• 1
  • 2
2008-09-15, 22:16
Medlem
Hej!
r ny diagnostiserad med bipolr sjukdom och har ftt litium utskrivet...r dock sjuk nojjig ver alla biverkningar, srskilt viktkning?! r det vanligt att man kar i vikt av litium? Hur upplever ni effekten av litium? Positiv/negativ? Gillar inte alls att brja ta en sn typ av medicin, men det verkar ju inte som att jag har ngot val d jag har fuckat upp rtt mycket under de senaste mnaderna...
Citera
2008-09-15, 22:19
Medlem
Jag har aldrig tit det sjlv men har hrt talas om viktkningen och att man har svrt att hlla ttt p natten.
Citera
2008-09-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielle
Jag har aldrig tit det sjlv men har hrt talas om viktkningen och att man har svrt att hlla ttt p natten.
Fy fan lter ju inte alls bra!
Citera
2008-09-18, 14:47
Medlem
Hmm, ingen annan som har erfarenhet?
Citera
2008-09-18, 17:36
Medlem
DjinQuijotas avatar
Jag led inte av viktktningen. Dremot led jag brist p motivation. ven om man aldrig hamnade nere vid livets avgrund, s vart livet heller aldrig toppen.
Citera
2008-09-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjinQuijota
Jag led inte av viktktningen. Dremot led jag brist p motivation. ven om man aldrig hamnade nere vid livets avgrund, s vart livet heller aldrig toppen.
S du slutade med litium eller? Hittilis har jag mrkt att jag r mera "likgiltig" och har ftt frbannat dlig hud! Nu har jag bara tit medicinen i ngon vecka, s det r ju omjligt att utvrdera effekten nnu (tydligen s kan det ta ca 1 r innan man fr en bra effekt) men blir inte huden bttre- s tnker jag lgga av! Hela ansiktet kilar konstant, jag har finnar veralllt, stora utslag och r rdflammig... ser nstan ut som att jag har ftt svinkoppor eller ntt, skitckligt och FULT! Vet du om acnen ger med sig efter ett tag?
Citera
2008-09-23, 13:25
Medlem
Herr Reporters avatar
Jag har bara tit Litium i tre veckor nu men hittills mr jag sjuuukt bra. Har inte gtt upp i vikt, vilket var min strsta skrck. Har tom gtt ner tv kg senaste veckan d min aptit minskats. Lite smre hud har jag ocks ftt men inte alls som med andra mediciner mot det bipolra jag tit. Kontentan hittills r att det r s vrt det!
Hoppas dte funkar fr dig, biverkningar kan vara vergende med!
Citera
2008-09-24, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Reporter
Jag har bara tit Litium i tre veckor nu men hittills mr jag sjuuukt bra. Har inte gtt upp i vikt, vilket var min strsta skrck. Har tom gtt ner tv kg senaste veckan d min aptit minskats. Lite smre hud har jag ocks ftt men inte alls som med andra mediciner mot det bipolra jag tit. Kontentan hittills r att det r s vrt det!
Hoppas dte funkar fr dig, biverkningar kan vara vergende med!
Vad r det som r "bttre"? Var du inne i en manisk eller depressionsperiod nr du brjade med litium?
Citera
2008-09-24, 03:23
Medlem
NormaJeans avatar
Jag "vert" litium mest fr att jag hade trkigt och ville knna mig lagom flummig, ingen bra id dock, fick ont i magen, leder, huvudet som frvntat. Det var ju iofs en verdos, som svar p frgan - Nej, jag har aldrig kkat litium utav Den anledningen.. men viktkning lter ju inte s hlsosamt. :/
Citera
2008-09-24, 09:03
Medlem
Spliffigs avatar
Hej, Jag har ocks diagnosen Bipolr Sjukdom (II). Jag har kkat lithium ett bra tag nu.
Viktpverkan kan frekomma men fr min del var det inte en viktkning..
Jag tycker lithium r en fungerande medicin (gr vad den ska) men jag hatar den. Eftersom jag har BSII s ligger min problematik mer t det deppresiva hllet s ska byta relativt snart.
Vad jag minns s var det Tremorn (skakningar) som strde mej mest. Jag vill ven minnas att man i brjan blev lite "o-kvickt"-tnkande :P
Citera
2008-09-24, 10:12
Medlem
Herr Reporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prontia
Vad r det som r "bttre"? Var du inne i en manisk eller depressionsperiod nr du brjade med litium?

Depression, men inte s djup d den avhjlpts av Lamictal innan (som jag tyvrr inte kunde fortstta med pga allvarliga utslag)
Jag kan inte riktigt stta fingret p det men allt knns bara s vldigt bra. Knner mig harmonisk. Sover bra, ter lagom och ja allt r bara s stabilt just nu. Hoppas verkligen det hller i sig.
Citera
2008-09-24, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Reporter
Depression, men inte s djup d den avhjlpts av Lamictal innan (som jag tyvrr inte kunde fortstta med pga allvarliga utslag)
Jag kan inte riktigt stta fingret p det men allt knns bara s vldigt bra. Knner mig harmonisk. Sover bra, ter lagom och ja allt r bara s stabilt just nu. Hoppas verkligen det hller i sig.

Hmm, jag r just nu manisk och har snittat smnen 2-3 h/natt sen i juni.... Sen s har mina tankar som rusat, jag har varit impulsiv, galen sexuellt osv. Men nu de senaste dagarna s har jag brjat knna att benen gr "fortare" och "lttar" frn marken. Allts att mina ftter och ben r osynkade med resten av kroppen. Ngot ni knner igen? Sen har jag ftt ckliga svettningar, knner mig trstig och har det kliar konstant i ansiktet... Frsch!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in