Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-02, 15:48
  #217
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Blev han kåt på den finska brytningen? Jag tycker om finska kvinnor men kan inte påstå att jag gillar deras dialekt.
Ja, haha, finska kvinnor är bra!

När det gäller Carlsson och finska killar kan man spekulera i om dessa var aningen mer
lättlurade än svenska killar. Vi i Sverige är mer världsvana och streetsmarta misstänker jag.
Åtminstone på den tiden då Carlsson var i farten på 70 och 80 talet.
Citera
2018-11-03, 13:05
  #218
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rena "drömmen" för AC.

Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Nu var det tydligen, i alla fall enligt Dick Sundevalls reportage om Carlsson, att han hade barn
med en kvinna i Danmark. Och det borde inte gå att kontrollera via svensk folkbokföring?

Jag är dock medveten om att AC ljög obekymrat om i stort sett allting, och historien med
den danska kvinnan kan ha varit ACs sätt att framstå som mer "normal", då han visste att
detta kunde gagna honom själv.

Det är möjligt att han var en tvättäkta bög - Med pederastisk inriktning, då det alltid verkar
ha varit fråga om yngre killar. Oftast skulle de också se ut på ett visst sätt; Smala, blonda
och med långt hår.
Som Hannu Rajala och som killen han försökte etersöva och döda i Göteborg.
Intressant nog så var båda dessa killar av finskt ursprung. Tydligen också en parameter
som tilltalade Carlsson.

Jag tror att AC var 100% homo och "favoriten" var unga killar. AC kom troligtvis att förbli okysst när det gäller kvinnor.

Samt med tajta kläder och gärna lite målade. Rajala var rena "drömmen" för AC.
Citera
2018-11-12, 14:06
  #219
Medlem
- Det vore lagom att släppa ut dig till Rajalas anhöriga!
26/2 1988 JO-anmäler Anders Carlsson kriminalinspektör Thorbjörn Larsson för "grovt övergrepp i rättsak", för ovanstående yttrande som AC påstår att TL fällt under förhör tre dagar innan.
- Städar du ofta hemma? (TL)
- Nej, jag är ganska dålig på det. (AC)
- Så du har inte rengjort lägenheten på Melongatan sen du flyttade in?
- Nej.
- Och inte använt skur- eller lösningsmedel när du städat?
- Nej.
- Vi har tagit en bibel i beslag. En gåva från Gideoniterna. Känner du till den?
- Ja. Hurså?
- Har du gjort anteckningar i den?
- Det är möjligt.
- Bland annat står där - "Jag är Kain". Vad menas med det?
- Han fick ingen uppskattning för sitt hårda arbete.
- Jag trodde han slog ihjäl sin bror.
Citera
2018-11-13, 14:50
  #220
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Fagin
- Det vore lagom att släppa ut dig till Rajalas anhöriga!
26/2 1988 JO-anmäler Anders Carlsson kriminalinspektör Thorbjörn Larsson för "grovt övergrepp i rättsak", för ovanstående yttrande som AC påstår att TL fällt under förhör tre dagar innan.
- Städar du ofta hemma? (TL)
- Nej, jag är ganska dålig på det. (AC)
- Så du har inte rengjort lägenheten på Melongatan sen du flyttade in?
- Nej.
- Och inte använt skur- eller lösningsmedel när du städat?
- Nej.
- Vi har tagit en bibel i beslag. En gåva från Gideoniterna. Känner du till den?
- Ja. Hurså?
- Har du gjort anteckningar i den?
- Det är möjligt.
- Bland annat står där - "Jag är Kain". Vad menas med det?
- Han fick ingen uppskattning för sitt hårda arbete.
- Jag trodde han slog ihjäl sin bror.
Ja, du levererar igen! Skulle gärna läsa hela den där förundersökningen..

Förhörsledarna försökte provocera Carlsson lite grann, men han var hal som en ål och
vägrade att göra medgivanden tills han blev överbevisad om saker och ting. Och inte ens
då medgav han mer än absolut nödvändigt.

Sedan kan man tänka sig att utredarna kom att äcklas av Carlsson ju mer de kom honom
in på livet. Förmodligen var det den värste brottsling de haft att göra med.
Citera
2018-11-13, 22:22
  #221
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Från den numera nedlagda hemsidan Drabssager ang ett mord begånget i Danmark 1985, där Carlsson pekas ut som MGM. En annan svensk var också starkt misstänkt, MGM i detta fall: (FB) Olöst mord: Eva Svensson, Lund, 1976.
Citat:
I maj - juni 1985, forsvandt den 22 årige svensker Tony Michael Tufvesson sporløst fra sit hjem i København.
Lørdag den 29. oktober 1988, blev hans nøgne lig fundet pakket ind i plasticsække, og gravet ned i Magleskoven nord for Borup mellem Køge og Ringsted.
Det var en jæger som luftede sin hund, der gjorde det makabre fund i skoven.
Den 5. december 1988, konstaterede retsmedicinerne, at det stærkt opløste lig af Tony Michael Tufvesson var blevet myrdet af en ukendt gerningsmand.
Han blev identificeret med hjælp fra sit tandkort.
Kriminalpolitiet mistænkte dog en svensk mand A.C. for drabet, idet han havde opholdt sig meget i København i årene 1985-1988.
A.C. blev i sommeren 1988 dømt for drabet på en finsk popmusiker, hvor liget også blev fundet gravet ned i plasticposer.
A.C. blev ved retten i Stockholm i Sverige, idømt forvaring på et Psykiatrisk Hospital.
Men dansk kriminalpoliti kunne ikke bevise, at han var gerningsmanden til drabet på Tony Michael Tufvesson.
Drabssagen om mordet på Tony Michael Tufvesson er fortsat uopklaret.
Citera
2018-11-14, 07:44
  #222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Från den numera nedlagda hemsidan Drabssager ang ett mord begånget i Danmark 1985, där Carlsson pekas ut som MGM. En annan svensk var också starkt misstänkt, MGM i detta fall: (FB) Olöst mord: Eva Svensson, Lund, 1976.

Intressant. På 80-talet brukade AC hyra en stuga vid Kirke Såby, Själland, utanför Roskilde, som ligger att par mil söder om fyndplatsen för TMT.
Citera
2018-11-14, 12:54
  #223
Medlem
Anders Carlsson: Guds ombud
11/2 1988 Polishuset, Sandviken: Förhörsledarna Johnny Karlsson och Thorbjörn Larsson, samt Anders Carlsson.
- Berätta om den där båtresan till Åbo i mitten av april förra året. Vad var syftet med den? (JK)
- Att hjälpa en vilsen själ till rätta. (AC)
- Vem?
- Michael tror jag han hette. En musiker i ett band som hette Praise som jag hade hand om.
- Och han var vilse. På vilket sätt?
- Han hade kommit i kontakt med en religiös fanatiker och behövde hjälp.
- Är det samme Michael som skrek bögjävel åt dig i baren på Finlandsfärjan?
- Han hade druckit för mycket.
- Känner du en pojke i Jönköping som heter Patrick?
- Nej.
- Har du använt namnet Christer Nilsson någon gång?
- Nej.
- I Jönköping till exempel?
- Nej.
- Skulle du berätta sanningen om du hade något med Hannu Rajalas död att göra? (TL)
- Det är omöjligt att besvara.
- Berätta om Praise.
- Det var en kristen orkester som jag blivit utsänd av Gud att ta hand om. Han styrde mig helt vid den tiden. Gud, alltså. Nu är jag helt frikopplad från det inflytandet.
- Var träffade du Sydney James Ekberg?
- Vi har aldrig träffats.
- Var det inte på Lillhagens sjukhus i Göteborg i juni 1981?
- Nej.
- Då du vistades där för att genomgå rättspsykiatrisk undersökning?
- Vet ej.
- Men vad säger dig namnet Sydney James Ekberg?
- Det är bekant.
- På vilket sätt?
- Det vill jag inte tala om.
- Jag påstår att det rör sig om hyreskontrakt på andrahandslägenheter.
- Ingen kommentar.
- Du minns inte?
- Nej.
- När köpte du eter senast?
- Jag har aldrig köpt någon eter.
- Aldrig?
- (inget svar)
- Vi får väl återkomma till det. Får jag fråga angående Mazdan som du hyrde den 16/11 i Stockholm. Dagen efter kör du en runda i norra Uppland, utefter Dalälven. Varför det? (JK)
- Det har jag inget minne av.
- Du utnyttjar ditt kontokort i Tierp och Tärnsjö, och Tärnsjö ligger bara en dryg mil söder om Gysinge, där Rajalas kroppsdelar återfanns. Vad hade du för ärende i dom trakterna?
- Jag tror inte jag har varit där.
- Det står klart och tydligt på kontoutdraget.
- Jag som sagt inget minne av den dagen.
- Brukar du ha svarta sopsäckar hemma? (TL)
- Aldrig.
Citera
2018-11-14, 14:21
  #224
Medlem
Skaraborg2s avatar
Äcklig slusk.

Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Ja, du levererar igen! Skulle gärna läsa hela den där förundersökningen..

Förhörsledarna försökte provocera Carlsson lite grann, men han var hal som en ål och
vägrade att göra medgivanden tills han blev överbevisad om saker och ting. Och inte ens
då medgav han mer än absolut nödvändigt.

Sedan kan man tänka sig att utredarna kom att äcklas av Carlsson ju mer de kom honom
in på livet. Förmodligen var det den värste brottsling de haft att göra med
.

Man kom att äcklas så fort man bara såg AC.

Han såg ut som en äcklig slusk. En snuskig och skitig typ.
Citera
2018-11-14, 15:13
  #225
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Fagin
Anders Carlsson: Guds ombud
11/2 1988 Polishuset, Sandviken: Förhörsledarna Johnny Karlsson och Thorbjörn Larsson, samt Anders Carlsson.
- Berätta om den där båtresan till Åbo i mitten av april förra året. Vad var syftet med den? (JK)
- Att hjälpa en vilsen själ till rätta. (AC)
- Vem?
- Michael tror jag han hette. En musiker i ett band som hette Praise som jag hade hand om.
- Och han var vilse. På vilket sätt?
- Han hade kommit i kontakt med en religiös fanatiker och behövde hjälp.
- Är det samme Michael som skrek bögjävel åt dig i baren på Finlandsfärjan?
- Han hade druckit för mycket.
- Känner du en pojke i Jönköping som heter Patrick?
- Nej.
- Har du använt namnet Christer Nilsson någon gång?
- Nej.
- I Jönköping till exempel?
- Nej.
- Skulle du berätta sanningen om du hade något med Hannu Rajalas död att göra? (TL)
- Det är omöjligt att besvara.
- Berätta om Praise.
- Det var en kristen orkester som jag blivit utsänd av Gud att ta hand om. Han styrde mig helt vid den tiden. Gud, alltså. Nu är jag helt frikopplad från det inflytandet.
- Var träffade du Sydney James Ekberg?
- Vi har aldrig träffats.
- Var det inte på Lillhagens sjukhus i Göteborg i juni 1981?
- Nej.
- Då du vistades där för att genomgå rättspsykiatrisk undersökning?
- Vet ej.
- Men vad säger dig namnet Sydney James Ekberg?
- Det är bekant.
- På vilket sätt?
- Det vill jag inte tala om.
- Jag påstår att det rör sig om hyreskontrakt på andrahandslägenheter.
- Ingen kommentar.
- Du minns inte?
- Nej.
- När köpte du eter senast?
- Jag har aldrig köpt någon eter.
- Aldrig?
- (inget svar)
- Vi får väl återkomma till det. Får jag fråga angående Mazdan som du hyrde den 16/11 i Stockholm. Dagen efter kör du en runda i norra Uppland, utefter Dalälven. Varför det? (JK)
- Det har jag inget minne av.
- Du utnyttjar ditt kontokort i Tierp och Tärnsjö, och Tärnsjö ligger bara en dryg mil söder om Gysinge, där Rajalas kroppsdelar återfanns. Vad hade du för ärende i dom trakterna?
- Jag tror inte jag har varit där.
- Det står klart och tydligt på kontoutdraget.
- Jag som sagt inget minne av den dagen.
- Brukar du ha svarta sopsäckar hemma? (TL)
- Aldrig.
"Utsänd av Gud" ja. Frågan är om Carlsson led av religiöst vansinne eller om han kallt använde
sig av en religiös image för att dupera människor. Åtminstone trodde Dick Sundevall efter sina
intervjuer med Carlsson att han lurades och inte var ett dugg kristen eller religiös.
Citera
2018-11-19, 13:45
  #226
Medlem
UT64s avatar
För många år sedan planerades en film om mordet på Hannu Rajala men tyvärr blev det
aldrig mer än en trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=F_QnYuTn4Hg
Citera
2018-11-28, 09:20
  #227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
För många år sedan planerades en film om mordet på Hannu Rajala men tyvärr blev det
aldrig mer än en trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=F_QnYuTn4Hg

Producenten John Hakalax insåg väl att det nästan inte fanns några rörliga bilder på AC, förutom då Dick S TV4 reportage, och dessutom väldigt lite med Shock Tilt med Hannu Rajala.
Men vem vet...
Citera
2019-03-12, 01:47
  #228
Medlem
Eastmancolors avatar
Bodde i närheten av AC:s lgh ett tag och flera i trakten pratade alltjämt om mordet trots att det då hade gått över tio år sedan. Måste ha varit obehagligt att bo i samma port - i synnerhet efter det skedda; sitta och läsa om bestialiteterna i tidningarna och veta att de ägde rum bara några kvadratmeter bort när man var hemma.

Förstår av tidigare inlägg att det mkt väl kan vara så att en del av morden som Quick erkände - för att inte tala om liknande försvinnanden utöver dessa - i själva verket begicks av AC. Väntar på att den gode GW skall behandla detta framdeles; är faktiskt förvånad över hur AC i någon mån verkar ha lyckats segla under den kriminalhistoriska radarn.

Minns att jag fick intrycket när mordet rapporterades i media 1988 att det rörde sig om en relativt oetablerad rockmusiker men så var tydligen inte fallet eftersom Shock Tilt var kända i Finland. Det stod någonstans i tråden att bandet är svenskt vilket är fel: finlandssvenskar från Vasa förutom just Rajala.

(Ett sammanträffande som det slog mig att Shock Tilt har gemensamt med Metallica(!) är att bägge heavy metalbanden förlorade sin ena gitarrist i smb med Sverigebesök tre år efter att de bildades: Shock Tilt bildades 1984 och förlorade Hannu Rajala i Stockholm 1987 och Metallica bildades 1983 och förlorade Cliff Burton i Småland 1986. Mord i ena fallet och bilolycka i det andra. Inga jämförelser i övrigt.)
__________________
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-03-12 kl. 02:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback