Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-02, 09:19
  #13
Medlem
Citronpajs avatar
Jag skulle rekomendera "Vad varje Svensk bör veta".

"Vad varje svensk bör veta är ett kortfattat svensk lexikon först utgivet 1991.

Lexikonet är tänkt att fungera som en sammanfattning av det som ingår i allmänbildningen, och innehåller 21 kapitel med olika teman. Enligt Bokrecension.se har boken sålts i 272 000 exemplar (2005), ISBN 91-0-010680-1.

De 18 kapitlen i 1991 års upplaga omfattade: Historia, Politik, Geografi, både från svensk och internationell horisont; Ekonomi, Konst och musik, Litteratur, Religion och filosofi, Mytologi, Bibeln, Antropologi och sociologi och psykologi, Medicin, Biologi, Jorden, Fysik och kemi och matematik, samt Teknik."


http://sv.wikipedia.org/wiki/Vad_var..._b%C3%B6r_veta
Citera
2008-09-02, 20:19
  #14
Medlem
Evil_Santas avatar
Bibeln, Koranen, Toran och några av de buddhistiska/hinduistiska texterna. Hjälper dig att förstå dig på människor i andra kulturer bättre och borde därmed öka din tolerans.
Citera
2008-09-02, 20:24
  #15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Bibeln, Koranen, Toran och några av de buddhistiska/hinduistiska texterna. Hjälper dig att förstå dig på människor i andra kulturer bättre och borde därmed öka din tolerans.

Hm, intressant.

Själv skulle det aldrig falla mig in att läsa någon av dessa religiösa verk, mestadels för jag är en ateist och anser mig leva efter en egen form av tro och förhoppningar av livet utan att vara specifikt bunden till någon annans tankar och dylikt. Du tror dock inte att folk som inte är religiöst bundna kommer att nonchalera detta tipset med tanke på vad kristendomen och islam gjort ur politisk och historisk synvinkel genom åren? Snarare lär ju folk som är islamkritiska eller ateister förkasta hela systemet och tankesättet som råder i dessa böcker och fortsätter som jag, att förutsätta att all religion är hjärntvätt och av ondo.
Citera
2008-09-02, 21:02
  #16
Medlem
Marxamas avatar
Det är väl kanske spöstraff på att tipsa om böcker man inte själva hunnit läsa (än), men:

The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil
Baserad på ett psykosocialt experiment i Tyskland under 70-talet (?). Filmen "Das Experiment" handlar om samma experiment. Undertiteln beskriver resten.

I Am A Strange Loop
En syn på hur vårt medvetande fungerar.


Jag är även ute efter en "asstor dödsmördarbok som sammanfattar allt nämvärt i mänsklighetens historia", någon som har något tips?
Citera
2008-09-02, 21:08
  #17
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil
Baserad på ett psykosocialt experiment i Tyskland under 70-talet (?). Filmen "Das Experiment" handlar om samma experiment. Undertiteln beskriver resten.

Den är väldigt intressant men kanske lite för specifik för att passa in i den här tråden då den behandlar ett specifik psykologiskt fenomen. Experimentet utfördes i Stanford (Kalifornien) inte Tyskland. Författaren knyter ihop detta experiment med erfarenheterna från Abu Ghraib-skandalen som han fick god insyn i genom att han bistod försvaret för en av de anklagade fångvaktarna.
Citera
2008-09-02, 21:10
  #18
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Den är väldigt intressant men kanske lite för specifik för att passa in i den här tråden då den behandlar ett specifik psykologiskt fenomen. Experimentet utfördes i Stanford (Kalifornien) inte Tyskland. Författaren knyter ihop detta experiment med erfarenheterna från Abu Ghraib-skandalen som han fick god insyn i genom att han bistod försvaret för en av de anklagade fångvaktarna.
Tack för rättningen
Citera
2008-09-02, 23:35
  #19
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hm, intressant.

Själv skulle det aldrig falla mig in att läsa någon av dessa religiösa verk, mestadels för jag är en ateist och anser mig leva efter en egen form av tro och förhoppningar av livet utan att vara specifikt bunden till någon annans tankar och dylikt. Du tror dock inte att folk som inte är religiöst bundna kommer att nonchalera detta tipset med tanke på vad kristendomen och islam gjort ur politisk och historisk synvinkel genom åren? Snarare lär ju folk som är islamkritiska eller ateister förkasta hela systemet och tankesättet som råder i dessa böcker och fortsätter som jag, att förutsätta att all religion är hjärntvätt och av ondo.

Jo jag tror att folk som inte är religiöst bundna kommer att nonchalera mitt tips men inte på grund av att de anser att religion har gett upphov till en massa ondskautan snarare att de är för lata(=prioriterar annat) och texterna är för svårlästa och svårtolkade. (Anser man att religion producerar onda människor borde det väl nästan bli extra intressant att läsa böckerna?)

Dessutom är det väl inte helt rättvist förutsätta att alla religioner är av ondo om man inte läst någon av böckerna jag nämnde och antagligen inte ens kommit i kontakt med med flera av religionerna (tänker främst på buddhism/hinduism men också Islam även om det blir vanligare i Sverige)

På vilket sätt är filosofin i dessa böcker mer hjärntvätt än andra filosofiska verk av t.ex. Nietzsche eller Kant?

Att dessa böcker hjälper en förstå runt 1/4 av Sverige befolkning som tror på Gud ser jag som en bonus. (http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Sweden)
__________________
Senast redigerad av Evil_Santa 2008-09-02 kl. 23:38.
Citera
2008-09-02, 23:43
  #20
Medlem
evolutes avatar
Att läsa de heliga texterna är knappast det mest effektiva sättet att lära sig om religioner. Vad de heliga texterna givit upphov till är betydligt mer intressant, och då är det religionshistoria, antropologi och liknande ämnen man bör titta på.

Om någon ville allmänbilda sig inom fysik skulle jag aldrig förslå att de läser Principia.
Citera
2008-09-02, 23:51
  #21
Medlem
StigAllans avatar
Uppslagsböcker, det är vad jag plöjde så fort som tillfället fanns, överallt av alla sorter.
Plus porrtidningar.
Citera
2018-02-15, 23:36
  #22
Medlem
urverksapelsins avatar
Otroligt men sant, utgiven av Det Bästa, tror 1977 är en av de mest allmänbildande böcker som någonsin skrivits.
Allt och alla utom Phineas Gage är med.
Citera
2018-02-16, 01:44
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Worley
Hej,
Som trådnamnet lyder söker jag böcker som ger en allmänbildning. Kanske låter lite dumt, men jag hoppas att ni kan komma med lite förslag .
// Clarence Worley

Vad är du intresserad av?

Jag menar .. det är en korkad fråga egentligen och då får du ett korkat svar. Vad menar du med allmänbildning -- sånt du missade i skolan? -- eller sånt skolan aldrig informerade dig om.

Det klassiska bildnings idealet (typiskt 16 - 1700 talet) var en polymath, en renässans människa som lärde sig själv. Du kan inte fråga efter "the magic sauce" .. du antingen har den läggningen eller inte.

Om du inte har läggningen så att du själv letar den kunskap du behöver .. --> gå i skola i stället.

Här är en test: tycker du om att läsa .. har du alltid en bok i fickan när du går på stan .. ja då klarar du av det själv. Om du inte har det behöver du en mentor/lärare.

Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback