Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-11, 20:27
  #1081
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, det är helt uppenbart samma gud eftersom det är tydligt samma identifierade och utpekade gud i alla tre religionerna. Det som skiljer sig är vad de olika religionerna tror om denne samme gud. Dina påståenden om motsatsen visar bara något de tror som är olika, men det är fortfarande samme gud som utpekas som deras gud: Abrahams ende gud.
Vill du hävda annorlunda så får du visa var bibeln, torah respektive koranen påstår att den gud de hänvisar till inte är den gud som en viss specifik Abraham påstods tillbe.

Varsågod, gör gärna ett försök ...

De kristas Gud sprang runt lives levande på jorden och predikade att det bästa sättet att vara på är att vara en mesig självförnekande fitta för då kommer man till himlen. Det gjorde inte de två andra religionernas Gud.

Judar och muslimer tror på en variant av Gud som finns beskriven i gamla testamentet som skiljer sig från den guden som är beskriven i nya testamentet. Hur stora behöver skillnaderna vara för att man ska komma fram till att det inte längre är samma Gud?
__________________
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2018-05-11 kl. 20:31.
Citera
2018-05-11, 21:13
  #1082
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
De kristas Gud sprang runt lives levande på jorden och predikade att det bästa sättet att vara på är att vara en mesig självförnekande fitta för då kommer man till himlen. Det gjorde inte de två andra religionernas Gud.

Judar och muslimer tror på en variant av Gud som finns beskriven i gamla testamentet som skiljer sig från den guden som är beskriven i nya testamentet. Hur stora behöver skillnaderna vara för att man ska komma fram till att det inte längre är samma Gud?

Det är ändå bara olika påståenden om samma gud. Du väljer vilka påståenden som du vill tro på, inget annat.
Vilka påståenden om denne gud som är sanna och vilka påståenden som är påhittade är en helt annan fråga, men det spelar ändå ingen roll eftersom det är Abrahams gud de syftar på, vare sig de är sanna eller påhittade.

De olika varianterna hänvisar alla till just Abrahams gud. Frågan om vad i beskrivningen som är sann eller inte sann har inget med guds utpekade identitet att göra.

Att de kristna påstår att Jesus var guds son har inget med de kristnas guds utpekade identitet att göra, det är fortfarande Abrahams gud de syftar på. Visa mig var det står annorlunda, om du kan.

Att judarna påstår att Jesus inte var Messias har inget med judarnas guds utpekade identitet att göra, det är fortfarande Abrahams gud de syftar på. Visa mig var det står annorlunda, om du kan.

Att muslimerna påstår att Jesus inte var guds son, utan en profet, har inget med muslimernas guds utpekade identitet att göra, det är fortfarande Abrahams gud de syftar på. Visa mig var det står annorlunda, om du kan.
Citera
2018-05-23, 08:18
  #1083
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Min uppfattning är att alla tre är eller snarare har varit vägar till "upplysning".

Att detta är något som delvis eller nästan helt har försvunnit på vägen... ja det kan man se tydligt idag. Idag är det nog inte många som blir upplysta den vägen.

Men det jag försöker säga förklaras bäst i denna video.

https://www.youtube.com/watch?v=u0WcsqSDU7U
Citera
2018-05-23, 08:43
  #1084
Medlem
Talking-Donkeys avatar
När man läser Bibeln, så står det mycket om hur dom religiösa lurar på folket falska gudar.
I dom flesta fall så följer ALLA dessa falska Gudar.
Bibeln säger faktiskt att OM du påstår att din Gud är den rätta, då följer du en avgud.
Då har du inget förstått. Du lever i blindhet och du låter dig ledas av andra blinda.
Citera
2018-05-29, 20:54
  #1085
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Kan du ta det här igen, på en enklare nivå så att även en enkel FruStormuftifamilj kan hänga med?

Vad, mer specifikt, är det du inte förstår? Mina poänger var två: när Bibeln använder begreppet "judar" så avser den alltid människorna som var ättlingar till de av israeliterna som bodde i Juda rike. Det bibliska begreppet "judar" innefattar inte alla tolv av Israels stammar, utan bara de av Israels avkomlingar som bodde i Juda rike (alltså huvudsakligen de av Juda och Benjamin stammar, men även en handfull personer från de andra stammarna).

Min andra poäng var att "Satans synagoga" avser de människor som vi i dagligt tal kallar för "judar".
Citera
2018-05-29, 21:01
  #1086
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Vad, mer specifikt, är det du inte förstår? Mina poänger var två: när Bibeln använder begreppet "judar" så avser den alltid människorna som var ättlingar till de av israeliterna som bodde i Juda rike. Det bibliska begreppet "judar" innefattar inte alla tolv av Israels stammar, utan bara de av Israels avkomlingar som bodde i Juda rike (alltså huvudsakligen de av Juda och Benjamin stammar, men även en handfull personer från de andra stammarna).

Min andra poäng var att "Satans synagoga" avser de människor som vi i dagligt tal kallar för "judar".

Gamla testamentet? Ursäkta min tröghet.
Dagens ihopbuntade sk judars ursprung är inte judiskt?
Korrekt?
Citera
2018-05-29, 21:05
  #1087
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Gamla testamentet? Ursäkta min tröghet.
Dagens ihopbuntade sk judars ursprung är inte judiskt?
Korrekt?

Jo, dagens judar, trots att de i mångt och mycket är nära besläktade med européer (åtminstone i fallet med ashkenazijudar) är genetiskt besläktade med judarna som levde på Jesu tid. Detta negerar inte det faktum att de är Satans synagoga.
Citera
2018-05-29, 21:10
  #1088
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jo, dagens judar, trots att de i mångt och mycket är nära besläktade med européer (åtminstone i fallet med ashkenazijudar) är genetiskt besläktade med judarna som levde på Jesu tid. Detta negerar inte det faktum att de är Satans synagoga.

Tänker du på den omåttligt populäre gubben Soros eller bara allmänt på hängnäsor?
Citera
2018-05-29, 21:15
  #1089
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Tänker du på den omåttligt populäre gubben Soros eller bara allmänt på hängnäsor?

Alla judar, inklusive Soros och kroknäsor rent allmänt, samt alla praktikanter av judendomen. Judar som konverterat till kristendomen och mottagit Jesus Kristus som sin Frälsare och Herre har rimligen upphört att vara Satans synagoga. Dessa benämns korrekt som "judeo-kristna".
Citera
2018-05-29, 21:20
  #1090
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Alla judar, inklusive Soros och kroknäsor rent allmänt, samt alla praktikanter av judendomen. Judar som konverterat till kristendomen och mottagit Jesus Kristus som sin Frälsare och Herre har rimligen upphört att vara Satans synagoga. Dessa benämns korrekt som "judeo-kristna".

Hur vet man vem som är äkta judisk eller judeo-kristen, och inte en av satansjudarna?
__________________
Senast redigerad av FruStormufti 2018-05-29 kl. 21:21. Anledning: Fel ord
Citera
2018-06-04, 14:21
  #1091
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jo, dagens judar, trots att de i mångt och mycket är nära besläktade med européer (åtminstone i fallet med ashkenazijudar) är genetiskt besläktade med judarna som levde på Jesu tid. Detta negerar inte det faktum att de är Satans synagoga.
Sluta hitta på, det är genom DNA bevisat att bara några få procent av judarna har släktskap med de Semitiska judar som levde i Levanten då.

De två största judiska grupperna har överhuvudtaget inte något släktskap genetiskt med Semiter. Bara för att du hatar judar så betyder det inte att du har rätt att hitta på lögner för att driva ditt hat.
Citera
2018-06-05, 19:37
  #1092
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Om inget annat så saknas all form av gudlig bildanalys inom islam, om än försök har gjorts.. men antagligen kraftfullt förpassats till helvetet..

Att "en gud" inte ska och inte får, uttryckas eller analyseras eller återberättas i bildformat.. säger att man tillber eller dyrkar en gud som enligt de troende på den guden ska straffa dem hårt redan om de ens försöker, så lyder deras mission.

Annan gudsmission eller tillbedjan, uppmuntrar och stimulerar istället att kontakta guden via bildframställning och annan visualiseringsteknik.. inga straffsatser lär utbryta från gudens sida..

Ergo : det handlar om minst två gudar. Enligt människor, i människovärlden som lever med sin tro, om sin gud.

Sin gud, inte allas gud, om jag får be.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback