Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2008-09-07, 18:10
  #25
Medlem
Allt_är_tagets avatar


Grejen är ju att utan etablerad media med sina enorma resurser så skulle inga nyheter komma fram för oss att analysera och sedan grilla de journalister som gör fel. Det mesta som diskuteras här har vi ju fått genom media...lokal eller global men media och etablerad sådan.

Även om vi genom internet kan se på ett ryskt reportage om att Georgierna faktiskt bombade civila städer de med så får vi det tack vare att den ryske journalisten. Internet ger oss möjligheten att se händelsen från olika vinklar av olika journalister.
¨

huvudnyhetsförmedling* Inget ord
mediemonopolet* Ett mediemonopol är ett monopol över medier (TV, RADIO, TIDNINGAR). Ett mediamonopol är att ett eller ett fåtal mediabolag har kontroll över all media.

Varsego.


Japp jag vet att det stavas varsågod
__________________
Senast redigerad av Allt_är_taget 2008-09-07 kl. 18:12.
Citera
2008-09-07, 18:25
  #26
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Varsego.


Japp jag vet att det stavas varsågod

Faktum är att det stavas var så god
Citera
2008-09-07, 18:31
  #27
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Eller inte



Mamma: Var så god (och) att ta upp talriken.
Måns: Ok mamma...!

Mamma: Här har du en tia för att du diskat allt!
Måns: Tack så mycket!
Mamma: Varsågod.

http://en.wiktionary.org/wiki/varsågod

ÄGD!
Citera
2008-09-07, 18:48
  #28
Avstängd
Andrei Rublyovs avatar
Anledningen till att Aftonbladet går under epiteten Aftonhoran är tämligen simpelt. Genom att använda sig av slagstarka rubriker (även om nyheten i sig kan vara hundra gånger mindre dramatisk än vad löpsedeln antyder) så hoppas de på att sälja fler exemplar. Nyhter som säljer är sex, kändisar och skandaler. Själv så skiter jag i om Aftonbladet skriver värdelösa artiklar angående Olindas sexliv då jag helt enkelt inte bryr mig. Att de vill sälja tidningar till Sveriges alla white-trash bryr jag mig inte om.
Det jag däremot bryr mig om är när Aftonhoran tar nyheter av intressant och viktig innebörd för att sedan modifiera händelsen efter deras behov. "Vi suddar bort det svarta ansiktet, vi döper om Muhammed till Hans, vi tar bort brottslingarnas namn" och så vidare.
Det är inte konstigt att folk med normalintelligens skyr Aftonhoran och Sexpressen (även Sydsvenskan som må framstå som en mer seriös tidning men som är lika röd som kvällspressen) som pesten då 90% av deras nyheter antingen är skit eller ren lögn.
Lägg till faktumet att deras reportrar saknar ett ordentligt ordförråd vilket gör det extremt monotont och ostimulerande att läsa de få nyheter som faktiskt innehåller en gnutta vettig information.

Ditt "äpple ur en annorlunda vinkel" håller helt enkelt inte. Det kvällspressen gör är inte bara att se saker och ting ur ett annorlunda perspektiv, de tvekar inte heller att "glömma" de negativa sidorna av äpplet. "Oj, det var visst lite ruttet på äpplet, det nämner vi inte då vi inte anser att det är relevant".

EDIT: Var så god och varsågod att två olika innebörder. "Nu får du vara så god och tvätta upp efter dig" samt "Varsågod, här är din soppa".
Citera
2008-09-07, 18:54
  #29
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Eller inte



Mamma: Var så god (och) att ta upp talriken.
Måns: Ok mamma...!

Mamma: Här har du en tia för att du diskat allt!
Måns: Tack så mycket!
Mamma: Varsågod.

http://en.wiktionary.org/wiki/varsågod

ÄGD!

Jag erkänner mig besegrad OM du lovar att använda ordet ÄGD en av dina kommande artiklar.

