Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2008-09-04, 20:26
  #25
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
När man talar om "Västroms fall" och måhända beklagar eller sörjer kulturella och teknologiska företeelser som föll i glömska eller gick förlorade ska man förstås inte glömma att den romerska civilisationen under 300-och 400-talet varit påfallande steril - där finns knappast en diktare, tänkare eller konstnär som förtjänar att nämnas i samma andetag som tidigare sekels största skapare av kulturvärden. I stor utsträckning var det rimligen kristendomens fel, jag tror också det finns en sanningskärna i Spenglers kulturpessimistiska doktriner om att kulturer organiskt "vissnar och förtvinar".

Glöm inte bort Romulus Augustus som växte upp och blev Kung Arthur!

Källa: http://www.imdb.com/title/tt0462396/
Citera
2008-09-06, 01:02
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Glöm inte bort Romulus Augustus som växte upp och blev Kung Arthur!

Källa: http://www.imdb.com/title/tt0462396/

Jag hoppas att du vet att "kung arthur" är en myt och att ditt inlägg var ironiskt menat.
Citera
2008-09-07, 20:15
  #27
Medlem
hellman90s avatar
Kunskapen att göra betong var under flera hundra år i princip bortglömd. kom igen runt 1700-talet tro jag
Citera
2008-09-10, 23:14
  #28
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexiilija
Jag intresserar mig mycket för gammal historia. Men nu är det så att jag googlat en del och beställt vissa böcker. Men tills dess undrar jag om någon av er vet vilka uppfinningar och kunskap som glömmdes bort efter Romarrikets fall? Genom google har jag fått veta mer om vattenledningarna som glömmdes bort. Men inte så mycket mer.

Någon av er som vet mer? Och från vilken sida ni läst det ifrån?

Rekommenderar Judith Herreins bok "Byzantium" - visar på ett lätttillgängligt sätt hur de romerska traditionerna levde vidare med den nya huvudstaden Konstantinopel som centrum och hur väldigt mycket kunskap på så sätt kunde komma tillbaka till västeuropa efter hand innan romarikets slutgiltiga fall 1453.
Citera
2023-01-07, 17:27
  #29
Medlem
diseuses avatar
Jag bumpar denna gamla tråd för en godbit.

Riddle solved: Why was Roman concrete so durable? (MIT News):
Citat:
The ancient Romans were masters of engineering, constructing vast networks of roads, aqueducts, ports, and massive buildings, whose remains have survived for two millennia. Many of these structures were built with concrete: Rome’s famed Pantheon, which has the world’s largest unreinforced concrete dome and was dedicated in A.D. 128, is still intact, and some ancient Roman aqueducts still deliver water to Rome today. Meanwhile, many modern concrete structures have crumbled after a few decades.

Researchers have spent decades trying to figure out the secret of this ultradurable ancient construction material, particularly in structures that endured especially harsh conditions, such as docks, sewers, and seawalls, or those constructed in seismically active locations.
Nu tror sig forskarna vara något på spåren.

Själva rapporten: Hot mixing: Mechanistic insights into the durability of ancient Roman concrete. Science Advances, vol. 9, issue 1. doi: 10.1126/sciadv.add1602.
__________________
Senast redigerad av diseuse 2023-01-07 kl. 17:52. Anledning: stavning
Citera
2023-01-24, 23:17
  #30
Medlem
Hygien!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback