Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-22, 19:54
  #1
Medlem
Död o återfödds avatar
.
KÄLLAN TILL SAMVETET?


Samvetet, dvs känslan för vad som är rätt och orätt, vem är det som har skänkt det till oss?

Varför har vi skänkts förmågan att skilja mellan rätt och orätt?


Själlösa maskiner och robotar, materia, har ju inte något samvete, så varför har vi det?

Om människan enbart skulle ha bestått av materia, så skulle vi inte kunna plågas av samvetskval, eftersom vare sig de kemiska reaktionerna eller de elektriska signalerna i hjärnan har något samvete överhuvudtaget, ingen förmåga att plågas av samvetskval...


Om inte den Absoluta Sanningen finns, varför har vi då ett samvete överhuvudtaget, som kan skilja mellan rätt och orätt?

Utan den absoluta sanningen, skulle inga relativa sanningar överhuvudtaget existera!

Alla relativa sanningar är nämligen relaterade till den absoluta sanningen!


På samma sätt är vår relativa materiella värld (Guds baksida) relaterat till den absoluta andliga världen (Guds framsida), där frånvaron av Guds absoluta godhet ger den relativa dualismen i form av gott och ont, som känneteckar vår mörka gudsförgätna värld...



1. VAR KOMMER SAMVETETS RÖST IFRÅN, om inte från Översjälen/Helige Anden?

2. SAMVETS-KVAL, vad/vem i kroppen plågas av det, om inte vi medvetna upplevande själar?

.
Citera
2008-09-22, 20:06
  #2
Medlem
Kheperas avatar
The God of the Gaps. Finns ett hålrum man inte kan förklaras, är det Gud som skall stoppas ner i det. Vad som skulle vara så speciellt med just samvetet begriper jag dock inte.

Dock skönt att vi lever i Guds röv (dvs. den materiella världen). Om man ser till alternativet, alltså.
Citera
2008-09-22, 20:12
  #3
Medlem
Död_o_återfödd svarar aldrig på tilltal, ganska irriterande.

Men iaf, vad har vi för belägg för att samvetet skulle vara "skänkt" oss?

Allt visar på att det är något man lär sig.
Överjaget som Freud talar om,
och internalisering av värderingar som sociologer talar om.
Människor utan uppfostran beter sig som om dom var utan samvete.
Det finns forskning på ryska seriemördare som visar hur det går till,
utvecklingspsykologiskt sett.
Om man nu tror på psykologi,
annars kan man ju alltid se det existentiellt, filosofiskt.
Citera
2008-09-22, 20:13
  #4
Medlem
StefanHeterJags avatar
Samvete är väl en kombination av grupptryck och strävan efter att bli accepterad. Inte konstigare än så tycker jag.
Citera
2008-09-22, 20:37
  #5
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Utan den absoluta sanningen, skulle inga relativa sanningar överhuvudtaget existera!

Alla relativa sanningar är nämligen relaterade till den absoluta sanningen!

Mycket bra poäng!

Ska bli intressant att se alla vilsna själar greppa sig kvar vid sina teorier i rädsla för att erkänna den absoluta sanningen, trots att dom innerst inne vet att moral endast kan komma från gud.

Skulle evolution ha skapat ondska? Detta är nageln i ögot hos evolutionisterna som dom aldrig kan bortförklara. Varken fiskar eller apor har ju moral, utan endast guds barn!

http://www.bibeln.se/

http://www.skapelsetro.se/creation.php
Citera
2008-09-22, 20:47
  #6
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Mycket bra poäng! ...
Varje gång DoÅ skriver ett inlägg vill någon härma hans stil. Visst är trådarna "dömda" att spåra ur och bli flyttade till papperskorgen, men vi behöver ju inte hjälpa till att sänka skeppet. Låt oss försöka ta tråden på det allvar den inte förtjänar. T.ex: Vad är samvetet för något, och hur kommer det sig att vi har ett sådant? (God of the Gaps som en valfri förklaringsmodell.)

/MOD
Citera
2008-09-22, 20:47
  #7
Medlem
Mixuss avatar
Och varför glömmer vi genast bort att vad som betraktas som rätt och fel(orätt) är något som vuxit fram med det samhälle vi lever i ?
Det som en gång i tiden ansågs vara rätt anses idag vara fel osv. Ondska är någonting människan själv satt ord för om vad som anses orätt. Samvete är och förblir en känsla, liksom den känsla du har när du känner kärlek eller hat.

Vad är sanningen då ? snälla definera vad som kan betraktas som en sanning ? Den enda sanning vi kan med 100% veta är "Det enda jag vet, är att jag intet vet" -Sokrates
Citera
2008-09-22, 20:53
  #8
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixus
Och varför glömmer vi genast bort att vad som betraktas som rätt och fel(orätt) är något som vuxit fram med det samhälle vi lever i ?
Det som en gång i tiden ansågs vara rätt anses idag vara fel osv.
Visst. Men detta gäller kunskap över huvud taget. Att folk har delade uppfattningar om saker, betyder inte att alla uppfattningarna stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av Mixus
Den enda sanning vi kan med 100% veta är "Det enda jag vet, är att jag intet vet" -Sokrates
Nej, det sade aldrig Sokrates. Det var oraklet i Delfi som förklarade för honom, att han var den som visste mest, eftersom han var medveten om hur lite han visste. Poängen är att vi aldrig kan lära oss något, om vi inte erkänner att vi inte redan vet. Den är inte att man aldrig skulle kunna veta något.

"Det enda jag vet, är att jag intet vet" är ett skolexempel på självuteslutning. Hör hemma på samma hylla som "Allt jag säger är lögnaktigt."
Citera
2008-09-22, 20:58
  #9
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Varje gång DoÅ skriver ett inlägg vill någon härma hans stil. Visst är trådarna "dömda" att spåra ur och bli flyttade till papperskorgen, men vi behöver ju inte hjälpa till att sänka skeppet. Låt oss försöka ta tråden på det allvar den inte förtjänar. T.ex: Vad är samvetet för något, och hur kommer det sig att vi har ett sådant? (God of the Gaps som en valfri förklaringsmodell.)

/MOD

Om du tar bort tråden så lovar jag att skapa en ny med (i stort) samma ämne, fast som överlever papperskorgen och där trolling inte ingår i topic.
Citera
2008-09-22, 21:00
  #10
Medlem
Adversariuss avatar
Denna misär, dessa ursäkter till människor...

Naturen har planterat instinkter i oss, precis som med alla andra djurarter. Dessa syftar till att ge oss en drift att reproducera, bevara oss själva och bevara vår art. Apor dödar inte varandra, inte heller fiskar av samma art, såvida det inte är den enda utvägen för att själv överleva. Denna instinktiva moral anpassas efter samhällets utveckling och går i arv från generation till generation, vilket förklarar varför den ser olik ut i olika delar av världen. All moral grundar sig dock i överlevnads- och bevarelseinstinkter.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2008-09-22, 21:02
  #11
Avstängd
Men "jag tänker alltså finns jag" borde man väl kunna veta iaf? Jag tror samvetet är en del av att människor som har hållt samman har överlevt bättre och de har kanske haft en viss gen. Iom att vi hittat på en del regler som gäller för oss så måste vi anpassa oss efter varandra för att kunna fortsätta hålla ihop, det är det som är samvetet gissar jag på.
Citera
2008-09-22, 21:21
  #12
Medlem
Pontus900s avatar
Välkommen tillbaks DoÅ!
Du har vågat komma fram från under din sten ser jag, lite synd är det att du får krypa tillbaka nu



Samvetet får vi från våra föräldrar, vid tidig ålder så tar vår hjärna in en massa information och det är då vi uppfattar vad som är rätt och fel.
Man kan kalla det en slags manipulation, en nödvändig sådan i vårat samhälle.

Jag kan ge dig ett exempel på en person där det gått snett för pga dåliga föräldrar: in på youtube och sök på Richard kuklinski eller The Iceman.


Citat:
Själlösa maskiner och robotar, materia, har ju inte något samvete, så varför har vi det?

Säger sig självt
någonting som inte är organiskt kan inte ha en hjärna vilket i sin tur inte kan lära sig?




Säkert någon som skrivit liknande svar men man måste ju oftast banka in detta.
__________________
Senast redigerad av Pontus900 2008-09-22 kl. 21:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback