Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-08, 11:49
  #1
Medlem
look2s avatar
Hur får jag min externa skärm att fungera till min laptop med ubuntu?
Om man kollar på inställningar och sedan skärmupplösning så ser jag skärmen där, och kan ändra upplösning och så på den, men vad jag än väljer så indikerar skärmen att den inte får någon signal.
Antar att det är nått i xorg.conf jag måste pilla med, med vad och hur? Nån som har några tips och idér ?
Citera
2008-09-09, 08:32
  #2
Medlem
Vad för kabel är den inkopplad med?
Citera
2008-09-09, 10:51
  #3
Medlem
Megaforces avatar
Eventuellt måste man konfigurera i laptopens BIOS att båda grafikkorten skall vara igång samtidigt. Annars kan man bara växla skärm med fn-bildskärmstangenten. Men du behöver nog snarare aktivera den externa skärmutgången med fn-bildskärm
Citera
2008-09-09, 12:05
  #4
Medlem
look2s avatar
Har kopplat in den med en vanlig vga kabel.

megaforce:
Aktivera båda grafikkorten? Det sitter bara ett grafikkort i, men eftersom det är en laptop tänkte jag att man kunnde använda 2 skärmar. Fungerar ju i windows och med lite nya datorer, så jag tänkte att det borde att få till med ubuntu också.

Det skall vara Fn+f4 som man ändrar skärm med, men det verkar inte fungera, ingenting händer.

Det fungerar när datorn bootar, fram tills inloggningsrutan kommer, då får den externa skärmen ingen signal. Så jag antar att jag måste tala om för X att det finns en extra skärm, och det gör man väl i xorg.conf ? Men jag har inte riktigt klurat ut hur den filen fungerar, och vad jag skall ändra/lägga till för att få det att fungera.

När jag kommit in i systemet och kollar på skärmupplösningen så finns båda skärmarna där. Men vad jag än väljer, så kommer det ingen signal till den externa skärmen.
Citera
2008-09-09, 12:54
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av look2
Har kopplat in den med en vanlig vga kabel.

megaforce:
Aktivera båda grafikkorten? Det sitter bara ett grafikkort i, men eftersom det är en laptop tänkte jag att man kunnde använda 2 skärmar. Fungerar ju i windows och med lite nya datorer, så jag tänkte att det borde att få till med ubuntu också.

Det skall vara Fn+f4 som man ändrar skärm med, men det verkar inte fungera, ingenting händer.

Det fungerar när datorn bootar, fram tills inloggningsrutan kommer, då får den externa skärmen ingen signal. Så jag antar att jag måste tala om för X att det finns en extra skärm, och det gör man väl i xorg.conf ? Men jag har inte riktigt klurat ut hur den filen fungerar, och vad jag skall ändra/lägga till för att få det att fungera.

När jag kommit in i systemet och kollar på skärmupplösningen så finns båda skärmarna där. Men vad jag än väljer, så kommer det ingen signal till den externa skärmen.

Du har nog ett grafikkort som stöder extern DAC (för externa skärmar) och direkt till LCD-skärmern. Om du ser dessa i konfigurationen så behöver du nog inte ändra något i xorg.conf, men du bör kanske lägga till typ av bildskärm.

Dock är det så att inställningen i BIOS kan styra hur den externa grafikutgången används och därför bör man kolla eventuella inställningar där.

En del bärbara maskiner KAN inte använda olika desktops på bägge utgångarna, utan VGA-porten får då bara exakt samma bild som på LCDn. Det enda man då kan göra är att stänga av/på vga-porten.
Citera
2008-09-09, 13:37
  #6
Medlem
look2s avatar
Ok, var in och kollade i bios förut, tyckte inte att jag såg något, men kanske får dubbelkolla.
Men hur kommer det sig att skärmen inte får någon signal om systemet hittar den?
Citera
2008-09-09, 18:18
  #7
Medlem
Mekanisks avatar
Du får lägga till den extra skärmen i xorg.conf. Posta din xorg.conf få se om jag kan hjälpa dig. Har du nVidia-kort?
Citera
2008-09-10, 09:53
  #8
Medlem
look2s avatar
Nope, ett gammalt ATI kort... Har inte datorn framför mig nu, så jag lägger in den ikväll.
Citera
2008-09-11, 19:33
  #9
Medlem
look2s avatar
Såhär ser den ut:
Kod:
# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "InputDevice"
	Identifier	"Generic Keyboard"
	Driver		"kbd"
	Option		"XkbRules"	"xorg"
	Option		"XkbModel"	"pc105"
	Option		"XkbLayout"	"se"
	Option		"XkbOptions"	"lv3:ralt_switch"
EndSection

Section "InputDevice"
	Identifier	"Configured Mouse"
	Driver		"mouse"
	Option		"CorePointer"
EndSection

Section "InputDevice"
	Identifier	"Synaptics Touchpad"
	Driver		"synaptics"
	Option		"SendCoreEvents"	"true"
	Option		"Device"		"/dev/psaux"
	Option		"Protocol"		"auto-dev"
	Option		"HorizEdgeScroll"	"0"
EndSection

Section "Device"
        Identifier      "Radeon IGP"
        Driver          "ati"
        BusID           "PCI:1:5:0"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier      "Generic Monitor"
        Option          "DPMS"
        HorizSync       28-72
        VertRefresh     43-60
EndSection

Section "Screen"
        Identifier      "Monitor1"
        Device          "Radeon IGP"
        Monitor         "Generic Monitor"
        DefaultDepth    24
        SubSection "Display"
                Depth           24
                Modes           "1024x768" "1440x900" "1024x768"
        EndSubSection
EndSection

Section "DRI"
        Mode 0666
EndSection
        
Section "Extensions"
        Option "Composite" "Enable"
EndSection

Section "ServerLayout"
	Option          "AIGLX"         "true"
	Identifier	"Default Layout"
	Screen		"Monitor1"
	InputDevice	"Synaptics Touchpad"
EndSection
Citera
2008-09-13, 18:00
  #10
Medlem
Mekanisks avatar
Okej, det är Section "Monitor", Section "Device" och Section "Screen" du ska ha dubbla av. Där ska den ena vara inställd som de är nu och dubletterna för din externa skärm.
Själv kör jag med två likadana skärmar och därför är mina sektioner nästan likadana, det är bara Identifier som skiljer. Dina kommer nog att skilja lite mer. Googla lite på vad du ska ha gör horisontell/vertikal synk på din skärm och hur det ska se ut i "device" för den extra skärmutgången.
Här kommer min xorg.conf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback