Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-16, 00:52
  #1
Medlem
UffeButts avatar
Hej!

Hur är det att bo i sommarro? Har planer på att köpa en lägenhet på karlsrogatan. Eriksberg är väl sådär har jag förstått, men hur står det till en bit ner, i sommarro? Lägenheten jag är sugen på ligger ca 200 m från ekebyskolan (karlsoragatan 81). Är det fortfarande lika risigt där som i vissa delar av eriksberg, eller är det tillräckligt nära villaområdena för att vara helt ok?

/Butt
Citera
2008-09-16, 09:44
  #2
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UffeButt
Hej!

Hur är det att bo i sommarro? Har planer på att köpa en lägenhet på karlsrogatan. Eriksberg är väl sådär har jag förstått, men hur står det till en bit ner, i sommarro? Lägenheten jag är sugen på ligger ca 200 m från ekebyskolan (karlsoragatan 81). Är det fortfarande lika risigt där som i vissa delar av eriksberg, eller är det tillräckligt nära villaområdena för att vara helt ok?

/Butt

Sommarro är bättre än resten av Eriksberg. Skit-Eriksberg är uppe bland höghusen, Täljstensvägen Marmorvägen etc. Nere i Sommarro är det mycket lugnare. Aluminiumhusen dessutom litet klassiska.
Citera
2008-09-21, 04:01
  #3
Medlem
corpuss avatar
För min del skulle jag hellre rekommendera Sunnersta, om du är ute efter ett lugnt område. Ligger ca 8 km söder om centrum.
Citera
2010-08-11, 11:23
  #4
Medlem
cjwks avatar
Jag väcker liv i denna tråd då jag läst lite blandat om Sommarro men funderar starkt på att köpa BR där. Någon som bor i Sommarro eller har åsikter kring området? Förstår att vissa delar av eriksberg inte är att föredra men Sommarro verkar riktigt lovande. Tjejen vill ha det lugnt och naturnära. Risken är dessutom stor att vi skaffar en lurvig familjemedlem som gör sina behov utomhus (nej jag syftar inte på en inneboende våldtäktsman).

Så dräll gärna ner denna tråd med fördommar och sanningar om Sommarro, vore guld!
Citera
2010-08-11, 12:33
  #5
Medlem
Kan rekommendera området starkt. Enda nackdelen är väl att man ligger lite avsides men då har du å andra sidan enda stället någorlunda nära stan där du har nära till naturen. Dessutom avsevärt billigare att köpa lägenheter där jämfört med Kåbo/Luthagen/Fålhagen
Citera
2010-08-11, 13:41
  #6
Medlem
cjwks avatar
Det låter bra i mina öron, helt ok att vara lite avsides så länge området känns tryggt. Ser städat ut av det jag sett men ska ta och reka området ordentligt.

Största nackdelen just nu är att det är dåligt med BR till salu i Sommarro, men men, får väl vänta ut den rätta lägenheten.

Väldigt generellt, vad är ett rimligt kvm-pris för en ca. 60 kvm lght i sommarro? Någon som har en kvalificerad gissning?
Citera
2010-08-11, 15:24
  #7
Medlem
xertions avatar
Sommaro är rätt trevligt. Det är ju en liten bit utanför centrum om man nu skulle prioritera det högt men det går flera bussar förbi (Tror det är 6an, 7an och någon mer) som alla går var 15te minut. Buss till stan är typ 10min så det är ingen fara. Du kan även cykla, det är inte heller överdrivet långt men det är ändå en liten bit.

Sommaro ligger precis bredvid Stadskogen med Elljusspår och annat vilket är trevligt, speciellt om du har hund. Nu har jag aldrig bott i Sommaro men jag är uppväxt i Uppsala och gick i skola i Kåbo (1km bort) och jag har varit och lekt mycket i Eriksberg, Sommaro, Kåbo etc och jag har bara positiva saker att säga.

Folk klagar lite på Eriksberg i denna tråd. Jag förstår inte varför? På 70-talet vet jag att det var lite bråk där mellan svenska gäng men inget allvarligt. Har aldrig sett några bråk där eller dylikt. Sen kanske inte fasaderna på lägenheterna är så jätte fina men området är det inget större fel på.
Citera
2010-08-12, 00:46
  #8
Avstängd
Nicke1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Sommaro är rätt trevligt. Det är ju en liten bit utanför centrum om man nu skulle prioritera det högt men det går flera bussar förbi (Tror det är 6an, 7an och någon mer) som alla går var 15te minut. Buss till stan är typ 10min så det är ingen fara. Du kan även cykla, det är inte heller överdrivet långt men det är ändå en liten bit.

Sommaro ligger precis bredvid Stadskogen med Elljusspår och annat vilket är trevligt, speciellt om du har hund. Nu har jag aldrig bott i Sommaro men jag är uppväxt i Uppsala och gick i skola i Kåbo (1km bort) och jag har varit och lekt mycket i Eriksberg, Sommaro, Kåbo etc och jag har bara positiva saker att säga.

Folk klagar lite på Eriksberg i denna tråd. Jag förstår inte varför? På 70-talet vet jag att det var lite bråk där mellan svenska gäng men inget allvarligt. Har aldrig sett några bråk där eller dylikt. Sen kanske inte fasaderna på lägenheterna är så jätte fina men området är det inget större fel på.


Håller med att Eriksberg är ett trevligt område, det är ju otroligt långa kötider för att få lägenhet där. Minst 5-6 år.
Citera
2018-11-11, 12:21
  #9
Medlem
Jag åkte runt i varenda gathörn i Uppsala innan jag slutligen kom fram till att Sommaro är det absolut bästa området att bo på om man inte vill bo mitt i smeten. Att bo ett stenkast från Stadsskogen är svårslaget, och på andra sidan, närheten till Hågadalen. ca 2,5 km till stan och utmärkt kollektivtrafik. ca 6-7 minuter till stora torget och två stadsbussar som går typ hela tiden. Att åka samma sträcka till delar av luthagen kollektivt tar nästan dubbelt så lång tid. Norbyvägen har förstås en del trafik men bor man bara lite längre innåt så finns det gott om lugna lummiga gårdar i vackra 40tals-hus. Ekeby-gym är nära och Stans bästa Sushi och en riktigt bra Pizzeria runt hörnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback