Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-07, 19:50
  #313
Medlem
Iathsathaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Råkade faktiskt uppdatera usercp några sekunder efter ditt inlägg


Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Och det säger jag helt opartiskt i och med att jag har armeniskt påbrå. Ta bara som exempel, det engelska ordet för fingerfärdighet/skicklighet, alltså dexterous (som är ett lånord från latin):

Latin: dexter
Sanskrit: daksina
Avestan: dasina-
Lithuanian: desine
Old Church Slavonic: desn
Greek: dexios
Old Irish: dess
Albanian: djathtë
Proto-Indo-European: *deḱs-

^^ Man kan se att alla ord liknar varandra rätt bra och man kan förstå hur de har utvecklats till lite olika men rätt snarlika uttal
Armeniska saknas i din lista?
Citera
2018-07-07, 19:59
  #314
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iathsathath
Armeniska saknas i din lista?
Jag kopierade stycket från en sida i JP Mallory's In Search of the Indo-Europeans, men verkar som att just det kognatet inte klarade sig i det armeniska språket:

https://en.wiktionary.org/wiki/Recon.../de%E1%B8%B1s-

Som kuriosa betyder ordet hur som helst, rent etymologiskt, "höger", "rätt", som man ofta associerade med högerhandens bättre fingerfärdighet.

Du kan kolla upp andra PIE ord och notera att de armeniska kognaten ofta ser nästan lika error ut som albanskan, lol. Albanska och armeniska måste vara de två mest avvikande IE-språken, därav har det nog varit krångligare att studera dem, som sagt.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-07-07 kl. 20:08.
Citera
2018-07-09, 07:27
  #315
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Sibirien? Mycket möjligt. Europa? Nej, det där är bara en pseudovetenskaplig tramshypostes från Kalevi Wiik och diverse finska nationalister som anammat hans anti-vetenskapliga agenda;

Visa respekt min semitiska van, Wiik ar en vetenskapsman, du ar en amator som du sagt.
Citera
2018-07-10, 00:58
  #316
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Du verkar mycket kunnig, och jag bor i nordostra Kina och i detta omrade ar Kineserna langa. Minst lika langa som Svenskar och deras hy ar mycket ljus. Dock ar deras ogon svarta eller bruna. Jag har fragat mina Kinesisiska vanner, varfor Kineserna i detta omrade ar sa langa. Och alla ger mig ett svar:
-Att de har blandats med 'Europer', jag vet att Ryssarna var i denna stad for 100 ar sedan och Tyskland hade en 'handelsstad' for 120 ar sedan, men det kan inte vara svaret. Tiden ar for kort.

Och sen laste jag i Kinesiska bocker om att det skulle vara kopplingar med dessa kineser och tibetaner....

I folkmun (kineser story) har dessa beblandats med Indoeuroper, men det maste ha skett for mycket lange sedan, eller hur?
Finns det nagra bocker om Kineserna i framfor allt Shangdong, som ar sa mycket langre an "vanliga kineser"

Jag ar 175 cm, och halften av kvinnorna jag moter ar langre an vad jag ar och har ljusare hyd an de flesta svenskar......(till dem raknar jag ej Koreaner, Manchu och Mogoler)

Det ar turkarnas fortjanst, som beblandats med kinerser i norr i artusenden. Inte alla turkar flydde till Anatolien.
Citera
2018-07-10, 12:22
  #317
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
En idag är kon relevant. Må så vara att vi för närvarande kan unna oss lyxen att konsumera annat, men om hårdare tider nalkas är laktostoleransen en genetisk fördel värd att bevaras genom fortsatt mjölkdrickande.

Ostasiater aldrig druckit mjolk o de ar flest. O norra Kina har karvare klimat an Sydryssland (Yamna) eller Norden.
Citera
2018-07-10, 18:25
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Det indoeuropiska urhemmet ligger i östra Iran.
Jag beundrar din självsäkerhet. Här har vi en tråd med djupgående diskussion, noggrant uppbyggda argument och hänvisningar till en eller flera vetenskapliga publikationer i de flesta inläggen. Man använder en kombination av lingvistik, dna, arkeologi, historiska källor och jämförelser av kulturer för att hitta det indoeuropeiska urhemmet. På senare år har många framsteg gjorts, vilket har fått området i norr och nordöst av svarta havet att inta en alltmer dominerande ställning som främsta kandidat.

Men du glider in med en oneliner om östra Iran och är så säker på din sak att du inte bryr dig om att uppge ett enda skäl till stöd för din hypotes.
Citera
2018-07-11, 14:01
  #319
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iathsathath
Armeniska saknas i din lista?

Armeniska är fruktansvärt avvikande, faktum är att man behöver gräva väldigt djupt i morfologin för att kunna hitta de gemensamma indoeuropeiska nämnarna. Språkets komplexitet har gjort att visa trott att armeniskan varit "bevis" för glottalteorin. Detta fungerar dock inte iom de tidiga iranska lånorden som skiftar konsonanter från tonade till tonlösa.
Citera
2018-11-22, 19:11
  #320
Medlem
brigades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Råkade faktiskt uppdatera usercp några sekunder efter ditt inlägg

Ja det kan man väl diskutera. Kentum är rätt nära originalet, inte bara i tid utan även i uttal. Kentum är väl inte "original PIE", men helt klart early PIE. Satem är late PIE, inget snack om saken.

Ja så är det ju. Tror personligen också att det beror på att de skiljer sig så radikalt ifrån alla andra IE-språk, särskilt albanska, men också armeniska. Jag vet inte hur typisk IE deras grammatik, morfologi osv är, men tittar man på deras kognat så är det svårt att tro att det rör sig om IE-språk. Och det säger jag helt opartiskt i och med att jag har armeniskt påbrå. Ta bara som exempel, det engelska ordet för fingerfärdighet/skicklighet, alltså dexterous (som är ett lånord från latin):

Latin: dexter
Sanskrit: daksina
Avestan: dasina-
Lithuanian: desine
Old Church Slavonic: desn
Greek: dexios
Old Irish: dess
Albanian: djathtë
Proto-Indo-European: *deḱs-

^^ Man kan se att alla ord liknar varandra rätt bra och man kan förstå hur de har utvecklats till lite olika men rätt snarlika uttal, men albanska? Där är det ett stort WTF, lol. Frågan är nog om proto-albanerna led av ett speech impediment

Armeniska är också rätt udda i uttalet för att vara ett IE-språk, men albanska tar nog ändå priset. Armeniska kan man ändå om kollar noga förstå att kognatet blev som det blev, medan albanska kognat sällan är särskilt transparenta IE-ord.

Sorry, blandade ihop. Nej, de skedde inte oberoende av varandra. PIE var ett "tight knit community", ett bra tag efter utvandringarna från Jamnaja. Då och då blev det off-shoots, alltså nya dialekter som senare blev de språkgrenar vi känner till idag. Kmtom var som sagt originalet, och väldigt tidigt i PIE blev kmtom, kntom, som senare blev kentum i proto-italiska och kantom i proto-keltiska, och hundan i proto-germanska osv. Hade det varit oberoende av varandra, ja då hade det varit mer sannolikt att t.ex. proto-germanska kanske hade skiftat till humdam, kundam, humsan, sumkan, eller något liknande. N:et före T, behölls rätt väl i de flesta IE-grenar, även i proto-tokhariska sa de ju "känt" till exempel, så det var helt klart ett tidigt PIE uttal, att M:et skiftade till N, och då menar jag redan i Jamnaja, eftersom proto-tokharerna sannolikt vandrade ut från Jamnaja och inte från Corded Ware (proto-anatolierna vandrade definitivt ut från Jamnaja). Efter proto-tokharierna så migrerade typ nästan hela PIE-stammen till Corded Ware, stannade där ett tag, och sedan började proto-greker, proto-indoiranier osv, att vandra ner från centrala/norra Europa till olika områden i syd och öst.

Den intressanta frågan här, är om proto-baltiska också hade ett N före T:et, i likhet med andra kentum-grenar, och att N:et kanske skiftades tillbaka till ett M? Om nu proto-baltiska aldrig skiftade till ett N och behöll original M:et hela vägen från kmtom, ja då är ju proto-baltiska/litauiska verkligen en i vissa avseenden, extremt konservativ IE-gren, som lingvisterna ofta hävdar.

Nja skulle nog säga Albanska ordet djahte är ändå rätt nära proto-europeiska ordet. Inte hur det stavas men hur det uttals i vissa områden som tex i östra Kosovo(Gjilan), Presheva dalen.

Ska försöka vara med på tråden lite om jag har tid. Tror jag har något att bidra framför allt om det albanska..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback