Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-30, 23:24
  #685
Medlem
sketcells avatar
Jag tycker 21, din hjärna har växt skapligt mycket nu och skulle därför inte skada dig lika mycket som om du var yngre. 25 hade väl varit perfekt men då blir det nog en motsatt effekt då folk inte orkar vänta så längre, och ska de ändå vänta tills 25 så kanske de börjar mycket yngre ändå.

Så ja, 21 tycker jag låter rimligt om man tänker negativa effekter (hjärnan) kontra/i ratio med hur mycket folk orkar vänta/undvika missbruk och dylikt.
Citera
2015-08-30, 23:52
  #686
Medlem
20 år, samma som systemet. Som många säkert har lärt sig så aka man gärna umdvika att börja i för ung ålder med rökat.
Citera
2023-09-12, 20:00
  #687
Medlem
vassauddens avatar
Tragiskt att på 20 år så har straffen för cannabis höjts och samma gamla visa att man inte ens vill ta i ämnet med tång av våra politiker!
Citera
2023-09-12, 20:06
  #688
Medlem
vrzzs avatar
25år. Då har hjärnan utvecklats färdigt.
Citera
2023-09-12, 20:37
  #689
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vrzz
25år. Då har hjärnan utvecklats färdigt.

Då bör vi ha alkohol på 25 års gräns också isf. 25 år låter för lite för mkt iaf, även om inte hjärnan är färdigutvecklad innan det, Du vet mkt väl vad du håller på med redan vid 20 års åldern lol.
Citera
2023-09-12, 20:58
  #690
Medlem
16 års gräns på sånt som innehåller en thc mängd på ~10%
18 år gräns på sånt som har en THC halt på 15%
21 års gräns på allt över 20%.

Något åt detta håll är vad jag tror på.
Citera
2023-09-12, 21:27
  #691
Medlem
vrzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobthebear
Då bör vi ha alkohol på 25 års gräns också isf. 25 år låter för lite för mkt iaf, även om inte hjärnan är färdigutvecklad innan det, Du vet mkt väl vad du håller på med redan vid 20 års åldern lol.

Ser gärna en 25 årsgräns även på alkohol.
Citera
2023-09-12, 23:04
  #692
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassaudden
Tragiskt att på 20 år så har straffen för cannabis höjts och samma gamla visa att man inte ens vill ta i ämnet med tång av våra politiker!

Det måste vara bättre att köpa weed över disk än att köpa hash på gatan och blanda ut med tobak. Men vad vet jag, jag är ju tydligen bara en dum knarkare i sådana här frågor.
Citera
2023-09-14, 03:54
  #693
Medlem
Jag tror inte Cannabis kommer legaliseras på minst 20 år, om ens någonsin.

Och säger som jag alltid sagt, att sätta åldersgränser på NÅGOT över 18 år är sinnesjukt. Man är myndig då, borde vara totalt olagligt att sätta några gränser över det (från staten så att säga, privata aktörer får ju sätta vad de vill på sina event, krogar m.m.)

Systembolaget borde fan kunna ställas inför domstol, helt jävla sjukt egentligen att vuxna människor inte får köpa alkohol när alkohol är lagligt.
Citera
2023-09-14, 05:36
  #694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zetetic
16 års gräns på sånt som innehåller en thc mängd på ~10%
18 år gräns på sånt som har en THC halt på 15%
21 års gräns på allt över 20%.

Något åt detta håll är vad jag tror på.
Det påminner om åldersgränsen på alkohol i Finland, på deras Systembolag Alko. Där har dom 18-årsgräns på drycker med en alkoholhalt på max 22 %. För att köpa alkohol starkare än 22 % krävs det att du är 20 år gammal. Det känns vettigt och genomtänkt och något liknande skulle kunna gälla för cannabis med starkare respektive svagare THC-halt.

https://www.alko.fi/sv/handla-och-tj...a/vem-far-kopa
Citera
2023-09-14, 06:01
  #695
Medlem
MrMarios avatar
Jävlar vad mycket hjärndöda idioter vi kommer få i samhället, alla muppar som inbillat sig att cannabis ger "gratis berusning" och att man kan gå och röka på mest hela dagarna utan negativa bieffekter över tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback