2008-08-30, 10:27
Medlem
felstavadds avatar
Tjena
Har stött på en konstigt företeelse, har en MB, 2 år gammal med Tiger. Har egentligen aldrig haft några problem med den. Sist jag köpte DVD skivor så tog jag TDK DVD-R eftersom det var specialpris på dem. Men nu har säkert varannan misslyckats att brännas. Bränner sen med omskrivningsbar DVD+RW samt nån vanlig DVD+R som jag hade liggandes. -Inga problem trots att det var samma film jag skulle bränna ner.

Nån som känner igen sig, jag har ju inbillat mig att + och - på skivorna var nåt som tillhörde det förgångna eller är det nåt skit med datorn?
Citera
2008-08-30, 10:48
Medlem
Hispers avatar
Nog är det skillnad men jag kan inte i detalj säga vilken. Men jag har haft liknande problem men då har det varit på fabrikatnivå, dvs att skivor av ett fabrikat fungerat och så har jag köpt samma typ av skiva men från en annan tillverkare och allt har skitit sig.
Citera
2008-08-30, 10:48
Medlem
ChrisAofCourses avatar
Tjena. Jag har oxå haft problem med det där...

E det inte så att -r kom först sen +r eller???
Citera
2008-08-30, 11:06
Medlem
judaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisAofCourse
Tjena. Jag har oxå haft problem med det där...

E det inte så att -r kom först sen +r eller???

"DVD-R - ("DVD Recordable") En skiva som tillåter inspelning en gång (det som spelats in kan ej raderas).
DVD+R - ("DVD Recordable") Nyare format men fungerar på samma sätt som DVD-R.

DVD-R och DVD+R respektive DVD-RW och DVD+RW är olika standarder, varav +R/+RW är en nyare variant. Vissa apparater har begränsningar i vilka av dessa standarder de klarar, men de flesta moderna brännare klarar samtliga format" - Taget från wikipedia
Citera
2008-08-30, 11:16
Medlem
DVD+R är ett nyare format med en del förbättringar, bland annat i hur känsligt det är för störningar när du bränner.

http://adterrasperaspera.com/blog/20...archival-media
Citera
2008-08-30, 12:24
Bannlyst
Endel DVD-läsare stöder inte +R eller -R.

Som min, den stöder bara -R och -RW.
Citera
2008-08-30, 13:49
Medlem
jag har tidigare frågat detta på fb men minns inte riktigt svaret. - är äldre ochy + nyare, tror de var någon kvalitè skillnad faktist
Citera
2008-08-30, 15:53
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorize
Endel DVD-läsare stöder inte +R eller -R.

Som min, den stöder bara -R och -RW.

Fast ibland funkar det men de som strulat mest för mig är DVD-R. I övrigt, perfekta bränningar.
Citera
2008-08-30, 16:19
Medlem
Det är ett ganska vanligt fel, det har nåt med att göra att linsen slits och blir känsligare ju äldre den blir.

Jag fick köpa en extern brännare för att bränna dvd-r då fler och fler misslyckades och sen kunde jag inte bränna dvd-r alls, dvd+r gick hur bra som helst.

Många som bränner wiispel har fått köpa nya brännare pga det.
Citera
2008-08-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Fast ibland funkar det men de som strulat mest för mig är DVD-R. I övrigt, perfekta bränningar.

Det beror ju på att DVD-R är sämre.
Citera
2008-08-30, 21:25
Medlem
brianmolkos avatar
en sak man ska ha DVD+RW För att kunna spela in flera program efter varandra om man spelar in från TV på en DVD video, -RW måste man radera hela programmet man spelat in innan för att spela in på nytt
Citera
2012-02-08, 16:35
Medlem
KCLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
en sak man ska ha DVD+RW För att kunna spela in flera program efter varandra om man spelar in från TV på en DVD video, -RW måste man radera hela programmet man spelat in innan för att spela in på nytt

Dock finns det DVD-spelare med inbyggd hårddisk och om man spelar in ett program på en vanlig DVD+R eller DVD-R så kan man låta skivan vara "öppen", dvs att man låter bli att välja alternativ i stil med "Stäng skiva" så kan man spela in flera program vid senare tillfällen. Detta fungerar även på DVD+RW och DVD-RW.

Ha det så bra gott folk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in