Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-06, 15:50
  #1
Medlem
Androass avatar
Har installerat Ubuntu 8.04 förut (tillsammans med XP) och under partitionsdelen av installeringen så kunde man dra i ett reglage för att bestämma hur mycket av HDD:n Ubuntu ska bli tilldelad. Nu använder jag Vista och tänkte nu installera Ubuntu vid sidan av men nu finns inte detta reglage (det verkar som att Ubuntu inte "hittar" Vista partitionen?), det finns bara två val, att göra en automatisk partitionering av hela disken (vilket jag inte vill göra då jag vill ha kvar Vista-partitionen) eller att göra en manuell sådan. Jag är lite osäker på hur man gör en manuell.

Jag har f.n. 250GB HDD som jag vill fördela så att 100GB ska Ubuntu-partitionen vara på och resten till Vista. Hur gör jag detta?

Tacksam för hjälp!
Citera
2008-09-06, 16:06
  #2
Medlem
Ödlans avatar
Det låter som att partitionen för Vista tar upp 100% av din hårddisk och därför kan du inte partitionera ledigt utrymme eftersom det saknas. Du löser det genom att minska partitionen du använder för Vista.
Citera
2008-09-06, 16:20
  #3
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Det låter som att partitionen för Vista tar upp 100% av din hårddisk och därför kan du inte partitionera ledigt utrymme eftersom det saknas. Du löser det genom att minska partitionen du använder för Vista.
Hur gör jag det?
Citera
2008-09-06, 16:52
  #4
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Hur gör jag det?

Det finns vissa verktyg för att ändra storleken på partitioner, Partition Magic är ett av dem.
Citera
2008-09-06, 16:57
  #5
Medlem
SLOBs avatar
Eller gratisalternativet Gparted.
Citera
2008-09-06, 17:30
  #6
Medlem
PhantomBlots avatar
Kan verkligen inte Ubuntus installationsprogram göra detta, dvs krympa en ntfs-partition för att ge plats åt de partitioner som behövs för att installera Ubuntu?
Citera
2008-09-06, 17:49
  #7
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Kan verkligen inte Ubuntus installationsprogram göra detta, dvs krympa en ntfs-partition för att ge plats åt de partitioner som behövs för att installera Ubuntu?
Det var det jag kunde när jag hade XP-patitionen! Verkar vara något krux med Vista?

Nästa problem: Jag provade att använda Vistas egna "Disk Management" för att minska Vista-partitionen men den kunde bara minska den med 30GB trots att jag har över 150GB oanvänt utrymme. Någon som vet vad detta beror på?
Citera
2008-09-06, 17:57
  #8
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Det var det jag kunde när jag hade XP-patitionen! Verkar vara något krux med Vista?

Det är möjligt att NTFS i Vista skiljer sig från NTFS i XP på något sätt som gör att det krånglar. Jag har dålig koll på Windows. Å andra sidan så är ju Vista två år gammalt, så man tycker att Ubuntu borde ha hunnit med att arbeta på en lösning till det. openSuSE har i alla fall inga bekymmer med att under installationen krympa partitioner skapade av Vista för att frigöra utrymme.

Men använd GParted eller Partition Magic, som tidigare föreslaget, så att du har frigjort utrymme redan innan om det inte går att lösa på annat sätt.
Citera
2008-09-06, 18:25
  #9
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Men använd GParted eller Partition Magic, som tidigare föreslaget, så att du har frigjort utrymme redan innan om det inte går att lösa på annat sätt.
PM är inte kompatibel med Vista och Gparted funkar väl bara på linux-system, eller?
Citera
2008-09-06, 18:27
  #10
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
PM är inte kompatibel med Vista och Gparted funkar väl bara på linux-system, eller?

Jo, men det finns GParted Live CD.
Citera
2008-09-06, 18:34
  #11
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
PM är inte kompatibel med Vista och Gparted funkar väl bara på linux-system, eller?

Gparted använder du som Live-CD, dvs det spelar ingen roll vilket/vilka OS som redan ligger på hårddisken. Gparted sköter sig självt.

/S
Citera
2008-09-06, 18:44
  #12
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Gparted använder du som Live-CD, dvs det spelar ingen roll vilket/vilka OS som redan ligger på hårddisken. Gparted sköter sig självt.

/S
Ok, såg inte att det fanns en live-version.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback