2008-09-12, 16:55
Medlem
Porsennas avatar
Läste nyss tråden om Gay-cisco. (Socialantropologi-forumet)

Nu undrar jag vart ordet gay kommer ifrån, varför säger man inte bara homo?

Sedan finns det folk i västindien som heter Gay och det är inget märkligt med det. Leno hade något inslag i sin show en dag där han visade hur en privat censureringstjänst censurerade löparen Tyson Gays namn under OS i Peking . Han blev lite komiskt döpt till Tyson Homosexual.

Är Gay ett slangord som är geografiskt begränsat, men av någon anledning fått en allmän status? Samtidigt existerar ordet som någonting rumsrent i vissa sammanhang, i andra som någonting fult?

Vilka fler ord har dubbel betydelse?
Citera
2008-09-12, 17:00
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Läste nyss tråden om Gay-cisco. (Socialantropologi-forumet)

Nu undrar jag vart ordet gay kommer ifrån, varför säger man inte bara homo?

Sedan finns det folk i västindien som heter Gay och det är inget märkligt med det. Leno hade något inslag i sin show en dag där han visade hur en privat censureringstjänst censurerade löparen Tyson Gays namn under OS i Peking . Han blev lite komiskt döpt till Tyson Homosexual.

Är Gay ett slangord som är geografiskt begränsat, men av någon anledning fått en allmän status? Samtidigt existerar ordet som någonting rumsrent i vissa sammanhang, i andra som någonting fult?

Vilka fler ord har dubbel betydelse?
Gay betyder från början (och fortfarande f ö) "lycklig/ glad", vilket gör att det inte är så konstigt att folk kan heta det.
Bögar började kallas det på 60-talet för att de var festprissar har jag för mig. Om det var andra eller de själva som började med det låter jag vara osagt.
Citera
2008-09-12, 17:37
Medlem
Fickludds avatar
Den engelska versionen av Wikipedia skriver rätt mycket om det sorglösa ordet gay. Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Gay
Citera
2008-09-12, 18:42
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
... Vilka fler ord har dubbel betydelse?
Fikusar är en hel grupp av träd – krukväxter hos oss. Fikonträdet tillhör släktet
Ficus. Fikus för homosexuell kan ha kommit via benjaminfikus. Eftersom
Benjamin var yngst bland bröderna Jakobsson i Bibeln har stackars Benny ibland
fått representera en eftergiven man.

Fikusarter får riktigt roliga namn med dubbeltydighet: praktfikus, glansfikus(!),
pillerfikus, sydfikus, triangelfikus. Kanske gillar den senare en trekant med torva.

Engelska "fag" = svenska »cigg« dvs cigarett.
Senast redigerad av Egon3 2008-09-12 kl. 18:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in