Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2008-09-21, 01:23
  #37
Medlem
J0Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nino Gaggi
Det har provats på sina håll i värden med samma resultat. Det blir överfulla fängelser med flera interner. Nej rehablitering är bra mycket mer ekonomiskt på sikt. Sen finns ju de som faller igenom och begår brott igen och igen men det är ju bara en liten klick som man kan läsa om i tidningen. Hårdare straff skulle få staten att bli tvugna att skjuta till otroliga mängder skattemedel för att mäta anstalter och intagna då intagna ökar måste anstalter, personal, och alla kostnader omkring också öka. Förhastade slutsatser som privatpersoner som du ägnar er åt kan väl vara trevligt. Men är glad att det är människor som tänker lite längre än näsan som fattar besluten efter flertalet utredningar och röstningar.

Hårt skall ställas mot hårt! Dock inom rimliga gränser. Varför skall staten skjuta till skattemedel? I stället borde svensk fängelsestandard skäras ner rejält. Det handlar om att skära kostnader som sedan kan ge utrymme åt fer fängelseplatser.
Citera
2008-09-21, 08:53
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr wide hill
Amen!!

Små blattehorungar är dom. Jag är själv fullblodsutlänning och uppvuxen i ett av dessa problemområden i Gbg. Vår fritidsgård stängde när jag var 9 år gammal p.g.a nedskärningar. Så det betyder att jag ska ta på mig en skinnväst och börja skjuta folk i benen för att jag inte hade någonstans att spela pingis?

Självklart har myndigheter och likande en stor skuld till detta problem. Men alla svartskallar i förorten får fan börja se till sig själva. Med god hjälp av hip-hop och gangster-filmer så målar dom upp en verklighet som inte stämmer. Varje liten jävla somalie-unge har rätt till skola och studielån. Med andra ord kan du bli vad du vill i Sverige bara så länge du själv vill. I backa där jag bor finns det hur många tennisplaner och fotbollsplaner som helst. Det finns skogar att leka i. Man kan gå på bio och spela tv-spel som alla andra barn i hela världen gör. Det är skitsnack att det inte finns saker att göra. Det finns hur mycket som helst men man vill inte. Ungdomar i Askim har inte heller fritidsgårdar på varje hörn men dom klarar sig.

När vi var yngre så snodde du inte en bil för att du inte hade nåt att göra utan du snodde den så att folk i skolan dagen efter skulle tycka att du var tuff. På detta viset fick du respekt och genom det så mådde du bra med tillvaron. I förorten så har det alltid funnits den här typen av liv. Man ska vara tuff och bäng för att man kommer från Bergsjön. Skillnaden förut var att folk insåg att man kunde lägga av vid 20 års ålder och ha ett bekvämt liv som alla andra. Idag så blir man itutad att man bor i ghetton och att man inte har en chans i livet och mkt kommer hemifrån. Jag har märkt detta problem med allla mina arbapolare sen jag vart liten.

-Min farsa säger också det mannen, det finns ingen framtid i detta landet.

Såna här grejer får dom höra hemifrån. Detta i kombination med Tony Montana gör att du får sådana här "blatte-individer" som dör för sin enda familj(gänget) trots att dom bor elva syskon hemma på Hammarkulletorget.

Min farsa kom ifrån ett kommunist-land där du inte fick säga bu eller bä om staten för då sattes du i arresten. I detta land så var ju inte denna typ av brottslighet speciellt vanlig om mna säger så. Troligtvis tack vare detta så har han aldrig uttalat ett ont ord om Sverige för han som många andra invandrare inser att Sverige är väldigt bra. Annars hade väl inte dessa paraister kommit hit från världens alla hörn?

Bra sammanfattning, helt inne på ditt spår också.
Citera
2008-09-21, 11:45
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr wide hill
Amen!!

Små blattehorungar är dom. Jag är själv fullblodsutlänning och uppvuxen i ett av dessa problemområden i Gbg. Vår fritidsgård stängde när jag var 9 år gammal p.g.a nedskärningar. Så det betyder att jag ska ta på mig en skinnväst och börja skjuta folk i benen för att jag inte hade någonstans att spela pingis?

Självklart har myndigheter och likande en stor skuld till detta problem. Men alla svartskallar i förorten får fan börja se till sig själva. Med god hjälp av hip-hop och gangster-filmer så målar dom upp en verklighet som inte stämmer. Varje liten jävla somalie-unge har rätt till skola och studielån. Med andra ord kan du bli vad du vill i Sverige bara så länge du själv vill. I backa där jag bor finns det hur många tennisplaner och fotbollsplaner som helst. Det finns skogar att leka i. Man kan gå på bio och spela tv-spel som alla andra barn i hela världen gör. Det är skitsnack att det inte finns saker att göra. Det finns hur mycket som helst men man vill inte. Ungdomar i Askim har inte heller fritidsgårdar på varje hörn men dom klarar sig.

När vi var yngre så snodde du inte en bil för att du inte hade nåt att göra utan du snodde den så att folk i skolan dagen efter skulle tycka att du var tuff. På detta viset fick du respekt och genom det så mådde du bra med tillvaron. I förorten så har det alltid funnits den här typen av liv. Man ska vara tuff och bäng för att man kommer från Bergsjön. Skillnaden förut var att folk insåg att man kunde lägga av vid 20 års ålder och ha ett bekvämt liv som alla andra. Idag så blir man itutad att man bor i ghetton och att man inte har en chans i livet och mkt kommer hemifrån. Jag har märkt detta problem med allla mina arbapolare sen jag vart liten.

-Min farsa säger också det mannen, det finns ingen framtid i detta landet.

Såna här grejer får dom höra hemifrån. Detta i kombination med Tony Montana gör att du får sådana här "blatte-individer" som dör för sin enda familj(gänget) trots att dom bor elva syskon hemma på Hammarkulletorget.

Min farsa kom ifrån ett kommunist-land där du inte fick säga bu eller bä om staten för då sattes du i arresten. I detta land så var ju inte denna typ av brottslighet speciellt vanlig om mna säger så. Troligtvis tack vare detta så har han aldrig uttalat ett ont ord om Sverige för han som många andra invandrare inser att Sverige är väldigt bra. Annars hade väl inte dessa paraister kommit hit från världens alla hörn?


Så jävla rätt.
Citera
2008-09-22, 18:34
  #40
Medlem
moneygkss avatar
En gång är ingen gång.
Vi kan skylla på va fan som helst.
Dålig uppväxt, påverkan utifrån, invandarare etc.

Men när det upprepas så måste det fan till hårdare regler.
Självklart ska samhället ställa upp så långt det går, genom utbildning återanpassning mm.

Jag har vart där, suttit där etc etc
Och så länge det lönar sig för så många brott, varför sluta?

Att låsa in människor för resten av livet fungerar inte.
Men återupptar dom det hela tiden så måste man verkligen fråga sig om det går att omvandla personen eller inte.

Nästan Alla brott är ok i kriminella kretsar, även bland vanligt folk. Men pratar om våldtäkter/sexuella övergrepp på barn så vill man införa dödsstraff.

Nu är jag inte någon sån brottsling, men varför ska vissa brott vara mer accepterade än andra, även när du skjutit, misshandlat, mördat en annan person?
Citera
2008-09-22, 20:22
  #41
Medlem
Nino Gaggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0E
Hårt skall ställas mot hårt! Dock inom rimliga gränser. Varför skall staten skjuta till skattemedel? I stället borde svensk fängelsestandard skäras ner rejält. Det handlar om att skära kostnader som sedan kan ge utrymme åt fer fängelseplatser.
Ja men man måste även räkna med att nästan alla inom kriminalvården ska ut någon dag med. Blir man behandlad som ett djur så kommer de också börja bete sig som ett. Kan lika gärna bli din granne som vem som helst. men du får väl börja ha barnen inlåsta då för jag hade då inte velat ha mina barn i närheten av de sortens människor. Troy Kell utryckte det ganska bra. "visst en person kanske bara har rätt till bröd och vatten det är inte det viktiga men man kan inte förvänta sig att han ska le och tacka för brödet och bete sig som en samhällsduglig människa"
Citera
2008-09-27, 10:38
  #42
Medlem
FÖRBANNADE_Ps avatar
Har kollat upp vad historien har för erfarenheter av maffiabekämpning

Den enda som någonsin lyckats med att få bort hela maffian från gatan är Italiens förre diktator Benito Mussolini under andra världskriget. Det som gjorde att han just fick bort maffian så effektivt, var att han bekämpade maffian med deras egna metoder, dvs med brutal hänsynslöshet.
Jag tror inte det går att bekämpa maffian/kriminella gäng demokratiskt, historien vittnar även om det. Vi får helt enkelt välja, antingen lever vi i en demokrati och i den ingår det kriminella gäng och maffian som styr och ställer på gatorna. Eller så lever vi i någon slags diktatur och då endast då kan vi leva utan maffian och kriminella gäng, det finns inget annat sätt tyvärr. Något att tänka på för våra politiker och poliser när dom tror att det är resurser som är problemet I helvete heller, ingen kan någonsin hänvisa till en demokrati som fått bort maffian som Mussoline fick.
Det är bara att acceptera, man kan inte ha kvar kakan och samtidigt äta upp den http://sv.wikipedia.org/wiki/Benito_Mussolini

Vad tycker jag då? för det första vill jag säga att jag hade fel! Jag trodde att mer poliser var lösningen, men nu vet jag bättre. Jag ska ge ett exempel, i Sverige har vi mycket vakter på krogen, deras jobb är att slänga ut personer och hålla ordning. Ju mer vakter ju mindre bråk, eller hur? Fel!!! I ulandet har dom också vakter på krogen, deras jobb är att kasta in folk på stället, inte ut. Deras jobba är också att hålla ordning. ofta är dom kanske 1-2 vakter bara. Så var är det mest bråk då, I sverige eller i utlandet på krogen? Svaret är givet, Det är alltid bråk i Sverige, men hur kommer det sig, vi har ju så många fler vakter och dom slänger ut alla + några till, i utlandet kastar dom in folk istället? Där har vi svaret, när man blir bemött på ett respektfullt sätt i utlandet genom att vakterna vill ha in en, går man in med självförtroende och känner sig välkommen, detta bidrar till att man håller en god stämning och även att man känner respekt för vakterna som var så trevliga, då minskar risken för bråk där inne. Problemet i Sverige är att man står i en kö, och sedan innan man ens har kommit in på stället så skall man bli nedtryckt av vakterna med komentarer som, är du på listan, har du rätt skor på dig, har du legg(fast man ser som 35) och de har den attityden att det är bättre att ta till våld, än att prata. Det funkar inte folk blir förbannade och känner sig förolämpade innan de har kommit in på stället, när de väl är inne är stämningen i botten, man är irreterad, och med lite alkolhol i sig så är bråk inne på stället bara en produkt utav vakternas beteende.

Lika så är det med polisen, det behövs inte fler poliser, det behövs trevligare poliser som hjälper till istället och visar respekt mot alla människor, detta kommer att leda till att många, inte alla, men många kommer att visa respekt tillbaka. Krav på djupare högskoleutbildning i pedagogik och psykologi för poliser skulle inte skada. Men som sagt, vill man ha bort kriminaliteten helt, ja då är det diktatur som gäller
Citera
2008-10-05, 16:56
  #43
Medlem
Sociala åtgärder är den långsiktiga lösningen. Hårda straff är den kortsiktiga och slutliga lösningen. När samhället har misslyckats, och individen har misslyckats. Då måste samhället ta ansvar för sitt misslyckande, och ta ansvar för resten av medborgarnas säkerhet och således låsa in personen på riktig livstid.

Ponera att Erik och Ahmed rånar en butik vid 18 års ålder och åker dit. Då är det okej att ge ett lättare straff. Alla bör få en andra chans.

Gör dom nå dumt igen, ja, då blir det ett hårdare straff för att markera att samhället inte accepterar betendet.

Om ett nytt grovt (våldsbrott, all typ av organiserad brottslighet) då bör personen låsas in på livstid.

--

Man måste helt enkelt anpassa rättsväsendet och straffskalan efter den verklighet vi lever i. Jag tror också att om man som kriminell har valet mellan att Gola eller åka in på livstid utan chans till tidsbestämmelse så blir valet svårare än att typ ta 10 år för gänget för rån.
Citera
2008-10-06, 15:10
  #44
Medlem
obans avatar
Många missuppfattar grovt hur utformandet av rättsväsendet påverkar samhället. Det är inte strafflängden på grova brott som avgör hur samhället ser ut utan attityderna gentemot de ringa brotten. I det socialdemokratiska Sverige är det närmast tabu att snegla på USA som förebild för brottsbekämpning, men hur kommer det sig egentligen att NY gick från att vara en av världens farligaste städer till en av USAs säkraste under bara ett par år och borde vi inte kunna lära något av dem i alla fall?

Orsaken var faktiskt att de styrande insåg ovanstående. Medan vi i Sverige förbannar grova brottslingar och skyller på invandrare, segregation, utanförskap, strukturell rasism mm som orsaken till en ökad kriminalitet så har vi egentligen inte några andra brottsförebyggande medel än att bygga fritidsgårdar och genomföra verkningslösa marknadspolitiska åtgärder och förlitar oss dessutom på den generella tanken att ett snällt samhälle med milda straff i slutändan skapar snälla kriminella. Det sistnämnda tror jag faktiskt på, men vad vi inte verkar inse är att ett humant samhälle inte är samma sak som ett släpphänt samhälle.

I NY började allt med bekämpningen av småbrotten, som klotter i tunnelbanan. Man bestämde sig helt enkelt för att det inte skulle finnas något klotter på vagnarna. Den rena miljön fick fler människor att våga åka tåg och beteendet och attityderna förändrades, inte minst gentemot polisen. När denna metod spred sig till övriga delar av samhället skedde ytterligare attitydförändringar. Detta bidrog till att all brottslighet minskade dramatiskt.

Ovanstående är naturligtvis en förenklad bild av verkligheten, men det belyser på ett bra sätt problematiken vi har i Sverige och hur fel ute våra politiker är. Människor i Malmö och Göteborg väljer den enkla vägen att flytta till en bättre stadsdel istället för att säga stopp och politiker som Bodström går på den gamla linjen att fjäska med kriminella genom att erbjuda dem muckbidrag.

Själv mötte jag en inbrottstjuv i hallen för en tid sedan, ringde polisen som grep honom, men fick senare veta att åtalet lades ner då de hade för mycket att göra. Hur illa ställt är det inte då med ungdomar och mindre brott? Vem orkar bry sig egentligen?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback