Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-14, 23:08
  #13
Medlem
Chts avatar
det va ju de han sa, pucko hdmi kabel ger alltså ljud , dvi - hdmi ger inte?
Citera
2008-09-14, 23:13
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cht
det va ju de han sa, pucko hdmi kabel ger alltså ljud , dvi - hdmi ger inte?

Idiot! Han trodde att grafikkortet måste ha en kretsmonterad hdmi-utgång + en hdmi-kabel för att routa ljud via hdmi.
Citera
2008-09-14, 23:28
  #15
Medlem
Fredrik.ls avatar
Varför skulle han inte få något ljud för jag kopplar bara in min data till tv,n (samsung) och sen får jag allt.. bild och ljud.
Citera
2008-09-15, 00:02
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.l
Varför skulle han inte få något ljud för jag kopplar bara in min data till tv,n (samsung) och sen får jag allt.. bild och ljud.

Om du läser vad som skrivits så finns det en hel del det kan bero på!
Citera
2008-09-20, 23:55
  #17
Medlem
men då blir det en hdmi då tack för all hjälp.
Citera
2009-03-17, 15:53
  #18
Medlem
Demon Hunters avatar
Nu blir det kanske lite necropost här men jag måste fråga. Jag har ett ATI Radeon X1900 Crossfire kort i min dator och vill gärna koppla den med Tvn, Tvn är en HD-TV och har både S-Video och HDMI ingång. Problemet är bara att mitt Crossfire kort inte har nån S-Video utgång eller liknande som dem andra modellerna utan den har bara en DVI-I utgång. Kan man köpa t.ex den DVI -> HDMI adaptern som finns på Kjell och Co och sedan bara koppla ihop datorn och tvn? Behöver man separata sladdar för ljudet eller klarar mitt grafikkort det ändå?
Citera
2009-03-17, 16:43
  #19
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demon Hunter
Nu blir det kanske lite necropost här men jag måste fråga. Jag har ett ATI Radeon X1900 Crossfire kort i min dator och vill gärna koppla den med Tvn, Tvn är en HD-TV och har både S-Video och HDMI ingång. Problemet är bara att mitt Crossfire kort inte har nån S-Video utgång eller liknande som dem andra modellerna utan den har bara en DVI-I utgång. Kan man köpa t.ex den DVI -> HDMI adaptern som finns på Kjell och Co och sedan bara koppla ihop datorn och tvn? Behöver man separata sladdar för ljudet eller klarar mitt grafikkort det ändå?

S-video är big nono ifall du vill ha bra bild. Grafikkortet skickar, vad jag vet, inte ut ljud så du måste köpa en separat ljudkabel ifall du vill köra på DVI-->HDMI.

Köp en vanlig RCA kabel bara så löser sig ljudet.
Citera
2009-03-17, 18:21
  #20
Medlem
Det ska funka suveränt, har dragit en DVI --> HDMI från datorn till TV. Dock utan ljud då jag ej behöver sånt. Jag använder optiskt från tvn till mina "data" högtalare, använder både TVn och Datorn på de högtalarna. Har en front panel för hörlurar, funkar perfekt =)

Kört så ett bra tag nu, över ett år med 2 olika grafikkort (fast kunnat göra det mycket äldre kort som hade DVI).


Måste bara tillägga att HDMI knäcker allt annat som man använt tidigare, behövs inga speciela adaptrar eller sånt skit bakom tvn (bara en liten bakom datorn som gör om DVI till HDMI). Så skippa S-Video så är du snäll, inte värt med det.
__________________
Senast redigerad av Shadowslord 2009-03-17 kl. 18:23.
Citera
2009-03-17, 21:00
  #21
Medlem
Demon Hunters avatar
Ska testa, hur är det med själva HDMI kabeln då? Har hört att den kan gå sönder om man kopplar i den medans allt är igång så att säga, hade en tidigare till mitt 360 och den kabeln gick sönder efter en vecka ca.
Citera
2009-03-17, 22:03
  #22
Medlem
Bara de ATI grafikkort som har DX 10 stöd har ett inbyggt ljudkort som också skickar ljud via HDMI. Inte de som är äldre ATI korten.

Du måste dessutom använda den speciella DVI->HDMI adapter som numera ofta följer med och släpper igenom ljud. Annars hör man inget. Tänker du köpa adapter i affärer står det inte vilka som släpper igenom ljud eller inte. Er enda chans att köpa rätt är att kolla om det står något om ATI eller deras grafikkort.

Hos NVIDIA vet jag inte när eller hur men ATI var de första som blev uppmärksammad på att de också kunde skicka med ljudet via HDMI.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback