Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-09, 17:13
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Är det inte enklare att vända på frågan?
Vilka band har blivit bättre med åren? Kan inte vara många.

Beatles. Få lyssnar på deras tidiga skivor, det är främst de senare skivorna som har blivit ikoniska.
Citera
2023-01-09, 17:40
Medlem
Soterns avatar
Elvis är väl ur-exemplet. Femtiotalet lysande, sextiotalet sådär och sjuttiotalet katastrof.
Citera
2023-01-09, 23:51
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Pantera.
Även fast glam-skivorna också är bra.
Citera
2023-01-10, 11:01
Medlem
Citat:

Absurd blev klart bättre med åren. Mycket av deras material från 90-talet är rentav kasst, medan de kring 2002-2003 växte något oerhört kvalitetsmässigt.

Nokturnal Mortum släppte några schyssta plattor under 90-talet, men det dröjde till 2004 innan deras (första) mästerverk kom ut.

Vital Remains blev bättre och bättre för varje skiva, med undantag för Icons of Evil som var ett plötsligt bottennapp.
Citera
2023-01-10, 14:37
Medlem
Soterns avatar
Roxy Music. De tre första albumen var kanon sedan blev de, förvisso tekniskt skickligare, men tråkigare och mer kommersiella.
Citera
2023-01-10, 14:45
Medlem
Sternensoldats avatar
Rammstein började starkt men redan framåt Mutter har det barkat åt fel håll och det som släppts på senare år är mest bara upprepningar på deras inkörda tema.

Mike Oldfield gjorde ett antal fantastiska album,Ommadawn, Incantations, Tubular Bells osv. för att sedan gradvis byta stil och til slut bara vara experimentell och udda. Ett undantag är hans senaste(?) släpp Return to Ommadawn som jag faktiskt tycker är klart njutbart.

Till Oldfields försvar kan väl sägas att det förmodligen var en ganska medveten tanke att byta stil och förnya sig och inte att han nödvändigtvis blev sämre..bara annorlunda mot det många nog fastnade för.
Citera
2023-01-10, 19:21
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Beatles. Få lyssnar på deras tidiga skivor, det är främst de senare skivorna som har blivit ikoniska.
Instämmer! Är nog det enda band jag kan komma på som faktiskt slutade med flaggan i topp trots en skakig start.
Citera
2023-01-10, 20:27
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Instämmer! Är nog det enda band jag kan komma på som faktiskt slutade med flaggan i topp trots en skakig start.
Redan i starten var de bättre än alla samtida akter, och från tillfället de landade på JFK Airport (nåja) så var de störst i världen, så jag skulle knappast säga att starten var skakig. Men med undantag för min personliga favorit A Hard Day's Night (vilken skiva, varje låt är en potentiell hit!) så anser jag också att de blev mycket bättre senare i karriären. Förutom på den väldigt överskattade Sgt. Pepper...

Sedan beror det väl på vad man menar med topp. Går man efter skivsläpp (Let It Be) så slutade de knappast i topp, men utgår man från sista inspelade skiva (Abbey Road) så kan man mycket väl säga att de gjorde det.
Citera
2023-01-10, 21:38
Medlem
Nästan alla rockband som hållit på i 40 år.
Problemet är att de då ofta bytt ut nästan alla.
Då låter det inte som i glansdagarna.
Deep Purple utan Jon Lord, det blir aldrig samma sak
Citera
2023-01-10, 22:04
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:

Skulle nog kunna säga allt med Thåström där.
Om man börjar med Solo delen PLP & sedan Solo vändan 2
Senast redigerad av Rebali179 2023-01-10 kl. 22:59.
Citera
2023-01-10, 23:58
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Skulle nog kunna säga allt med Thåström där.
Om man börjar med Solo delen PLP & sedan Solo vändan 2
Om man ska nämna Thåström borde både Ebba Grön och Imperiet räknas in.
Citera
2023-09-23, 21:59
Medlem
fuzzpedals avatar
Behöver väcka liv i denna tråd för att uttrycka min besvikelse över Discharge. Från rå, stilbildande och inflytelserik punk till att låta som en sämre version av banden de i sin tur influerade. "Grave New World" och "Massacre Divine" är verkligen en sväng åt det sämre. Inte fan blev det särskilt mycket bättre längre fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in