Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-11, 20:14
  #13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Om det är någonting jag har lärt av min vistelse på Flashback så är det att man sällan kommer segrande (i brist på bättre ord) ur en ordstrid med vår käre Egon3. Man kan tro att man gör det, men då vet man nog helt enkelt inte bättre.

Jag håller med Egon i just den här frågan, men herregud sluta slicka röv.
Jag tror ofta att Egon3 missförstås av mindre begåvade användare som (utöver att de slickar hans röv) inte kan ta till sig hans subtila ironier och underfundigheter, vilket i sin tur leder till att pöbelmobbing av den som har mage att ens ta en diskussion med honom.
Citera
2012-05-11, 21:30
  #14
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag håller med Egon i just den här frågan, men herregud sluta slicka röv.
Jag tror ofta att Egon3 missförstås av mindre begåvade användare som (utöver att de slickar hans röv) inte kan ta till sig hans subtila ironier och underfundigheter, vilket i sin tur leder till att pöbelmobbing av den som har mage att ens ta en diskussion med honom.

Jag tror du misstar uppskattning för rövslickning.
Citera
2012-05-13, 02:04
  #15
Medlem
Fickpluntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Skulle tro att det inte alls är en eufemism, snarare är det så att det kan uppfattas på det viset av människor som vill använda starkare uttryck. Om det är någonting jag har lärt av min vistelse på Flashback så är det att man sällan kommer segrande (i brist på bättre ord) ur en ordstrid med vår käre Egon3. Man kan tro att man gör det, men då vet man nog helt enkelt inte bättre.


Efter en hel del funderande tror jag faktiskt att jag håller med dig. Det är inte nödvändigtvis en eufemism, åtminstone inte ursprungligen. Däremot verkar det användas så, åtminstone i en svensk politisk kontext. Jag skulle förstås fortfarande vilja veta vem som började använda begreppet, när detta skedde, och vad personer som uppehåller sig illegalt i landet i regel kallades förr tiden.

Hänger inte så mycket här i språk, varför jag inte har ngn vidare koll på vilka auktoriteter som ska visas särskild respekt. Egon verkar kunnig, utifrån ett snabbt genomögnande av hans trådstarter. Blir dock rätt förvånad när han skriver "i mellantiden"; luktar anglicism lång väg, en doft jag inte alls är särskilt förtjust i.

OT så vill jag påpeka att Lifelover var ett fantastiskt bra band, om du nu har ngt med det att göra.
__________________
Senast redigerad av Fickpluntan 2012-05-13 kl. 02:08.
Citera
2012-05-13, 12:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Efter en hel del funderande tror jag faktiskt att jag håller med dig. Det är inte nödvändigtvis en eufemism, åtminstone inte ursprungligen. Däremot verkar det användas så, åtminstone i en svensk politisk kontext. Jag skulle förstås fortfarande vilja veta vem som började använda begreppet, när detta skedde, och vad personer som uppehåller sig illegalt i landet i regel kallades förr tiden.

Förr kallades det "illegal invandrare". Men som du är inne på, låter "papperslös flykting" mindre olagligt och mer behjärtansvärt. Det senare frambringar bilden av en person som egentligen har eller skulle ha flyktingstatus, hade hon bara inte förlorat sina papper -- det förstnämnda av någon som olagligen uppehåller sig i landet, väsentligen en brottsling.
Citera
2012-05-13, 13:27
  #17
Medlem
Fickpluntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Förr kallades det "illegal invandrare". Men som du är inne på, låter "papperslös flykting" mindre olagligt och mer behjärtansvärt. Det senare frambringar bilden av en person som egentligen har eller skulle ha flyktingstatus, hade hon bara inte förlorat sina papper -- det förstnämnda av någon som olagligen uppehåller sig i landet, väsentligen en brottsling.



Exakt. Man försöker alltså frammana bilden att det rör sig om en slags "de facto-flykting". Detta är synnerligen ohederligt då "flykting" är ett juridiskt begrepp definerat av FN.
Citera
2012-05-14, 14:52
  #18
Medlem
Tjennstroums avatar
Svensk invandringspolitik har ju givit upphov till en rad språkliga nymodigheter. Vi har ensamkommande flyktingbarn i stället för ankarbarn, papperslösa i stället för illegala invandrare (ingen människa är ju illegal) och så vidare för att flytta fokus. Det är mycket mer synd om någon som är ensamkommande på flykt eller saknar något (pappers"lös") och det skapar andra bilder än 20-åringen som skickas hit av sin familj, rotar sig och sedan kan ge en väg in för resten av familjen, eller den där illegale invandraren som inte har legitima skäl för att få asyl i Sverige. Att ändra orden och flytta fokus är väl politikernas sätt att förneka att Sverige har en restriktiv invandringspolitik, men ändå inte. Mycket huvudet-i-sanden och struts alltså, eller "flygningshandikappad fjädervarelse" kanske vore att föredra.
Citera
2012-05-14, 16:49
  #19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Mycket huvudet-i-sanden och struts alltså, eller "flygningshandikappad fjädervarelse" kanske vore att föredra.


Nu är ju just det talesättet inget annat än en myt. Inga strutsar stoppar huvudet i sanden, så ditt förslag vore bättre.
Citera
2014-04-15, 11:22
  #20
Medlem
Personer som uppehåller sig illegalt i ett land kallas papperslösa.
Svårare än så är det inte.
Citera
2014-04-15, 12:30
  #21
Medlem
schizophrenias avatar
I Social rapport 2010, som är den femte i raden av nationella rapporter om sociala förhållanden som Socialstyrelsen överlämnar till regeringen, kan man läsa följande:
Citat:
Termen papperslös är numera vanlig i Sverige och är ursprungligen en direkt översättning av franskans sans papier. I Frankrike används termen papier som beteckning för identitetshandlingar. I detta sammanhang används uttrycket bildligt och avser handlingar som ger innehavaren rätt att vistas i landet, och det gäller alltså inte att man saknar identitetsdokument (dokumentslös). Papperslösheten är en definition av personens juridiska status i ett bestämt vistelseland. Begreppet papperslös ska heller inte blandas ihop med ”statslös” som innebär att man inte har medborgarskap i något land.
Citera
2014-04-15, 12:36
  #22
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerSkrylle
Personer som uppehåller sig illegalt i ett land kallas papperslösa.
Svårare än så är det inte.
Även om de har papper på att de är från ett annat land? Varför inte bara kalla dem illegal som man gjorde fram till 2008-ish?

Konstnären Dan Park levererar: http://petterssonorg.files.wordpress...erlc3b6sa2.png
Citera
2014-04-15, 12:47
  #23
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Varför inte bara kalla dem illegal som man gjorde fram till 2008-ish?
Kanske för att man i det stora landet i väster börjar tala alltmer om undocumented immigrants istället för illegal immigrants?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback