Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-11, 19:17
  #13
Medlem
Bush, George Ws avatar
Kanske lite utanför ämnet, men det kan vara värt att påpeka att om man vill ha riktigt gott kaffe kan man med fördel använda vissa mineralvatten.

Detta är ett resultat (tror jag) av att mineralvatten (och ofta vatten från egen brunn) innehåller betydligt mer partiklar än det kommunala vattnet. Dessa partiklar binder upp smakämnen på ett fördelaktigt sätt. Eller också kan det vara så att alla mikroorganismer i mineralvattnet påverkar smaken positivt.

Om det finns någon kaffeintresserad med stor experimentlust kan det vara intressant att göra följande test: Tag en kanna kommunalt vatten. Tillsätt några skedar sand*. Rör om. Filtrera vattnet. Brygg kaffe. Smaka. Jämför med kaffe bryggt på "rent" vatten. Redovisa resultatet här på Flashback.

*Personligen tror jag att kaffet blir godare ju mer "smutsig" sand du vågar använda. Bäst blir det kanske med en liten mängd matjord? Eller varför inte bentonitlera (små partiklar med stor yta och därigenom stor förmåga att binda upp andra ämnen)?
Citera
2008-09-11, 20:57
  #14
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush, George W
Kanske lite utanför ämnet, men det kan vara värt att påpeka att om man vill ha riktigt gott kaffe kan man med fördel använda vissa mineralvatten.

Detta är ett resultat (tror jag) av att mineralvatten (och ofta vatten från egen brunn) innehåller betydligt mer partiklar än det kommunala vattnet. Dessa partiklar binder upp smakämnen på ett fördelaktigt sätt. Eller också kan det vara så att alla mikroorganismer i mineralvattnet påverkar smaken positivt.

Om det finns någon kaffeintresserad med stor experimentlust kan det vara intressant att göra följande test: Tag en kanna kommunalt vatten. Tillsätt några skedar sand*. Rör om. Filtrera vattnet. Brygg kaffe. Smaka. Jämför med kaffe bryggt på "rent" vatten. Redovisa resultatet här på Flashback.

*Personligen tror jag att kaffet blir godare ju mer "smutsig" sand du vågar använda. Bäst blir det kanske med en liten mängd matjord? Eller varför inte bentonitlera (små partiklar med stor yta och därigenom stor förmåga att binda upp andra ämnen)?
det kanske ligger nått i det. Bland det mest exklusiva kaffe man kan få tag på har ju passerat matsmältningssystemet på någon sorts djungelkatt.
Prova att bajsa lite i kaffekoppen å berätta för oss hur det smakade.
Citera
2008-09-11, 22:17
  #15
Medlem
Det är ju inte så att jag gick på det utan vi satt i fikarummet och en kille påstod detta och jag sa att det aldrig kunde stämma men han var helt säker sa han för det hade han testat flera gånger. Så då ville jag bara få det bekräftat och visa detta för han.
Citera
2008-09-11, 22:22
  #16
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas84
Det är ju inte så att jag gick på det utan vi satt i fikarummet och en kille påstod detta och jag sa att det aldrig kunde stämma men han var helt säker sa han för det hade han testat flera gånger. Så då ville jag bara få det bekräftat och visa detta för han.

Nog gick du på det allt! Du behöver inte komma med bortförklaringar. Det finns inget att skämmas över. Vi vet ju inte vem du är, så hur skulle vi kunna reta dig för att du gick på detta?

Det hade naturligtvis varit riktigt illa om din identitet var känd. Då hade vi kunna peka på dig och säga: "Titta, det där är Jonas, han med IQ 60. Ja, du vet, han som gick på skämtet om mineralvattnet. Asgarv."
Citera
2008-09-12, 04:46
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bush, George W
Nog gick du på det allt! Du behöver inte komma med bortförklaringar. Det finns inget att skämmas över. Vi vet ju inte vem du är, så hur skulle vi kunna reta dig för att du gick på detta?

Det hade naturligtvis varit riktigt illa om din identitet var känd. Då hade vi kunna peka på dig och säga: "Titta, det där är Jonas, han med IQ 60. Ja, du vet, han som gick på skämtet om mineralvattnet. Asgarv."

Citera
2008-09-12, 13:26
  #18
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush, George W
Nog gick du på det allt! Du behöver inte komma med bortförklaringar. Det finns inget att skämmas över. Vi vet ju inte vem du är, så hur skulle vi kunna reta dig för att du gick på detta?

Det hade naturligtvis varit riktigt illa om din identitet var känd. Då hade vi kunna peka på dig och säga: "Titta, det där är Jonas, han med IQ 60. Ja, du vet, han som gick på skämtet om mineralvattnet. Asgarv."
Däremot är det nog läge att börja på ett nytt användarkonto, för Jonas84 är för allt framtid dömd som användare.

Edit: Mineralvatten84 är kanske ett ledigt nick?
Citera
2008-09-12, 14:12
  #19
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
För att lösa den här gåtan valde jag att ta till en metod som jag vet inte är särskilt populär bland forumbesökare, nämligen den empiriska.

125ml kylskåpskallt kranvatten till kokpunkt: 80 sekunder
125ml kylskåpskall loka neutral till kokpunkt: 81 sekunder

Naturligtvis faller lokans mätvärde inom ramen för felmarginalen. Testet utfördes med en vattenkokare av fabrikatet Bosch på en höjd av 17m över havet vid en ambient temperatur på 19,1 grader.
fint att du är så exakt. 17m över havet, 19,1 grader (c?) men du missar att tala om vad det är för effekt på vattenkokaren. Den parametern står väl för sisådär 99% av resultatet?
Citera
2008-09-12, 21:13
  #20
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
fint att du är så exakt. 17m över havet, 19,1 grader (c?) men du missar att tala om vad det är för effekt på vattenkokaren. Den parametern står väl för sisådär 99% av resultatet?

Eftersom det var ett jämförande test så kvittar det kanske, precis som de andra faktorerna jag skrev in. Förresten så har jag har naturligtvis inga som helst mandat att framstå som lärd inom något naturvetenskapligt ämne, allt utom resultatet är rappakalja. 1875 watt var den på hursomhelst!
Citera
2008-09-13, 13:14
  #21
Medlem
Paparobos avatar
TS har väl inga studieskulder? Nä och inte jag heller.
Citera
2021-09-18, 11:23
  #22
Medlem
Brygga kaffe på ramlösa persika/apelsin, fungerar bäst
vid mindre kolsyra och intressant smak.
Citera
2021-09-18, 13:13
  #23
Moderator
Neksnors avatar
Nu hamnar man kanske utanför fysiken, men mineraler påverkar smak, vanligt salt (NACl) dämpar beska.
Kan testas genom att hälla upp två glas/muggar av någon besk dryck, kaffe är lämpligt givet ämnet men även öl funkar. Salta ena och jämför, börja med lite salt.
Eventuell kolsyra i bryggvattnet bör försvinna innan konsumtionen, men man kanske kan köra sit nybryggda kaffe i en kolsyremaskin?
Citera
2021-09-30, 13:46
  #24
Avstängd
Nu har jag inte testat men följande resonemang ger en godtagbar förklaring:

En kaffebryggare (inte gryta eller vattenkokare) kokar vattnet i ett rör med backventiler. Det är ångan som höjer trycket så att ventilen öppnar, det heta vattnet rinner ut och kallt vatten rinner in. Med kolsyrat vatten kommer den expanderande koldioxiden att hinna bygga upp tillräckligt tryck för att öppna ventilen redan innan vattnet når kokpunkten. Därför rinner kolsyrat vatten igenom kaffebryggaren utan att bli särskilt varmt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback