2008-09-10, 19:02
Medlem
kapten zooms avatar
finns det något program/plugin till program som känner av hur en melodi från en låt eller ett klipp skall spelas för att få det att låta likadant?
t.ex ifall jag har en fil som lirar lilla katt på piano så vill jag kunna lägga in den i ett program och få den att visa vilka tangenter som används.
mvh
Citera
2008-09-10, 21:45
Medlem
Om du har låten i midi-format så går det jättebra i t.ex. Guitar Pro.. eller, du får iaf noter.. Annars kanske du kan lägga in det i något vettigt DAW-program, som t.ex. Cubase och få det visat där.

Om du bara har i wav, mp3 eller liknande format kan det vara svårt. Det finns "wav to mp3 converter"-program, men det funkar i princip bara om det är en ton i taget som spelas.
Citera
2008-09-11, 03:11
Medlem
Harwins avatar
Program för att lyssna ut noter?

Minns att jag hade något program för länge sedan som lyssnade ut ackord till gitarr, det fungerade lite sådär, men tid har ju gått. Funderade på ifall det finns något liknande till piano, där man lägger in en ljudfil och får noter som resultat? Är hur dålig som helst på att ta ut vänsterhanden på gehör och skulle mer än gärna få ut denna låten i noter.

http://www.youtube.com/watch?v=tmXu7Ekjo_Y

Börjar kännas som jag väntar förgäves på att någon ska filma när de spelar den och lägga upp.
Citera
2008-09-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harwin
Minns att jag hade något program för länge sedan som lyssnade ut ackord till gitarr, det fungerade lite sådär, men tid har ju gått. Funderade på ifall det finns något liknande till piano, där man lägger in en ljudfil och får noter som resultat? Är hur dålig som helst på att ta ut vänsterhanden på gehör och skulle mer än gärna få ut denna låten i noter.

http://www.youtube.com/watch?v=tmXu7Ekjo_Y

Börjar kännas som jag väntar förgäves på att någon ska filma när de spelar den och lägga upp.

melodyne kanske kan hjalpa dig?
sok pa youtube for en demonstration
Citera
2008-09-11, 12:22
Medlem
Zwerchstands avatar
Nyare tråd Program för att lyssna ut noter? fogad till ny sökes: program som visar melodiers uppbyggnad under nyast rubrik sökes: program som visar melodiers uppbyggnad [Automatisk transkription /Mod].

/Moderator
Citera
2008-09-11, 15:07
Medlem
Harwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steamboat2
melodyne kanske kan hjalpa dig?
sok pa youtube for en demonstration

Flummigt värre, står att precis allt i låten är F#-toner. >.< Sparade om till Midi också, och då lät den väldigt konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in