2008-09-04, 03:28
Bannlyst
Det finns en, inte så betydelsefull person direkt,
men däremot väldigt mystisk;

Petar Brzica, lägervakt i Jasenovac,
sägs ha skurit halsen av 1360 fångar på 24 timmar i en tävling.
Alkohol och en rostad gris blev hans pris.

Det finns inga uppgifter om honom,
inget födelsedatum, ingen födelseort,
inga bilder, inga bakgrundsuppgifter,
inga dokument eller papper,
inga vittnesrapporter, inget som säger att han ens existerade.

Någon som vet vem denna man egentligen var?

Så jävla skumt bara... är det en myt? En legend ifrån Jasenovac?
Citera
2008-09-04, 03:47
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse

Jag tror ingen som gjort detta skulle vilja att någon fick tag i han. Så därför finns det ingen information om honom. Då uppstår den tron om att det är en myt. Eller vad tror du?

Skulle du vilja att alla visste allt om dig om du skar halsen av 1360 människor?
Citera
2008-09-04, 09:57
Medlem
kamikaze_kids avatar
Att skära halsen av 1360 personer på 24 timmar (1440 min) känns inte så jävla troligt. Med en dryg minut per offer och inga pauser.
Citera
2008-09-04, 10:09
Medlem
Ezzelinos avatar
Sannolikt en legend, även om övergrepp och grymheter förekom i Jasenovac, liksom människonaturen tycks predestinerad att göra när bödel/offer-, dominance/submission-strukturer upprättas. Svårt att inte vara misantrop och nihilist, med den kunskap som står oss till buds om alla möjliga etniciteters (givetvis inklusive germaners) svinerier:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=674876
Citera
2008-09-04, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Att skära halsen av 1360 personer på 24 timmar (1440 min) känns inte så jävla troligt. Med en dryg minut per offer och inga pauser.

Precis. Det har snackats om denna siffra också.

Finns det verkligen inga vittnesrapporter om Brzica?
Inte ens namnet stämmer, han har kallats peter, petar, pedro, etc.
Citera
2008-09-05, 01:34
Medlem
Behöver inte vara ett offer per minut, jag menar det tar inte så lång tid att döda en person genom att sköra halsen av honom med ett vapen som är gjort för det. Kan ta 5 sekunder för att döda någon.
Srbosjek / Serbskäraren.

Självklart kan det ju vara en myt. Man skulle säkert bli trött som fan men men...

Jag har läst att han åkte till USA och gömde sig där men dog ca 10 år efter WW2. Är inte säker.
Citera
2008-09-05, 07:46
Medlem
mirrebosnas avatar
Citat:
Det finns en, inte så betydelsefull person direkt,
men däremot väldigt mystisk;

Alkohol och en rostad gris blev hans pris.

Det finns inga uppgifter om honom,
inget födelsedatum, ingen födelseort,
inga bilder, inga bakgrundsuppgifter,
inga dokument eller papper,
inga vittnesrapporter, inget som säger att han ens existerade.

Någon som vet vem denna man egentligen var?

Så jävla skumt bara... är det en myt? En legend ifrån Jasenovac?

Har för mig att han döda 1360 personer inte fångar, under hela sin tid på Jasenovac. Och han fick en klocka för det bland annat.
Senast redigerad av mirrebosna 2008-09-05 kl. 08:24.
Citera
2008-09-05, 08:33
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirrebosna
Har för mig att han döda 1360 personer inte fångar, under hela sin tid på Jasenovac. Och han fick en klocka för det bland annat.

Finns det några dokument som styrker dessa uppgifter, eller är det en vandringssägen?
Citera
2008-09-05, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mirrebosna

Nej, nej, det var en anordnad slakttävling.
Det är ju därför han är så ökänd.
Citera
2008-09-05, 20:49
Medlem
109740s avatar
Citat:
Nej, nej, det var en anordnad slakttävling.
Det är ju därför han är så ökänd.

Var det han som gav namn till kniven Srbosjek? Jag håller nog med Mirrebosna här, han dödade säkert en massa människor under den tävlingen och därför blev han ökänd men 1360 skulle nog vara hans totala siffra under hela tiden i lägret, tror jag.

Petar Brzica was a fascist and World War II war criminal. Before the war he was a scholarship student at the Franciscan college of Široki Brijeg in Herzegovina and a member of the "Great Brotherhood of Crusaders". Some time he spent studying the law in Zagreb where he became the Ustashe Youth member[1] and later a member of the Croatian fascist Ustaša organization and one of the guards in the Jasenovac concentration camp. As an Ustashe he held the rank of a lieutenant.[2] He is known for winning a bet in which a curve-bladed knife, also called a srbosjek, was used to kill concentration camp prisoners.[3][4][5] He won the bet by killing the largest amount of prisoners, possibly between 670[6] and 1360[7] people.

After World War II he fled to the United States. Yugoslav authorities were never able to capture him and he most likely changed his identity and died hidden. His name was on a list of 59 Nazis living in the US given by a Jewish organization[citation needed] to the Immigration and Naturalization Service during the 1970s. As of 2008, it was still not known what had become of him.[citation needed]

Lille Petter

Gräsligt att såna människor existerat ens för fan.. Inte undra på att blodet flyter tjockt på Balkan då vi krigar... I regel ungefär vart femtionde år
Citera
2008-09-05, 21:00
Bannlyst
Men vet man verkligen om allt är sant?
Hans bakgrundshistoria står skriven annorlunda i massa andra texter.
Citera
2008-09-06, 20:56
Medlem
109740s avatar
Citat:
Men vet man verkligen om allt är sant?
Hans bakgrundshistoria står skriven annorlunda i massa andra texter.

Ja, det gäller väl inte bara han? Alla dessa stora mördare har en något "luddig" historia. Jag tvivlar inte på att killen har levt, något sånt här uppfinns inte en på Balkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in