2008-08-31, 00:45
Medlem
bridge_mans avatar
Ja, vet någon hur man gör detta? Enda sättet för mig (som klipper upp samples i sony soundforge, vilket kanske är dumt?) är att kompensera upp med bpm, o sen är det det som gäller. Jag vill alltså kunna lägga in min sample och sen ändra hastigheten på HELA låten, inte då allt utom sample som är fallet nu.. nån som vet? grr

Har xxl-packet om det spelar nån roll..
Citera
2008-08-31, 01:18
Medlem
Tuppiss avatar
Öppna samplemenyn (Alltså dubbelklicka på samplingen). Leta rätt på en ratt som det står "time" under. Dra runt den tills du hittar det du letar på. Du kan ändra på scrollmenyn bredvid som det står "resample" på till något annat så blir det bättre.
Citera
2008-08-31, 11:28
Medlem
dominaxs avatar
använd fruity slicer kanske?
Citera
2008-09-01, 17:48
Medlem
bridge_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppis
Öppna samplemenyn (Alltså dubbelklicka på samplingen). Leta rätt på en ratt som det står "time" under. Dra runt den tills du hittar det du letar på. Du kan ändra på scrollmenyn bredvid som det står "resample" på till något annat så blir det bättre.

Ah, funkade utmärkt, även om det borde finnas en smidigare lösning.. Det där var ju rätt pilligt.. Men så länge så.. Tack!
Citera
2008-09-01, 18:27
Medlem
Tuppiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dominax
använd fruity slicer kanske?

Med slicern kan det lätt bli hackigt, men har man tur och är skicklig på att använda den så borde det gå minst lika bra.
Citera
2008-09-01, 18:45
Medlem
bridge_mans avatar
Citat:
Med slicern kan det lätt bli hackigt, men har man tur och är skicklig på att använda den så borde det gå minst lika bra.

Ja, jag fattade inte hur han menade, så jag gick på ditt första tips där..
Citera
2008-09-01, 18:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Du vet inte om det går att ställa in hur många bars/steps en sampling ska spelas?
Det gick att göra i Sampler Channel Settings (samplemenyn) förut, men försvann i version 5 eller 6 typ.
Använde det ganska mycket...var ett smidigt sätt att loopa vissa samplingar lite "quick and dirty".

EDIT: Högerklickar man på Time-ratten kan man välja att spela samplingen i 1-2 beats eller 1-4 bars.
Duger väl kanske även om jag saknar att kunna ställa in mer exakt.
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2008-09-01 kl. 18:49.
Citera
2008-09-01, 22:21
Medlem
Tuppiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Du vet inte om det går att ställa in hur många bars/steps en sampling ska spelas?
Det gick att göra i Sampler Channel Settings (samplemenyn) förut, men försvann i version 5 eller 6 typ.
Använde det ganska mycket...var ett smidigt sätt att loopa vissa samplingar lite "quick and dirty".

EDIT: Högerklickar man på Time-ratten kan man välja att spela samplingen i 1-2 beats eller 1-4 bars.
Duger väl kanske även om jag saknar att kunna ställa in mer exakt.

Då får du öppna samplen i Fruity Slicer. Högerklicka bara på samplingen i arkivet till vänster och välj "öppna med slicern"
Citera
2008-09-01, 23:41
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jo..så kan man ju göra...fast det blir inte riktigt samma sak känns det som..

Men ja ja..inte så viktigt egentligen.
Citera
2008-09-02, 00:55
Medlem
dominaxs avatar
slicern är väl mer lämpad för beats...den klipper upp vid varje trumslag. typ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem