Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-02, 18:02
  #1
Medlem
Jag är totalt ointresserad av bilar och därmed totalt okunnig. Men nu är det så att några snorungar har slagit sönder min bil, och det är några grejjer jag inte har en aning om hur man byter.

Det jag behöver byta är
*backspeglar
*den lilla sidoblinkersen
*framlykta med blinkers

Någon som kan hjälpa mig och förklara hur jag ska göra?
Citera
2008-09-02, 18:14
  #2
Avstängd
Luginis avatar
Börja med att köpa en Haynes reparationshandbok, finns på Biltema eller att låna på biblioteket.
Citera
2008-09-02, 18:46
  #3
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Ja, Haynes gör-det-själv är guld, den är så pedagogisk att jag utan problem bytte kamrem på en 940 innan jag ens bytt olja eller oljefilter på en bil
Citera
2008-09-02, 20:49
  #4
Medlem
bogarleffes avatar
Ska du byta hela spegeln eller bara glaset? Glaset lossar du genom att rikta glaset så mycket uppåt som möjligt. Sedan för du in en liten platt skruvmejsel i det rektangulära hålet som nu uppenbarar sig där under. För skruvmejseln åt sidan och vips ramlar glaset bort.

Ska du byta hela spegeln så sitter den med tre skruv bakom kåpan till spegeljusteringen bakom spegeln. Skruva bort dessa och spegeln går att ta bort.

Sidoblinkers för du bara åt sidan så är det bara att ta ur den sen.
Citera
2008-09-04, 01:15
  #5
Medlem
Å framlyckan med blinkers sitter med muttrar inifrån motorrummet. Brukar kunna rosta ihop ibland... Har för mig dom sitter ganska dumt till också.
Citera
2008-09-04, 11:03
  #6
Medlem
DeGes avatar
Lilla sidoblinkersen trycker du framåt så att ett bleck på blinkersen trycks in, sen är det bara att lossa den. Inne sitter där lampan med sockel som sätts fast i blinkersglaset genom att vridas ett halvt varv typ.

Har du otur kan lampa o sockel trilla ner i skärmen, men den är lätt att fiska upp igen med en böjd ståltråd eller liknande
Citera
2008-09-04, 11:45
  #7
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoTe
Å framlyckan med blinkers sitter med muttrar inifrån motorrummet. Brukar kunna rosta ihop ibland... Har för mig dom sitter ganska dumt till också.

Muttrar? Inte blinkersen inte. Den sitter med clips
Citera
2008-09-04, 15:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Muttrar? Inte blinkersen inte. Den sitter med clips

Näe, till och med årsmodell 89 sitter det en mutter...
Citera
2008-09-05, 22:38
  #9
Medlem
SommarSerbens avatar
en normalbegåvad människa klarar detta utan hayneshandbok. köp skiten på biltema o montera på max 1 timme
Citera
2008-09-05, 23:44
  #10
Medlem
Tack så mycket för hjälpen.. =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback