• 2
  • 3
2008-09-07, 14:31
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis !

Ja en sådan rivare har jag nog inte sett förut.

Kan bero på att det inte är en rivare, utan en skivare...
Den tar dina fingertoppar på ett ögonblick om du är oförsiktig...

Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Man får kanske ändra sin uppfattning om råsaftscentrifug.
Men den jag har blir det bara en sörja av allt och ser inte speciellt trevligt ut att dricka.
Skall se om jag köper en modernare och av bättre märke.

Jag har en fem-sex år gammal Braun. Den ger också ifrån sig en massa skum och fibrer i juicen som rinner ur. Men när jag gjorde senaste omgången gjorde jag som så:
I diskhon ställde jag en sån där röd blandarskål, hängde en trådsil på den. Silen klädde jag med två öppnade melittafilter. Sen ställde jag centrifugen på diskbänken så utloppet mynnade ovanför den filterklädda silen. Sen var det bara att köra så kärnorna spratt i köket som rikoschetter...
Citera
2008-09-07, 16:20
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Kan bero på att det inte är en rivare, utan en skivare...
Den tar dina fingertoppar på ett ögonblick om du är oförsiktig...

Jag har en fem-sex år gammal Braun. Den ger också ifrån sig en massa skum och fibrer i juicen som rinner ur. Men när jag gjorde senaste omgången gjorde jag som så:
I diskhon ställde jag en sån där röd blandarskål, hängde en trådsil på den. Silen klädde jag med två öppnade melittafilter. Sen ställde jag centrifugen på diskbänken så utloppet mynnade ovanför den filterklädda silen. Sen var det bara att köra så kärnorna spratt i köket som rikoschetter...

Ja , där var lite tips som att filtrera saften då blir det kanske trevligare att se på och givetvis att dricka..
Min är nog minst 8 år gammal och av detta märke Kalorik Juice Extractor, ja rent skämt märke.
http://cdn.overstock.com/images/products/L10654272.jpg

Men däremot har jag en bra citruspress som heter Remida Automatic Citrus Juicer, den presarapelsiner och citroner utmärkt så det ser trevligt ut att dricka.
Ungefär denna model, men min är nog ca. 4 år gammal
http://www.juiceland.co.uk/media/ima...hammered_x.jpg
Citera
2008-09-07, 16:26
Medlem
Tjohildas avatar
Herregud vad med grejer! Jag måste nog betraktas som minimalist i det här sällskapet...en brödrost, en elvisp och en lillhacke (minimixer) är allt jag kan ställa upp med. Jag har inte ens en micro, eftersom jag tycker det mesta blir oätligt i en sån.

Fast jag har turen att ha en fin gasspis, det kompenserar det mesta. Inte ens en kaffebryggare har jag, kokar upp vatten och häller i ett melitta bara. Jag är helt allergisk mot en massa prylar som tar plats och måste hållas i ordning och diskas (nej jag har inte diskmaskin heller ) eftersom jag har en massa nära och kära som är rent analt pryltokiga. Jag får liksom klåda på kroppen när jag vistas hemma hos såna människor...

Edit: Fast å andra sidan har jag böcker i dubbla rader på golv, väggar och tak Dock inte i köket...
Senast redigerad av Tjohilda 2008-09-07 kl. 16:28.
Citera
2008-09-07, 17:19
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Herregud vad med grejer! Jag måste nog betraktas som minimalist i det här sällskapet...en brödrost, en elvisp och en lillhacke (minimixer) är allt jag kan ställa upp med. Jag har inte ens en micro, eftersom jag tycker det mesta blir oätligt i en sån.

Fast jag har turen att ha en fin gasspis, det kompenserar det mesta. Inte ens en kaffebryggare har jag, kokar upp vatten och häller i ett melitta bara. Jag är helt allergisk mot en massa prylar som tar plats och måste hållas i ordning och diskas (nej jag har inte diskmaskin heller ) eftersom jag har en massa nära och kära som är rent analt pryltokiga. Jag får liksom klåda på kroppen när jag vistas hemma hos såna människor...

Edit: Fast å andra sidan har jag böcker i dubbla rader på golv, väggar och tak Dock inte i köket...

Tjenis !

Diskmaskin hade jag nog inte klarat mig utan, vad jobbigt att diska för hand efter varge måltid.

Förr köpta jag mycke prylar när jag var på mässor och andra utställningar, men kom fram till att sådant som inte säljs i en vanlig affär för hushålsmaskiner är rent ut sagt bara skit. Det mesta dom står och demonstrera an okända märken fungerar bara tills man kommit hem med prylen sedan havererar den.
Har massor av sådant som bara står i låder i källaren.
Ja nu mera köper jag bara sådant jag vet fungerar och av kända märken.
Citera
2008-09-07, 20:56
Medlem
StigAllans avatar
De minst använda prylarna i mitt kök är Sodastreamer av uråldrig modell tillsammans med pastamaskinen.
Köpte nyss en mandolin som har sina klara fördelar.
Diskmaskinen är svårast att vara utan, tur att jag har en Cylinda som är vad det verkar närmast outslitlig.
Ta i trä! skrockfull!
Citera
2008-09-07, 22:12
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
De minst använda prylarna i mitt kök är Sodastreamer av uråldrig modell tillsammans med pastamaskinen.
Köpte nyss en mandolin som har sina klara fördelar.
Diskmaskinen är svårast att vara utan, tur att jag har en Cylinda som är vad det verkar närmast outslitlig.
Ta i trä! skrockfull!
Mina päron hade en Cylinda som höll i +20 år...
Citera
2008-09-08, 21:53
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Mina päron hade en Cylinda som höll i +20 år...

Något som är bra med Cylinda förutom hållbarheten är att tillgången på reservdelar om sådant behövs inte är svårt att få tag på.
Reklam kan man kanske kalla detta inlägg, men man får ha i åtanke att maskinerna ligger i lite högre prisklass.
Därför bör man kunna förvänta sig något annat än vad en diskmaskin för 3000 kr levererar.
Citera
2008-09-09, 09:45
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Något som är bra med Cylinda förutom hållbarheten är att tillgången på reservdelar om sådant behövs inte är svårt att få tag på.
Reklam kan man kanske kalla detta inlägg, men man får ha i åtanke att maskinerna ligger i lite högre prisklass.
Därför bör man kunna förvänta sig något annat än vad en diskmaskin för 3000 kr levererar.

Tjenis !

Ja, ett bra kvalitetsmärke är nog alltid att föredra och blir säkert biligast i längden också.
Jag har flera gånger köpt märken som var helt okända när det gäller köksmaskiner, dom håller ett litet tag och sedan är det haveri. Reservdelar hittar man inte så det är bara att kasta bort maskinen.
Mycke i dessa bilighets maskiner har lager av plast, dåligt lindade motorer, usel passform, sätts samman med plast ploppar som inte går att dela, osv.
Numera blir det bara kända märken för min del och då fungerar maskinen oftast.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in