Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-05, 18:15
  #1
Medlem
Tror Muslimer o kristna på samma gud enligt muslimer?
Diskuterade detta med en muslimsk tjej i min skola men hon var så dålig på att diskutera så jag tar detta till flashback istället.
Citera
2008-09-05, 18:46
  #2
Medlem
csaars avatar
Jag kan ju inte lägga ordet i munnen på varje muslim, men svaret är "Ja". Eller jo det kan jag för det är tveklöst ett "ja" där.

Historiskt sett är detta tydligt i den särbehandling judar och kristna (oftast) fick i de områden som erövrades av muslimer under medeltiden. exempelvis.
Det är inte säkert att tösen på din skola är mer insatt i sin religion än vad vilken kristen tös som helst är. religion överlag handlar för "vanligt" folk mer om riter och traditioner än om ren tro. därför kan diskussioner bli av en haltande karraktär när man verkligen vill veta något. undantagen till denna "regel" är roliga att stöta på - då får man lära sig mycket.
__________________
Senast redigerad av csaar 2008-09-05 kl. 18:53.
Citera
2008-09-05, 18:49
  #3
Avstängd
barris903s avatar
Jag tror att alla gudar och religioner är samma, bara olika tolkningar på samma gud.
Men det är bara min åsikt
Citera
2008-09-05, 19:06
  #4
Medlem
laminatkungens avatar
Enligt muslimerna är väl svaret att det självklart är samma Gud. de menar ju att Jesus, Isa (?) var profet för allah och om han var det, så blir väl svaret givet?

Å andra sidan visar det bara att de inte fattat ett smack om Gud och ingen kristen värd namnet, som har ens grundläggande kunskap om sin Gud, skulle påstå att det är samma.
Citera
2008-09-05, 19:08
  #5
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linusohlsson
Tror Muslimer o kristna på samma gud enligt muslimer?
Diskuterade detta med en muslimsk tjej i min skola men hon var så dålig på att diskutera så jag tar detta till flashback istället.
Jag säger ja, för det finns bara En Skapare, vad vi än kallar Honom, i alla fall om man är monoteist. Så det är fullt rimligt att en monoteist (jude, kristen, muslim) tror att det finns bara En.

Däremot ser vi Honom på olika sätt. Den judiska bilden och den muslimska bilden är mycket lika.
Skaparen är En (inte en treenighet).
Han har inga barn/son.
Han har inte dött alternativt tagit självmord beror på hur man ser det och därför har Han inte heller återuppstått eftersom Han alltid har varit levande.

Judar och muslimer ber till Honom under mer reglerade former och inte var som helst. Kristna kan be tex på toaletten, det gör inte judar och muslimer.

Så lite som skiljer i 'hur Han ser ut' och hur vi närmar oss Honom.
Men det finns bara en Skapare av universum vare sig vi kallar honom Hashem, Gud eller Allah.
Citera
2008-09-05, 19:12
  #6
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Enligt muslimerna är väl svaret att det självklart är samma Gud. de menar ju att Jesus, Isa (?) var profet för allah och om han var det, så blir väl svaret givet?

Å andra sidan visar det bara att de inte fattat ett smack om Gud och ingen kristen värd namnet, som har ens grundläggande kunskap om sin Gud, skulle påstå att det är samma.
Ja det stämmer att Jesus 'bara' var en profet. Utsänd av Allah att framföra Hans budskap till Israels barn.

Det stämmer det är oftast kristna som säger att muslimer inte tror på samma Gud som de gör. Men jag hör dem aldrig säga såna ord till judarna, även om de inte heller tror på en inkarnerad Gud som kristna tror på. De kanske är rädda att få smäll på fingrarna av judarna men muslimerna är tacksamma att attackera. Vad tror du?
Citera
2008-09-05, 19:13
  #7
Medlem
Tack då vet jag lite mer ingående vad det handlar om..Kristna förnekar ju att Allah och Gud är samma. Varför gör dom det och inte muslimerna?
Citera
2008-09-05, 19:15
  #8
Medlem
Ja, de delar samma kärna i religionen. De är därför de kallas "abramitiska" religioner, eftersom de alla följer Abrahams läror. Sedan skiljer förstås skalet (traditioner, riter, profeter) mellan religionerna.
Citera
2008-09-05, 19:22
  #9
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linusohlsson
Tack då vet jag lite mer ingående vad det handlar om..Kristna förnekar ju att Allah och Gud är samma. Varför gör dom det och inte muslimerna?
För de känner sin tro hotad? Jag vet inte. Kristna brukar också påstå, inte ovanligt alls, att judar inte förstår sin egen bok (Torah=de Fem Moseböckerna och annat som står i GT) och att Gud redan är en treenighet och det är Jesus ankomst (som Gud då även om Han redan finns, ja jag vet det är förvirrande, men jag försöker skriva som den kristna läran ser ut) som profiteras om i flera verser. Judarna håller givetvis inte med men brukar bli lite överkörda av kristna som anser de kan tyda dessa texter bättre.

Så jag har inga betänkligheter om att vi tror på samma Skapare det finns bara en. Men kristna har fått en hel del om bakfoten om Vem Han är.

Men de tycker om den bilden och som en kristen vän sa till mig en gång, skulle inte offret och återuppståndelsen finnas i kristen tro så fanns det ingen kristen tro. Det är väl inte så dumt tänkt.

Skaparen är Den Han är vad människan än hittar på för stolligheter om Honom.
Citera
2008-09-05, 19:29
  #10
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Ja det stämmer att Jesus 'bara' var en profet. Utsänd av Allah att framföra Hans budskap till Israels barn.

Det stämmer det är oftast kristna som säger att muslimer inte tror på samma Gud som de gör. Men jag hör dem aldrig säga såna ord till judarna, även om de inte heller tror på en inkarnerad Gud som kristna tror på. De kanske är rädda att få smäll på fingrarna av judarna men muslimerna är tacksamma att attackera. Vad tror du?

Nej det stämmer inte. Jesus var inte bara en profet, han var Gud själv. Det du skriver är vad muhammedanerna lär ut, inte hur det verkligen är.
För att förtydliga så är Fader, Son och Ande alla delaktiga i skapelsen.

Många tror att Fadern i treenigheten är utbytbar mot allah eller JHWH och detta är inget annat än okunskap.

Att kristna inte säger samma sak till judarna som till muslimerna har flera orsaker.

Till att börja med så är kristna en del av israel, liksom adopterade i sin tro, inte fejk israel som finns i mellanöstern, utan folket israel.

Judarna kan ses som ett folk som fått halva sanningen, de tror på rätt Gud, JHWH, men har inte förstått hans natur och i den naturen ingår Sonen och Anden.

Kristna kan alltså beskrivas som "judar som fattat vad det handlar om" :-)

Skillnaden därifrån till den gud som muhammedanerna tror på är milsvid. allah är en stenbit som upphöjts till gud och har inget med den gammaltestamentliga JHWH att göra.

Fråga en muhemmedan som vet vad han pratar om, om judarnas skrifter (har tappat namnet nu, är det Torah eller Tanak eller båda :-)?) och de kristnas gamla testamente tillhör deras allah? Svaret är Nej, en muhammedan menar att judarnas och de kristnas böcker är förvrängda, osanna och att endast koranen innehåller riktig information om gud.
Citera
2008-09-05, 19:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
För de känner sin tro hotad? Jag vet inte. Kristna brukar också påstå, inte ovanligt alls, att judar inte förstår sin egen bok (Torah=de Fem Moseböckerna och annat som står i GT) och att Gud redan är en treenighet och det är Jesus ankomst (som Gud då även om Han redan finns, ja jag vet det är förvirrande, men jag försöker skriva som den kristna läran ser ut) som profiteras om i flera verser. Judarna håller givetvis inte med men brukar bli lite överkörda av kristna som anser de kan tyda dessa texter bättre.

Så jag har inga betänkligheter om att vi tror på samma Skapare det finns bara en. Men kristna har fått en hel del om bakfoten om Vem Han är.

Men de tycker om den bilden och som en kristen vän sa till mig en gång, skulle inte offret och återuppståndelsen finnas i kristen tro så fanns det ingen kristen tro. Det är väl inte så dumt tänkt.

Skaparen är Den Han är vad människan än hittar på för stolligheter om Honom.

Föst o främst tycker jag inte att religioner imellan ska klanka ner på varandra för det är imot allt som deras gud säger att man ska. Men att kristna har fått det om bakfoten kan jag nog inte påstå eftersom i NT säger ju Jesus själv att han är guds son i nästan varje bok i NT. Om Muslimerna tycker att Jesus är en profet så borde dom också tycka att han är guds son för att inte säga imot sig själva. Judarna förnekar ju också att jesus är guds son men om dom tror att jesus är profet vet jag inte.
__________________
Senast redigerad av linusohlsson 2008-09-05 kl. 19:39.
Citera
2008-09-05, 19:38
  #12
Medlem
.aspxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Nej det stämmer inte. Jesus var inte bara en profet, han var Gud själv. Det du skriver är vad muhammedanerna lär ut, inte hur det verkligen är.
För att förtydliga så är Fader, Son och Ande alla delaktiga i skapelsen.

Många tror att Fadern i treenigheten är utbytbar mot allah eller JHWH och detta är inget annat än okunskap.

Att kristna inte säger samma sak till judarna som till muslimerna har flera orsaker.

Till att börja med så är kristna en del av israel, liksom adopterade i sin tro, inte fejk israel som finns i mellanöstern, utan folket israel.

Judarna kan ses som ett folk som fått halva sanningen, de tror på rätt Gud, JHWH, men har inte förstått hans natur och i den naturen ingår Sonen och Anden.

Kristna kan alltså beskrivas som "judar som fattat vad det handlar om" :-)

Skillnaden därifrån till den gud som muhammedanerna tror på är milsvid. allah är en stenbit som upphöjts till gud och har inget med den gammaltestamentliga JHWH att göra.

Fråga en muhemmedan som vet vad han pratar om, om judarnas skrifter (har tappat namnet nu, är det Torah eller Tanak eller båda :-)?) och de kristnas gamla testamente tillhör deras allah? Svaret är Nej, en muhammedan menar att judarnas och de kristnas böcker är förvrängda, osanna och att endast koranen innehåller riktig information om gud.

Du skriver endast från en kristen synvinkel, frågan är ställd vad muslimer och kristna tror ifrån ett ateistiskt håll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback