt nuvarande? Kommer du t.ex. ihåg vem du var innan du föddes eller minns du en existens som föregår det liv du lever nu? Hur vet du att någon människa har en ''själ'' överhuvudtaget, vilken distinktion gör du mellan själ och ande? Hur kan du veta något om andras själar och deras öden, vet du ens något om din egen? Är det inte tokigt att tro att vissa har en själ, att andra inte har en själ om du inte ens vet om det finns en sådan sak som en själ?

Människans psykologiska tillstånd eller känslor/depressioner har ingenting med anden eller en själ att göra, anden liksom din förmåga till medvetenhet är inte en människa. Tankar, känslor, tillfälliga minnen, trauman är flyktiga, saknar ett existentiellt absolut värde. Det är bara relevant när det kommer till reinkarnation, i och med att ditt nästa liv kan du förvänta dig inte kommer bli någonting mer än vad du gör med din tid i nuet, detta är den verkliga innebörden av karma, d.v.s handling och dess kausala effekt som pågå under extrema relativa tidsrymder.

Försök åtminstone att förstå logiken i detta, ingenting du lär dig med hjälp utav ditt intellekt(det kvittar om du är 300 år gammal och studerat under halva det livet och är övertygad in i märgen) har någon som helst relevans när det kommer till förståelse av det som är bortom din existens här och nu.
Det enda relevanta är erfarenhet, det kvittar vem som påstår vad och hur mycket du tror på det, har du ingen egen erfarenhet har du ingenting alls som är av nytta i praktiken för dig. Gör det inte nytta i praktiken är det likaså ett slöseri med din värdefulla tid, du liksom alla människor har ett begränsat antal dagar på jorden och det kloka är därför att spendera tiden effektivt, på något man har nytta av. Kommer Gud själv ner på jorden och bekräftar din tro med sina ord så ska man ifrågasätta Gud tills det att man själv kan verifiera att det stämmer, annars är det bara obekräftade föreställningar.

Du får naturligtvis tro vad du vill, om du vill tro att människor som inte visar tecken till ''andlighet'' är tomma inombords och saknar ''själ'' så får du självklart göra det. Ett annat ord för tro är dock fantasier, föreställningar.

Det här är till skillnad från dig, inget nytt ämne för mig. Jag har mer än ett livs erfarenheter av livet på jorden och jag kan upplysa dig om att detta är rena nonsens ur ett verkligt perspektiv, människor som tror detta är i kritiskt behov av en enda sak :

“Your own Self-Realization is the greatest service you can render the world.”

― Ramana Maharshi

Allt människor tror om livet, religion, filosofi etc som hon inte kan bekräfta erfarenhetsmässigt dör och stannar med kroppen, det enda man har nytta av i det som följer är livslektioner man har insett på djupet av sin varelse, därför var mitt råd till dig att studera en autentisk andlig lärare, t.ex. Buddha, eller vilken kompetent Yogi du själv än uppskattar. För det har du verklig nytta av. Den här typen av new age teorier baserar sig på ''magkänslan'', känsliga individer som gärna vill kalla sig för indigobarn och ser sig själva som speciella, rena nonsens ur ett existentiellt verkligt perspektiv, liksom 99% av människans trosuppfattningar om livet på djupare nivåer.
Citera
2017-10-20, 17:16
  #286
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Som liten kände jag mig som en främling och kunde inte förstå varför föräldrarna inte älskade mig. Jag ville gå tillbaka till mitt 'hem', där jag var älskad, utan att förstå vad 'hemmet' betydde, men en sak var säker, det var inte mitt jordliga hem

Jag skulle aldrig ha klarat mig, om inte för kärleken, som kom uppifrån. När jag grät, vaggades jag i 'bomull', mina föräldrar försökte aldrig trösta mig, men tack vare det fann jag en osynlig tröstare.

Vi hade inga böcker om religioner och föräldrarna pratade aldrig om andliga saker.

En gång såg jag en kvinna på stan, det var något speciellt med henne, hennes ögon, hennes inre lycka, hennes inre lugn. Hon blev mitt exempel för livet. Jag såg henne bara för några sekunder när hon gick förbi mig, ändå blev hon min 'vägledare'.

Kyrkan gav ingenting, prästen pratade ord som han inte själv förstod. Därför var kristendomen främmande, så jag läste alla religioner och försökte hitta den röda tråden.

Gud existerade, det visste jag, men det fanns ingen man kunde diskutera med, eftersom familjen och vännerna var ateister.

På något sätt visste jag hur viktigt det var att göra rätta val. Moralen och samvetet, samt empatin och kärleken, det lärde ingen mig, inte ens med deras eget exempel. Hemma försökte jag dölja mitt innersta och vara som alla andra, vilket var svårt.

När jag blev gravid, pratade alla gravida om hur det viktigaste är att barnet är friskt, själv hade jag en enda önskan: Att barnet inte skulle vara 'tom innerst inne'.

Sonen hade underbara ögon - ögorna är själens spegel - väldigt igenomträngade. Samtidigt som jag bytte hans blöjor, såg han rakt igenom mig och jag bad om förlåtelse för att jag inte var medveten och hade låtit livet gå förbi. Av honom. En liten baby, lol.

Varför, det visste jag inte, men sonen 'såg' vem jag är och det var förbryllande.

När han lärde sig prata, då började han lära mig om vad som var viktigt i livet. Han sade att han flyger varje natt till Gud och att Gud vaggar honom i famnen. Varifrån han hade fått ordet Gud, det blev en gåta. Men han var helt säker på sin sak.

Han berättade att hans själ brukar få honom att skratta genom att skoja med honom, hur alla har ett guldband i deras hjärta, ett band som är fast i den eviga kärleken, och att änglarna bevakar/beskyddar bandet - sonen använde gamla ord, ord som han inte borde veta att ens existerade.

Om ett annat barn tog hans leksak, brydde han inte om det. Om ett barn slog honom, slog han aldrig tillbaka, bara såg på barnet med förståelse.

Det är svårt, om inte omöjligt, att inte börja fundera och utveckla sig själv, när man lever med någon som honom. Sonen räddade mitt liv!

Även vuxna män böjde huvuden av skam, om sonen yttrade något om dem. En vän satt och babblade om andliga saker, som var helt löjliga. Sonen gick förbi och tillade: "Klar tunga, klart sinne" och gick vidare. Killen fattade direkt att orden var till honom.

Det bästa var, när han en gång repeterade om och om igen, att "mänskligheten flyttar till Jupiter, mänskligheten flyttar till Jupiter", en killkompis gapade och frågade mig 'hur fan visste han det, det är ju sant?!?'.

Men... om jag inte hade en själ, då hade sonens prat varit tomma ord utan någon mening. Sonen pratade alltid så, att man måste själv fundera ut vad han menade, vilket var en lång tankeprocess. Utan själ hade jag skrattat åt honom.

Om man bara ser det ytliga, då får man vänta i evigheter att Gud eller själen visar sig. Ingen kommer att bevisa med fakta att Gud existerar.
Ok, Det är ”bara” din personliga tro.
Jag får leta vidare efter belägg att själar/andar/gud existerar.
Citera
2017-10-21, 10:18
  #287
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Men det viktigaste var den nya tanken, att det finns två raser på jorden och att de är fördelade överallt över jorden, i alla nationaliteter, klasser, och länder. Rasismen får en helt ny mening.

Vem är det "viktigt" för?
Citera
2018-08-04, 12:32
  #288
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det besvarar inte frågan hur man undersöker om andar eller själar existerar.

Ande = Liv

När någon "dör", så lämnar livet/anden kroppen, och reinkarnerar till en ny köttkostym i enlighet med ens ihoptjänade karmakonto...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback