Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-02, 21:17
  #4345
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
När jag tänker på väst vs islam, vilket förresten inte är ett av mina intresseområden, känner jag mig lite hopplös och vet inte var jag ska börja. Det känns om att det är ett ämne som förtjänar en hel bok inte en tråd på flashback. Och det har säkerligen skrivits tusentals böcker om ämnet för den delen.

Några saker jag tänker på dock och som jag tycker att de kanske är värda att lyfta upp är att clashen är verklig och den är mellan två stora makter (inte stormakter).

De tycker att de har rätt och vi tycker att vi har rätt. Eller ja, ve tycker att di har rätt och di tycker att ve har rätt.

Poäng nummer två är att det finns lika många synsätt på saken som det finns människor mer eller mindre. Vi är i slutändan människor och är olika; det finns dåliga och bra typer på båda sidorna.

En tredje poäng är demokrati och det här med att skilja mellan staten och kyrkan. Det är en fallacy pga 2 anledingar: det första är att bara för att väst har valt att ta en viss väg så finns det ingenting som säger att muslimer måste ta samma väg, för att inte prata om ifall den vägen är rätt vägg att gå eller inte. Det finns västerlänningar som inte tycker det t.ex. h
Hursomhelst vi behöver inte ta samma väg allihopa.

Det andra är att det råder stor ignorans, inte minst bland västerländska tänkare alltså, när det gäller de här frågorna; vem har sagt att vi muslimer är emot institutioner? Eller att lag ska gälla över alla? Förlorade inte Ali Bin Abi Talib när han var Khalifa en tvist mot en jude i domstol och domaren var såklart muslim? Hände detta inte för över 1400 sedan? Finns det någon civilisation som etablerat så starka institutioner som den muslimska civilisationen egentligen? Eller att staten ska serva folket? Eller att folket är statens huvudsakliga tillgång? Eller vad som helst annat som anses "demokratiskt"? Eller ja, vi kommer att krocka så småningom men det finns massor vi är överens om och det räcker långt. Så låt oss kanske börja där. Vi börjar här huvudsakligen för att jag är trött och börja känna att jag börjar tappa tråden annars finns det massor mer att säga.

Edit:

mer "läsning" i länken (video från 1995)

https://youtu.be/S0P-m2VgOy0

Efter att ha diskuterat mig dig tidigare under valborg, insåg jag en annan sak som jag faktiskt aldrig insett tidigare. Ni verkar inte ha mycket till kultur egentligen. Ni har förstås eran religion, men i övrigt. Har ni ens en historia mer än de olika islamska imperierna. Har ni kvar någon kultur från de tidiga kristna som faktiskt dominerade den delen av värden. Dyrkarna av Zarathustra? Hur skiljer sig en muslim i Yemen, från en i Iran, kulturellt. Utifrån ser ni bara ut som en stor grå massa.
Jag gissar att man har utrotat alla spår av den hedendom(förmuslimsk kultur) som funnits där? På många platser under långa perioder var det förbjudet att avbilda människor och man målade bara olika mönster. Finns det någon teaterkultur i de muslimska länderna som inte handlat om islam?

Sen såg jag ett program om vita slavar idag. Hur muslimerna kapade skepp från Norden i Medelhavet och däromkring och sålde som slavar. Riktigt intressant, men det innebär förstås att vi är offer liksom negrerna och att hela den muslimska världen ska be oss om ursäkt för sina handlingar. Nu blir det andra bullar ni måste böja knä för att visa oss respekt under fotbollsmatcher och be om ursäkt för era privilegier byggda på att sälja vita människor som slavar.

Men ärligt, hur har islamsk kultur, utanför religionen, utvecklats sedan det ottomanska rikets fall för hundra år sedan. Jag kan inte riktigt uppfatta att det finns någon sådan utveckling, möjligen avveckling utan att ersättas. Bara mer likriktning.
Citera
2023-08-01, 00:05
  #4346
Medlem
snurresprettiss avatar
Vad tycker vänstern innerst inne om Islam?
Citera
2023-08-01, 10:08
  #4347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Vad tycker vänstern innerst inne om Islam?
Islam är en mycket högerorienterad och socialkonservativ religion vänstern ogillar nog islam väldigt mycket men är inte till skillnad från högern islamofobisk.
__________________
Senast redigerad av Barbe 2023-08-01 kl. 10:50.
Citera
2023-08-02, 00:28
  #4348
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Islam är en mycket högerorienterad och socialkonservativ religion vänstern ogillar nog islam väldigt mycket men är inte till skillnad från högern islamofobisk.

Sluta använd ordet fobi fel. Majoriteten är inte rädda för islam så som fobi är spesat. Det där är ett fult sätt att argumentera.
Citera
2023-08-02, 07:25
  #4349
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Islam är en mycket högerorienterad och socialkonservativ religion vänstern ogillar nog islam väldigt mycket men är inte till skillnad från högern islamofobisk.
Mycket i islam verkar passa kommunisterna mycket bra har jag kunnat se.

Bättre än många alternativ och nu rådande omständigheter..

Man ska nog kunna göra en kommunistisk islamisk stat..

Det är ju mycket av en sådan vi redan har.

Dessa krafter får naturligtvis verka mycket i detta ateistiska klimat..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback