• 1
  • 2
2008-09-14, 18:40
Medlem
maxipaxis avatar
Jag hade tänkt utnyttja den kommade lågkonjuturen till ett bilköp. Frågan är bara vad jag ska ha.
Just nu sitter jag och kör en a6a avant och jag har länge varit helt insnöad på just Audi. Nu har mina blickar riktats åt lite andra håll. Bla. Saab och Volvo.
Båda har vad jag fått för mig haft mycket problem med kvalitén senaste åren.
Frågan är vad som stämmer och hur mycket som man behöver oroa sig för.
För en fin kanske man får gå upp ytterligare några tusen men är det en fin bil så kan jag slanta. Gärna mindre än 5000 mil.

Valen står mellan:
V50 T5 helst AWD men det är inte så noga.
+Hyggligt snygg, bra effekt, diskret. -Ful inredning, Volvo.

9-3 SC Aero med få mil på mätaren. Just denna känns som man får mest bil för pengarna.
+Dåligt andrahandsvärde=bra affär, schysst inredning på Aeron, ganska snygg. -Osäker kvalité, fortfarande lite "Saab-tråkig", nästa "gubbig", rasar säkert i värde ännu mer.

A4 2.0t Avant 05-07 samma här, helst Quattro. Och få mil. Finns många leasingbilar ute med över 10.000 på mätaren.
+Snygg, grym kvalité, Audi-finish. -Dyr på alla sätt, inköp, service, försäkring.

A4 1.8t Avant Quattro 03-04 den här måste ha få mil för att gå igenom
+Samma som ovan fast 50-70tusen billigare utan faceliften, minst fel på bilprovningen! -Svagast motor, lite tråkigt utseénde.

Bubblare: Lexus IS250. Verkar vara en väldigt trevlig bil, dock dyr. Får lägga på lite och nickar på 300.000 som egentligen är way över min budget (eller egentligen min tjejs budget )
Och inte är en så praktisk bil då jag jobbar mycket på helger och snickrar svart

Vad har ni att säga om mina kandidater? Skillnader mellan Audisarna? Är det värt dom extra tusen för en faceliftad? I början hörde man massa skit om v50. Hur är läget idag?
Hur bra är Lexusen?
Finns det andra bilar jag inte tänkt på? Varit inne på en 330 touring men jag gillar inte BMW riktigt så den går nog bort. Bara så inte folk tjatar om BMW nu
Citera
2008-09-15, 14:09
Medlem
rebbans avatar
Jag hade köpt en bmw.. (va bara tvungen att skriva så pga din sista rad)

Av dom du skrev så ska du hoppa v50 för mycket fel på dom.
Av dom du rabblade upp så skulle jag helt klart välja A4 2.0t Avant 05-07..

Lexusen är rackans fin med men den hag jag inte så mycket erfarenhet av mer än att jag knappt bärgar dom.
Citera
2008-09-15, 16:50
Medlem
Krackshots avatar
V50 har ju snäppt upp sig nuförtiden, många kampanjer som också åtgärdat många barnsjukdomar. T5 finns enbart med AWD, för övrigt.
Citera
2008-09-15, 17:02
Medlem
Månsans avatar
Håller rätt mycket med föregående talare (rebban).
Har du råd med en 330 av nya karossen så har du en bil som lirar i en egen liga jämfört med de andra. En 325 med 218 hk räcker också mycket långt. Jag har i princip ägt alla bilmärken men först nyligen blivit med BMW. Nu undrar jag varför jag slösat bort decennier i mercor, VW, audi, ford, volvo med flera.

Vägrar du BMW röstar jag för en Lexus. Kanonfin bil om än en aning trång.

Audi är inte min riktigt likör. Fin kvalitetskänsla men lite tungfotade och inte så kul. Mer landsvägslok än körglädje. Fast som sagt, oklanderig kvalitetskänsla i stort och smått.

Saab har okey bilkänsla men ute vägen är det klasskillnad mot tyskarna. Man missar den där svårdefinierade extrakänslan som ett stycke tysk ingenjörskonst ger. En känsla av att allting är åtskruvat ett extra varv.

Volvon skippar jag helt. Helt enkelt för ful för min smak. Och bristerna i kvalitet är dokumenterade.

Kan du tänka dig en diesel är BMW 320d en oroligt fin, kvick och supersnål bil. Ett fantastiskt vrid och imponerande prestanda. 325d och 330d är ännu mer av det goda.
Citera
2008-09-15, 17:12
Medlem
Jkasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag har i princip ägt alla bilmärken men först nyligen blivit med BMW. Nu undrar jag varför jag slösat bort decennier i mercor, VW, audi, ford, volvo med flera.
.

Precis så sa min far, när han köpte en Bmw
Citera
2008-09-15, 17:51
Medlem
Citat:
Audi är inte min riktigt likör. Fin kvalitetskänsla men lite tungfotade och inte så kul. Mer landsvägslok än körglädje. Fast som sagt, oklanderig kvalitetskänsla i stort och smått.

Nu går jag väl utanför ämnet, men då låter det som jag valt rätt förstabil Dock betydligt äldre än vad som diskuteras här, en a4 1.8tq 00.

Går "bara" 16-17 mil om dagen.

Men jag vet vilken jag skulle valt av dessa alternativ, en 2.0t(fsi) quattro
Citera
2008-09-15, 18:39
Medlem
maxipaxis avatar
Jag kan ju säga att jag hade svaren på känn Jag ville ju helst höra att Audin är bäst men om ni säger BMW så...
Hur skiljer sig dom i servicekostnader då, Audi och BMW?

Det sitter en sexa i BMW'n va? Det gör det kanske lite dyrare i underhåll? BMW's brukar väl bli ganska dyra att försäkra också, men det kanske är en gammal myt? Kollade nu på Blocket, utbudet är inte särskilt stort och det som finns tycker jag är för dyrt.

Vad skiljer Audisarna åt? Jag sparar ju rätt mycket pengar på att köpa den äldre av de två.
Fast den gamla är nog för lik S4 jag hade innan så det blir kanske den nya ändå Haha ni får leta om ni ska hitta en veligare själ. Så här har jag hållt på sen i våras, då jag fick köpa A6an för jag inte kunde bestämma mig.

Hur bra bilköp är Audin? Bra klipp i motorn? Rimliga underhållskostnader?

henrik21: Hur nöjd är du med med din bil? Jag har fått för mig att 1.8t-motorn är slö. Stämmer det? Är det samma motor som i 02-04?
Citera
2008-09-15, 19:28
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxipaxi
Jag kan ju säga att jag hade svaren på känn Jag ville ju helst höra att Audin är bäst men om ni säger BMW så...

Det sitter en sexa i BMW'n va? Det gör det kanske lite dyrare i underhåll? BMW's brukar väl bli ganska dyra att försäkra också, men det kanske är en gammal myt? Kollade nu på Blocket, utbudet är inte särskilt stort och det som finns tycker jag är för dyrt.

Vad skiljer Audisarna åt? Jag sparar ju rätt mycket pengar på att köpa den äldre av de två.
Fast den gamla är nog för lik S4 jag hade innan så det blir kanske den nya ändå Haha ni får leta om ni ska hitta en veligare själ. Så här har jag hållt på sen i våras, då jag fick köpa A6an för jag inte kunde bestämma mig.

henrik21: Hur nöjd är du med med din bil? Jag har fått för mig att 1.8t-motorn är slö. Stämmer det? Är det samma motor som i 02-04?
1,8T (av den gamla typen, 150, 163 eller 180 hk) är okey men den går inte på långa vägar att jämföra med 2,0T. Min förra bil var en Passat med samma 200 hk 2-litersmotor. En mycket fin motor med ett bra klipp. 1,8an har jag haft i flera bilar, A6, Passat och A4, inget fel med den men kanske aningen för svag om du ska ha quattro.
Måste du prompt ha Audi rekommenderar jag 2,0T alla dagar i veckan.
Den 1,8 turbo som säljs nu är en helt ny pjäs och alltså inte samma som den gamla varianten som VW-koncernen körde med i 10 år i alla möjliga bilar.

Jag har fått för mig att BMW är lite dyrare att försäkra än Audi om man är ung. Det är väl alla bakåtvända kepsar som kör BMW som drar upp kostnaden. Det enda raka är att kolla med lite olika försäkringsbolag. För mig som är äldre (än ung) är BMW högst anständig att försäkra. BMW har fri service upp till 3 år eller 8000 mil så köper du en -06 eller -07 så finns ju lite kvar av den rabatten. Att väga in är också att BMWs verkstäder alltid får bra betyg i utförda arbeten/bemötande samtidigt som Audis verkstäder alltid ligger i botten. Detta är också min erfarenhet.
Citera
2008-09-15, 19:40
Medlem
Citat:
1,8T (av den gamla typen, 150, 163 eller 180 hk) är okey men den går inte på långa vägar att jämföra med 2,0T. Min förra bil var en Passat med samma 200 hk 2-litersmotor. En mycket fin motor med ett bra klipp. 1,8an har jag haft i flera bilar, A6, Passat och A4, inget fel med den men kanske aningen för svag om du ska ha quattro.
Måste du prompt ha Audi rekommenderar jag 2,0T alla dagar i veckan.
Den 1,8 turbo som säljs nu är en helt ny pjäs och alltså inte samma som den gamla varianten som VW-koncernen körde med i 10 år i alla möjliga bilar.

