Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-22, 16:32
  #1
Avstängd
newFBs avatar
Hejsan

Yrket kräver att jag måste ta C körkort. När jag tog B så hade jag en bok som hette teoriboken som täckte all teori för B kort. Det gjorde att jag klarade provet utan några svindyra teorilektioner.

Vilken bok ska jag skaffa som täcker all C-kortsteori?
Citera
2008-09-23, 07:54
  #2
Medlem
Rothmans avatar
Tungboken

Du behöver denna:

http://www.bokrecension.se/9185409928

Och för att repetera grundteorin behöver du denna:

http://korkortonline.se/material/du-och-jag-i-trafiken/
Citera
2008-09-23, 08:05
  #3
Medlem
Ska du bara ha C kortet räcker det nästan med att du har din B-bok. På alla körkortsfrågor om lastbilen var det kanske 4 som rörde lastbilen.
Men ska du promt ha en lastbilsbok ändå så ska du ha "Tung boken" från Sveriges trafikskolors riksförbund .


Edit: Såg nu att talaren ovanför hade länkat den
Citera
2008-09-23, 08:45
  #4
Medlem
Gusten grodsluks avatar
även boken för funktionsbeskrivningen är bra att ha
Citera
2008-09-23, 15:56
  #5
Avstängd
newFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Ska du bara ha C kortet räcker det nästan med att du har din B-bok. På alla körkortsfrågor om lastbilen var det kanske 4 som rörde lastbilen.
Men ska du promt ha en lastbilsbok ändå så ska du ha "Tung boken" från Sveriges trafikskolors riksförbund .

Okej. När tog du det körkortet? Sånt brukar ju ändras extremt snabbt i och med ökat säkerhetstänkande i trafiken.
Citera
2008-09-24, 09:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newFB
Okej. När tog du det körkortet? Sånt brukar ju ändras extremt snabbt i och med ökat säkerhetstänkande i trafiken.


Jag tog C kortet den 7 juli och har uppkörning för CE nästa månad

Har klarat både C och CE teorin utan att knappt öppna boken
Citera
2008-09-24, 14:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Har klarat både C och CE teorin utan att knappt öppna boken

Du kanske är intresserad och allmänt kunnig om lastbilar. Men för någon som inte är speciellt intresserad över hur en lastbil fungerar och kanske inte är så teknisk är det jäkligt bra att läsa boken ordentligt.
Citera
2008-09-24, 17:00
  #8
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoTe
Du kanske är intresserad och allmänt kunnig om lastbilar. Men för någon som inte är speciellt intresserad över hur en lastbil fungerar och kanske inte är så teknisk är det jäkligt bra att läsa boken ordentligt.
När jag skrev C-teorin så kunde jag räkna lastbilsrelaterade frågor på en hand, det var i princip rent b-kortsprov
Citera
2008-09-25, 13:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoTe
Du kanske är intresserad och allmänt kunnig om lastbilar. Men för någon som inte är speciellt intresserad över hur en lastbil fungerar och kanske inte är så teknisk är det jäkligt bra att läsa boken ordentligt.

Nej. Det är inte alls på det sättet. Det var knappt någon fråga om lastbilen alls. Ha bara lite pejl på vilotiderna så kommer det gå galant. Lyssna på grodan här ovanför mig
Citera
2008-09-25, 14:58
  #10
Medlem
När jag skrev tyckte jag ändå att jag hade runt 10 frågor om rent lastbilstekniska saker. Har ju skrivit C, D och CE inom ett år...
Citera
2008-09-25, 19:37
  #11
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk
När jag skrev C-teorin så kunde jag räkna lastbilsrelaterade frågor på en hand, det var i princip rent b-kortsprov
Typ vilka frågor ställer de?

Då man redan måste ha B-kort för att ta C, varför ställer de samma frågor?
Citera
2008-09-25, 19:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.E.R.D
Typ vilka frågor ställer de?

Då man redan måste ha B-kort för att ta C, varför ställer de samma frågor?

Vi kan kalla det att dom "dammar av dig" är igentligen det. Många tror att C körning skiljer sig våldsamt mycket från B körning. Så är inte fallet. Det som skiljer igentligen är att det finns kör och vilotider för lastbilen som du måste kunna. Teoretiskt sett
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback