Flashback bygger pepparkakshus!
2008-09-21, 00:50
Medlem
Försöker få igång mitt g15 (verition 2 om de spelar någon roll) att funka i ubuntu.. har hittat en guide när jag googlade men kunde inte få det att funka när jag följde den.. så jag undrar om det finns någon här som kan förklara för mig lite lätt hur jag gör? väldigt tacksam för alla svar...

och om möjligt gärna så det stöder audacious

detta är guiden jag försökt med men inte fått den att funka... http://tektix.org/blog/linux-howtos/hello-world

när jag kör den sista delen: "for package in libg15-1.2.2 libg15render-1.2 g15daemon-1.2.7 g15composer-3.1; do cd $package; ./configure --prefix=/usr --enable-ttf; make; sudo checkinstall make install; cd ..; done"

fast då med de rätta verision numrena såklart får jag felen:

"bash: cd: libg15-1.2.6: Filen eller katalogen finns inte
bash: ./configure: Filen eller katalogen finns inte
make: *** Inga mål angavs och ingen makefil hittades. Stannar.

checkinstall 1.6.1, Copyright 2002 Felipe Eduardo Sanchez Diaz Duran
This software is released under the GNU GPL.

The package documentation directory ./doc-pak does not exist.
Should I create a default set of package docs? [y]:

vad är fel?
Senast redigerad av leothlon 2008-09-21 kl. 01:04.
Citera
2008-09-21, 12:25
Medlem
blueCommands avatar
Felet är att du gör som 99% av alla andra linux distar behöver göra.

Skriv detta i en terminal (eller använd synaptic för att lägga till paketen):
Kod:
sudo apt-get install audacious-plugins-extra g15daemon g15daemon-audacious

Nu skall du gå in under System -> Preferences -> Keyboard shortcuts (i Ubuntu, inte audacious)
På "Play (or pause)", "Next track", "Previous track", "Stop" etc. så skall du klicka på den och trycka backspace.

Gå sedan in under Preferences -> Plugins (i Audacious).
Under General aktiverar du Global Hotkey och trycker Preferences.
Sedan lägger du helt enkelt till Prev Track och alla de du vill ha. Tänk på att volume och mute redan sköts av ubuntu så de behöver du inte, om du inte vill ha mute / volume för endast Audacious förstås.
Gå sedan in under Visualistation och aktivera G15 Visualizer. Tryck på Reload plugins och starta om audacious.

Så, nu skall du ha lite koola visuella effekter på din G15-skärm och tangenterna skall fungera.
Senast redigerad av blueCommand 2008-09-21 kl. 12:30.
Citera
2008-09-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Felet är att du gör som 99% av alla andra linux distar behöver göra.

Skriv detta i en terminal (eller använd synaptic för att lägga till paketen):
Kod:
sudo apt-get install audacious-plugins-extra g15daemon g15daemon-audacious

Nu skall du gå in under System -> Preferences -> Keyboard shortcuts (i Ubuntu, inte audacious)
På "Play (or pause)", "Next track", "Previous track", "Stop" etc. så skall du klicka på den och trycka backspace.

Gå sedan in under Preferences -> Plugins (i Audacious).
Under General aktiverar du Global Hotkey och trycker Preferences.
Sedan lägger du helt enkelt till Prev Track och alla de du vill ha. Tänk på att volume och mute redan sköts av ubuntu så de behöver du inte, om du inte vill ha mute / volume för endast Audacious förstås.
Gå sedan in under Visualistation och aktivera G15 Visualizer. Tryck på Reload plugins och starta om audacious.

Så, nu skall du ha lite koola visuella effekter på din G15-skärm och tangenterna skall fungera.

men behöver jag inte libg15 och libg15render och allt vad de hette då?

gjorde allt du sa nu.. jag har fått så jag kan se audacious och en klocka på skärmen nu... men kan inte binda pause, next track, stop, och allt det i audacious global hotkey andå...?

och även finns de nått sätt man kan använda den runda knappen för att byta fram och tillbaka mellan klocka, preformance monitor, audacious och sånt med?

och gknapparna funkar inte heller :/ hur kan jag fixa det?
Senast redigerad av leothlon 2008-09-21 kl. 13:25.
Citera
2008-09-21, 13:51
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leothlon
men behöver jag inte libg15 och libg15render och allt vad de hette då?
Jo, men det installeras automatiskt med de paketen.

Citat:
gjorde allt du sa nu.. jag har fått så jag kan se audacious och en klocka på skärmen nu... men kan inte binda pause, next track, stop, och allt det i audacious global hotkey andå...?

Tog du bort de tangenterna under "System -> Preferences -> Keyboard Shortcut"? Om du har dem där så får aldrig Audacious tangenttryckningarna och kan därav inte binda till dem.

Citat:
och även finns de nått sätt man kan använda den runda knappen för att byta fram och tillbaka mellan klocka, preformance monitor, audacious och sånt med?
Det är ifall G15-daemon stödjer det - ingen aning.

Citat:
och gknapparna funkar inte heller :/ hur kan jag fixa det?
g-knapparna hyffs (enligt utsago) om du använder g15macro. Den kommer i Ubuntu först i nästa version (8.10) som skall släppas i oktober. Om du klarar dig utan dem tills dess så är det enklast, annars kan man installera det på eget bevåg i en äldre version.

EDIT: testade preics att trycka på "den lilla runda knappen" och den byter så fint mellan klocka och audacious.
Senast redigerad av blueCommand 2008-09-21 kl. 13:54.
Citera
2008-09-21, 14:42
Medlem
nu funkar next trap play/paus och de jätte bra tack...

för att uppgradera från ubuntu 8.04 som jag har nu till 8.10 behöver man inte installera om och sånt va :O? (ja jag är noob när de gäller linux xD haha men alla måste vi börja någonstanns) okej de var konstigt :/ nu har jag fått typ allt att funka utom den runda knappen, de andra 4 svarta knapparna (fast kan väll antagligen vara att de inte har någon funktion inställd med) och gknapparna som jag då inte orkar göra något åt eftersom de fixas i 8.10

om någon kommer på hur man kan får den runda knappen(eller va fasen den nu kallas) att funka skulle jag vara tacksam för svar om inte så är de väll inte hela världen... anyway.. tack blueCommand
Citera
2008-09-21, 14:52
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
nu funkar next trap play/paus och de jätte bra tack...

för att uppgradera från ubuntu 8.04 som jag har nu till 8.10 behöver man inte installera om och sånt va :O? (ja jag är noob när de gäller linux xD haha men alla måste vi börja någonstanns) okej de var konstigt :/ nu har jag fått typ allt att funka utom den runda knappen, de andra 4 svarta knapparna (fast kan väll antagligen vara att de inte har någon funktion inställd med) och gknapparna som jag då inte orkar göra något åt eftersom de fixas i 8.10

om någon kommer på hur man kan får den runda knappen(eller va fasen den nu kallas) att funka skulle jag vara tacksam för svar om inte så är de väll inte hela världen... anyway.. tack blueCommand

Nej det behöver du. Ubuntu kommer säga till dig att det finns en ny version och fråga om du vill uppdatera till den. Efter någon timme och en omstart (du kan jobba med datorn medans den laddar ner nya versionen) så kommer du ha den nya versionen.

Det var så lite så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in