Jag har fått för mig att BMW är lite dyrare att försäkra än Audi om man är ung. Det är väl alla bakåtvända kepsar som kör BMW som drar upp kostnaden. Det enda raka är att kolla med lite olika försäkringsbolag. För mig som är äldre (än ung) är BMW högst anständig att försäkra. BMW har fri service upp till 3 år eller 8000 mil så köper du en -06 eller -07 så finns ju lite kvar av den rabatten. Att väga in är också att BMWs verkstäder alltid får bra betyg i utförda arbeten/bemötande samtidigt som Audis verkstäder alltid ligger i botten. Detta är också min erfarenhet.

Motorn jag har är den vanliga 1.8T, dvs 150 hästar. Duger helt klart åt mina mil efter E4an Tar sig till jobb/hem utan problem. Drar rätt bra ändå. Men visst, det är stor skillnad, har provat en 2.0Tfsi och en fsi för den delen också, drar betydligt bättre, men är utanför min liga rent ekonomiskt just nu. Är otroligt nöjd med bilen (än så länge) bara kört ~800 mil sen inköp. Men det enda problem som varit är att spolarvätskan läkte vid högtryckspumpen till lysena. Men det är inte så illa med enda felet på en åtta år gammal bil. Sen kan man väl inte säga annat än att den är servad på märkesverkstad hela tiden. Bra skött med andra ord, även om den är matt i lacken.

BMW är knappast "lite" dyrare att försäkra. För en 320i 00 får jag betala 820/månad (boende i villa försäkrad i samma bolag, 3000 självrisk, -1500 mil/år. 666 kronor för min a4a. Visst, ingen "stor" skillnad. Men ändå nästan 2000/år.

Brukar vara mer vanligt med bmw som kostar långt över tusenlappen i månaden.

BMWs verkstäder brukar vad jag fått höra av bmwägare inom släkt/bekantskapskrets knappast varit lysande. Långa väntetider, dyra servicenotor etc. Och har upplevt precis motsatsen till dig med min a4a. Men det är nog lika individuellt som med vilken pizza/hamburgerkedja man tycker bäst om
Citera
2008-09-15, 20:17
Medlem
maxipaxis avatar
Tack för alla svaren. Ni har gjort mig säkrare på min första tanke om Audin?

Förresten, är det nån som ägt en S4 02-04? Det är egentligen en sån jag vill ha men kan inte pga försäkringen. Hur mycket dyrare blir allt på en sån? Just service och reparationer. Kan det vara så att man tror att det är så mycket dyrare än vad det är?
För det är ju en grym bil! V8, får nästan lite stånd när jag tänker på det

Kort och gott: är det en bil som en vanlig människa kan äga utan att göra avkall på allt för mycket?
Citera
2008-09-16, 03:18
Medlem
spliffsters avatar
Vill bara flika in att föregångaren till IS250, nämligen IS200, faktiskt ryms i ditt prisspektrum.

En väldigt trevlig bil, skönt utseende och härlig komfort. Nackdelen som finns är att det kan vara påfrestande att köra den manuella eftersom den är sexväxlad och i regel funkar som en lastbil. Dvs, ettan använder man bara för att precis rulla igång. Så kan det kan bli lite frenetiskt växlande i innerstan

Men ute på landsväg är den som en dröm, provkör den om inte annat. Nu tycker jag det är helt rätt att köpa en som har ett par år på nacken men samtidigt rätt lågmilad. En 05-a får du för mellan 140.000-175.000 ungefär.
Citera
2008-09-16, 11:04
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxipaxi

När jag bytte bil sist så skulle det bli en A3 men det vart en 120D istället.
Bmw hade fruktansvärt mycket billigare service kostnader än audi och även billigare i skatt och försäkring. Vart väldigt fövånad att min bmw va billigare att äga än min förra volvo.

Nu är det visseligen dieslar jag kollade på men det är säkerligen samma när det gäller bensin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in