Skulle vara kul att se vänsterjournalister använda detta ord öht. Tänk att Israel gör parkeringsplats av Palestina någon dag i framtiden. På Aftonhorans löpsedel läser man ÄGD!

Citera
2008-09-07, 19:08
  #30
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov

Ditt "äpple ur en annorlunda vinkel" håller helt enkelt inte. Det kvällspressen gör är inte bara att se saker och ting ur ett annorlunda perspektiv, de tvekar inte heller att "glömma" de negativa sidorna av äpplet. "Oj, det var visst lite ruttet på äpplet, det nämner vi inte då vi inte anser att det är relevant".

Hej.

Återkommer med mer sen men menar du att det "ej relevanta" som Aftonbladet inte nämner och som alltså skulle vara den lite bruna fläcken på äpplet är till exempel att man inte säger etniciteten?
Jag har redan försökt att förklara det men visst, man orkar inte läsa igenom en hel tråd alltid. Det har inget med röd eller blå press och göra, det har och göra med att det faktiskt ej är relevant då alla svenska medborgare är lika inför lagen.

Vad som dock var klantigt var att skriva svenskar och inte svanska medborgare samtidigt som man skrev finsk medborgare för den andra. Riktigt klantigt.
Citera
2008-09-07, 19:22
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Hej.

Återkommer med mer sen men menar du att det "ej relevanta" som Aftonbladet inte nämner och som alltså skulle vara den lite bruna fläcken på äpplet är till exempel att man inte säger etniciteten?
Jag har redan försökt att förklara det men visst, man orkar inte läsa igenom en hel tråd alltid. Det har inget med röd eller blå press och göra, det har och göra med att det faktiskt ej är relevant då alla svenska medborgare är lika inför lagen.

Vad som dock var klantigt var att skriva svenskar och inte svanska medborgare samtidigt som man skrev finsk medborgare för den andra. Riktigt klantigt.

Klart det är relevant. Om det inte vore relevant skulle inte skvallerpressen pixla om svarta till vita. Men skvallerpressen förstår inte att de är genomskådade och bara spär på främlingsfientligheten då alla vet att när man inte nämner etniciteten på en brottsling så innebär det att det är Muhammed från Malmö som åsyftas. Skvallerpressen borde testa, för omväxlings skull, att faktist bara rapportera om verkligheten istället för att fabricera upp en falsk sådan.

Och för guds skull sluta skapa nonsensord genom olika kombinationer av orden hån, hat, ras, här, skandal och chock.
Citera
2008-09-07, 19:24
  #32
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Klart det är relevant. Om det inte vore relevant skulle inte skvallerpressen pixla om svarta till vita. Men skvallerpressen förstår inte att de är genomskådade och bara spär på främlingsfientligheten då alla vet att när man inte nämner etniciteten på en brottsling så innebär det att det är Muhammed från Malmö som åsyftas. Skvallerpressen borde testa, för omväxlings skull, att faktist bara rapportera om verkligheten istället för att fabricera upp en falsk sådan.

Och för guds skull sluta skapa nonsensord genom olika kombinationer av orden hån, hat, ras, här, skandal och chock.
Just det, expressens fina pixling.

Du glömde "kupp"!
Citera
2008-09-07, 20:42
  #33
Avstängd
Andrei Rublyovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Hej.

Återkommer med mer sen men menar du att det "ej relevanta" som Aftonbladet inte nämner och som alltså skulle vara den lite bruna fläcken på äpplet är till exempel att man inte säger etniciteten?
Jag har redan försökt att förklara det men visst, man orkar inte läsa igenom en hel tråd alltid. Det har inget med röd eller blå press och göra, det har och göra med att det faktiskt ej är relevant då alla svenska medborgare är lika inför lagen.

Vad som dock var klantigt var att skriva svenskar och inte svanska medborgare samtidigt som man skrev finsk medborgare för den andra. Riktigt klantigt.

Det är visst relevant. Om du tänker i sånna tankebanor så kan man lika gärna stryka anledning varför en person är anklagad för brott då brottets natur inte är relevant?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback