• 1
  • 2
2008-09-21, 00:06
Medlem
Tonkys avatar
Som ni ser i rubriken är jag ute efter en speldator. Jag vet om att det finns en hel del liknande trådar men jag känner att nästan alla som startar dom kan någorlunda mycket, vilket jag inte kan. Jag vill kunna lira spel som Battlefield 2, Crysis, Far Cry 2, Empire: Total War osv osv på maxinställningar.

Budgeten ska ligga på runt 10 000kr men det får gärna vara mindre (eller mer om det ska behövas).

Jag kommer använda datorn till:
Spel
Surfande
Bildredigering
Eventuellt också videoredigering, men det är jag hundra på att vad jag än tar så kommer det fungera bättre än med skiten jag har idag.

Med tanke på att jag vill ha en dator som tex ska klara av Crysis på very high (om det är möjligt med min budget) så behöver jag också Vista, 64-bitars som jag har fattat det om jag ska använda 4GB Ram.

Skärm är bara ett plus om det ingår, kan köra med tv fram tills löningen efter datorköpet.

Med tanke på att jag inte vet hur man överklockar så är det inte aktuellt.

Jag vill heller inte bygga datorn själv då jag skulle ha sönder hela rasket första dagen.

Klart att jag vill att datorn ska vara så tyst som möjligt, men jag antar att det är problematiskt om man är 1. Okunnig och 2. Intresserad av spel som Crysis.
Har kollat runt lite på både komplett och datorbutiken, men det när jag ska konfigurera datorpaketet så känner jag att jag inte fattar vad jag håller på med (när det gäller moderkort, nätagg osv osv).
Har kollat igenom en massa sidor (inkl grafikkortstråden här) och fattat det som att the best of the best är Radeon 4870 och Geforce 280 GTX (även något som tydligen heter 4870 X2). Tror ni att Radeon klarar Crysis på very high?

Sådär gott folk, hoppas jag har gett er tillräckligt med information för att hjälpa mig hitta en dator som skulle kunna passa.
Senast redigerad av Tonky 2008-09-21 kl. 00:08.
Citera
2008-09-21, 00:18
Medlem
Kaspersky 0_os avatar
Skärm + dator som ska klara crysis i very high kan bli problematiskt, men det lär funka om man dar ner på lite småsaker här och där. Samt, om du inte ska bygga datorn själv så kommre du få spendera ofantligt mycket pengar på en färdigbyggd dator för att nå så hög prestanda som du söker.

Sen, 4870 klarar crysis på very high, men det beror mycket på alla nadra komponenter i datorn. (Alla 3 korten du nämnde klarar crysis på very high)
Citera
2008-09-21, 02:13
Medlem
Tonkys avatar
tackar för svaret

Jag skulle alltså få mycket mer för pengarna om jag byggde själv? Skulle det bli en stor skillnad? Är det svårt? Klarar en nybörjare det?
Citera
2008-09-21, 02:22
Medlem
BiffenEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonky
tackar för svaret

Jag skulle alltså få mycket mer för pengarna om jag byggde själv? Skulle det bli en stor skillnad? Är det svårt? Klarar en nybörjare det?
Om du plockar ihopp delarna från div olika företag så kommer du ca2.5-3k billigare undan (baserat på ett komplett.se paket för 10k).
Det är inte svårt att bygga rent fysiskt, de flesta om inte alla kontakter platsar bara på ett ställe. Förkunskap är bra att ha speciellt i nästa steg då du ska starta igång, då kan du ge dig faan på att det blir nån konflikt någonstans.
Citera
2008-09-21, 10:46
Medlem
Kaspersky 0_os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonky
tackar för svaret

Du får MYCKET mer om du bygger själv än om du köper en färdigbyggd. Det kommer verkligen bli stor skillnad. Det är inte JÄTTESVÅRT, du kan kolla på 'tutorials' och liknande.
Citera
2008-09-21, 11:17
Medlem
Kan bara säga att jag byggde (med lite hjälp) min egna dator. Jag var i samma sits som dig. Okunnig. Men det fixade sig till slut och jag var supernöjd med datorn.

Har faktiskt aldrig varit särskillt nöjd med en färdig dator.
Citera
2008-09-21, 17:39
Medlem
Tonkys avatar
Tack för hjälpen! Ingen som har lust att länka något exempel som skulle passa? Vad ska jag tänka på vid processor, moderkort, ljudkort osv. Finns ju så otroligt mycket att välja mellan.

Ni får ursäkta den fuckade layouten i mitt inlägg, skriver med mobil.
Citera
2008-09-21, 17:51
Medlem
Kaspersky 0_os avatar
Jag har byggt ihop ett paket åt min kompis som också har en budget på 10,000:-, men så mycket pengar behövs egentligen inte!

Något i den här stilen bör fungera utmärkt: http://i36.tinypic.com/5umwjc.jpg

Om du nu ska göra tungt CAD arbete kan du alltid byta ut mot en quad core processor, Q9450 eller Q9550 (För att nyttja 12mb l2 cache).
Citera
2008-09-21, 19:03
Medlem
Da3DaLuZs avatar
Om budgeten är på 10k så borde man ju plocka ett bättre grafikkort, och mer diskutrymme.
Citera
2008-09-21, 19:07
Medlem
Kaspersky 0_os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da3DaLuZ
Om budgeten är på 10k så borde man ju plocka ett bättre grafikkort, och mer diskutrymme.
Kan man mycket väl göra, utefter behov.
Citera
2008-09-21, 19:08
Medlem
Dreass avatar
http://www.datorbutiken.com/se/defau...uct=DBPC-OPT01

http://www.datorbutiken.com/se/defau...uct=DBPC-TOP01

Dessa kan du även konfigurera lite som du vill.
Citera
2008-09-21, 22:36
Medlem
Tonkys avatar
Danke
Men säg att jag tar en dator med ett vanligt Radeon HD 4870 512MB. Skulle jag märka stor skillnad om jag istället tog ett Radeon HD 4870 X2 2GB?
Med tanke på att ni säger att ett vanligt 4870 ska klara av tex Crysis på högsta så kanske det senare är onödigt.

EDIT:
Satte ihop denna så gott jag kunde
http://www.komplett.se/k/shoplist.as...8-A4547045E2EA

Men jag fattar ingenting när det gäller processor osv så jag tog bara något där.
Vad är bäst tex mellan Ingel quad och Amd Athlon?

Hjälp mig lite att modifiera denna är ni snälla, eller om det är något jag glömt.
Senast redigerad av Tonky 2008-09-21 kl. 23:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in