Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Är uppfattningen riktig ifall man tror att man är helt rörlig fast man inte kan röra en lem? Är upplevelsen av förföljelse som ibland uppträder vid paranoid schizofreni riktig?
Märk väl att jag inte lägger någon moralisk värdering, när jag skriver riktig menar jag bara hur väl uppfattningen stämmer överens med verkligheten.
Visst kan man gå och tro att de röda prickarna är bra för hälsan, kanske är de till och med bra för hälsan. Men ifall de röda prickarna är tecken på en sjukdom så lever de i en villfarelse, och ifall sjukdomen är dödlig så dör bärarna oavsett vad de tror. I fallet du beskriver borde prickarna varit tämligen ofarliga eftersom det inte krävs mycket för en människa att hitta orsakssamband mellan röda prickar, sjukdom och död.
Det handlar inte om att värdera. Som jag skrev ovan så är det en villfarelse att tro att man är rörlig eller förföljd om man inte är det (det är egentligen ett så elementärt påstående att det känns löjligt att skriva).
Riktigt och villfarelse. Vem bestämmer vad som är riktigt och vad som är villfarelse? Allt är väl riktigt för den som upplever det. Om hela världen vore en dröm, eller som ett Matrix, så gör det inte den individuella personen något från ett subjektivt perspektiv, och den kan inte uppleva något objektivt. Att säga att någon annans upplevelse är falsk/villfarelse, låter jättekonstigt. Om jag har ont i knäet, och jag säger det till dig, då kan väl du inte säga att jag har fel? Eller om jag säger att jag tycker att bordet känns svalt, då kan du inte heller säga att det är fel. Det handlar inte huruvida man kan registrera elektriska impulser till mitt knä, eller huruvida bordet är under 20 grader, det handlar om upplevelsen av det.
Om någon har en hjärnskada, men vet inte om det, då får man se personen som en hel person men med annorlunda mentala processer.
Det är ungefär som en människa utan armar helt och hållet. Om man ber en sån människa att rita en människa på ett papper, då ritar den med stor sannolikhet en människa med armar ändå.
Eller, utan att lägga någon värdering på det, så kan man se en person med grav hjärnskada som en hund, istället för en människa. Det kan vara så mycket kognitionen skiljer sig.
Alla människor tänker olika förstås. Men vi har vissa symboliska praktiker som vi delar kulturellt. En hjärnskada kan störa detta till den punkt att en person står ut så mycket från gruppen/kulturen att ingen individuell skillnad kan jämföra sig med det.
Jag vet inte var en sådan gräns går egentligen. I Lund går en snubbe runt med skinnhandskar och skylt som står att vi dödade Olof Palme på, och hans fru står bredvid och ser förlägen ut. Det går tydligen bra. Och i Sundsvall dansar en kille fram genom gator och konsum-köer, för att han ser små tomtar överallt. Det går tydligen bra det också.
Men vem ska bestämma vad som är riktigt, vad som är verkligt... Det kan ju faktiskt vara så att det bara är en enda person i hela världen som ser tomtarna som finns på riktigt, och att vi andra bara trampar ner dom som värsta galningarna.
Sanningen bestäms socialt. Den förhandlas fram intersubjektivt. Ett tag roterade solen runt jorden, sen blev det tvärtom. Länge såg man hjärnan som ett nedkylningsorgan, och att ens Själ satt fast i bukspottskörteln, idag tror man att ens Ego/Själv produceras i hjärnan till följd av elektrokemiska processer.
Jag tror på det som jag tror är det mest holistiska att tänka sig i det här sammanhanget, att man tänker med hjärnan genom en kropp i samspel med en omgivning. Så behöver det inte vara förstås, men det låter logiskt. Hjärnan för sig själv gör inget speciellt. Den utvecklas inte ens om den inte får stimulans, i alla fall om man ska tro på allt snack om rumänska barnhemsbarn:
http://www.google.se/search?hl=sv&cl...S%C3%B6k&meta= Eller historier om barn som växt upp bland djur:
http://www.google.se/search?hl=sv&cl...S%C3%B6k&meta=
Kanske är den bara ett nedkylningsorgan ändå,
för visst definierar vi ändå sådana människor som människor