Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-10, 17:50
  #1
Medlem
Zergeis avatar
Man har hört alla dessa busringningar som Hassangänget gjorde under sin radiotid men hur var programmet egentligen uppbyggt?

Var det bara massa busringningar eller pratade dem mycket i studion? Hade dem mycket musik under programmen? Och. fanns det någon given programledare?

Jag är tacksam för alla svar om Hassanprogrammets uppbyggnad!
Citera
2008-09-10, 17:57
  #2
Medlem
Cap. Morgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zergei
Man har hört alla dessa busringningar som Hassangänget gjorde under sin radiotid men hur var programmet egentligen uppbyggt?

Var det bara massa busringningar eller pratade dem mycket i studion? Hade dem mycket musik under programmen? Och. fanns det någon given programledare?

Jag är tacksam för alla svar om Hassanprogrammets uppbyggnad!

Musik mellan busringningar och förinspelade sketcher så vitt jag kan minnas...
Citera
2008-09-10, 18:21
  #3
Medlem
Tråknicks avatar
Tänk dig ett av de vanliga humorprogrammen på P3, alltså väldigt mycket musik (1/3 kanske?, iaf ungefär som de ligger på i dagsläget). Mellan musiken var det väldigt mycket busringningar, sketcher och påhittade intervjuer. Efter att programmet slutades sända hade de best of med bara busringningarna. Jag har det sista hassan på en kasset nånstans, det var väldigt mycket bra grejer som aldrig hann komma med på skivorna.

Programledare var väl Luuk i huvudsak, uppbackad av Lindström stundom.
Citera
2008-09-10, 19:39
  #4
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Tänk dig ett av de vanliga humorprogrammen på P3, alltså väldigt mycket musik (1/3 kanske?, iaf ungefär som de ligger på i dagsläget). Mellan musiken var det väldigt mycket busringningar, sketcher och påhittade intervjuer. Efter att programmet slutades sända hade de best of med bara busringningarna. Jag har det sista hassan på en kasset nånstans, det var väldigt mycket bra grejer som aldrig hann komma med på skivorna.

Programledare var väl Luuk i huvudsak, uppbackad av Lindström stundom.
Det sista Hassan sändes live ifrån Gino (numera nedlagd nattklubb) i Stockholm om jag minns rätt? Har också det inspelat på kassett någonstans. Hassan var det absolut bästa man kunde lyssna på i början till mitten av 90-talet.
Citera
2008-09-10, 19:42
  #5
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Programledare var väl Luuk i huvudsak, uppbackad av Lindström stundom.
Fast det var Henrik Schyffert som startade Hassan.

Många av de som gjorde "Pentagon" i TV4 var med i Hassan-gänget också.
Felix Herngren, Lasse Sundholm, Pontus Djanaieff, Erik Haag m fl.
Citera
2008-09-10, 19:47
  #6
Medlem
Roffedyngiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Programledare var väl Luuk i huvudsak, uppbackad av Lindström stundom.

Nja, på slutet var det väl Fredrik Lindström som var programledare i huvudsak, sen var ju han Pontus Djanaieff(stavning?) och studiomannen Lars Sundholm. Har för mig att det var Schyffert som startade det hela.

Det var ju många gäster som kom och var med, Bla. Magnus af Frodenquist, Torbjörn Majroos, och sex&samlevnads experten Flemming Månson. Sen var ju studiovärdinnan Marika med ganska mycket.

Kommer ihåg att dom hade lite olika teman på programmen, t.ex. var det ett program när dom bara spelade låtar som hette "Are you ready".

Gick väl på söndagar vid 17-19 med repris, torsdagar 22-24.

Har f.ö. dom sista månadernas program på band nånstans. Får fan leta upp dom.

Edit:Lars Sundholm
Citera
2008-09-10, 20:45
  #7
Medlem
Zergeis avatar
tycker någon med band borde göra det digitalt och dela med sig lite
Citera
2008-09-10, 21:50
  #8
Medlem
Zarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zergei
tycker någon med band borde göra det digitalt och dela med sig lite

Inte min torrent men här är rubbet:

[url]http://thepiratebay.org/torrent//url]

EDIT: Länk modifierad av mod då direktlänkar inte är tillåtet
__________________
Senast redigerad av Pellenez 2008-09-15 kl. 16:39.
Citera
2008-09-11, 12:20
  #9
Medlem
Då mitt liv var ännu mer patetiskt än det är idag spelade jag in ALLT, nästan hela 2 åren det gick, på band och editerade bort musik å allt. Började precis innan Schyffert lämnade över till Luuk.

Har 10 fulla band med bara busringningar. Det som kom ut på cd är ju långt ifrån de bästa, enligt min mening.
Citera
2008-09-11, 12:24
  #10
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob75
Har 10 fulla band med bara busringningar. Det som kom ut på cd är ju långt ifrån de bästa, enligt min mening.

Jaha, men då vet du vad du ska göra i helgen då.
Citera
2008-09-11, 12:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jaha, men då vet du vad du ska göra i helgen då.

Har tänkt på saken flera ggr, men det känns aningen övermäktigt med så mkt material. Dessutom tror jag inte ens jag äger en vanlig bandspelare längre.
Citera
2008-09-11, 17:23
  #12
Medlem
Kingen_kings avatar
Från början hette programmet "Hassan med topplistan". Schyffert fick i uppdrag av p3 att göra ett hitlisteprogram med ungdomlig inriktning. Han hade precis kommit hem från sin tid på MTV där han gjort ett av MTVs mest framgångsrika program. Schyffert talade givetvis inte om att han hade andra tankar. Bl a hade han order om att säga "p3" 18 gånger i timmen, varpå han började varje timme med att säga "p3" 18 gånger. I varje program första säsongen ringde han sin mamma och döpratade med henne en stund, han spelade in ljudet från tvättmaskinen när han tvättade sina levis 501 bara för att ljudet när knapparna slog mot luckan var så läckert. Senare kom Luuk in som sidekick varpå nån av dom kom på idén att ringa den gamla skådisen Jarl Kulle också sa dom bara "Bajs" och slängde på luren. Sen blev det lite mer busringningar tills dom hade utvecklat det till en skön konst och kunde ändra programmet till "Hassan" och basera det på busringningar. Enligt uppgift så gjorde personerna bakom programmet ca 1000 busringningar var, dom flesta refuserades. Resten är, som brukar säga, historia...

Schyffert hoppade av sen för att göra "Nilecity", en annan av 90-talets absoluta höjdpunkter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback