Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-08-30, 00:54
Medlem
På söndag ska jag och hunden ge oss ut på en längre roadtrip (läs 80 mil). Problemet är att voffe, i sin ungdoms glada dagar, lätt blev åksjuk så nu är det inte alls poluärt att åka längre sträckor.

Han uppför sig som folk i ca 30 min för att sen börja yla och ha sig

Min fråga till er är nu om någon har ett eller flera bra tips för att den här resan ska gå så smärtfritt som möjligt, både för mej och hunden?

Självklart kommer han att vara ordentligt rastad och aktiverad innan vi sticker! Har även planerat att stanna ofta så han får komma ut och röra på sig men det är ju inte hållbart att stanna var 20e min...
Citera
2008-08-30, 00:56
Medlem
qapmocs avatar
Det finns åksjukepiller för hundar och jag har för mig att de även har en lätt lugnande effekt, rätta mig om jag har fel. Min flickväns hund gillar inte heller att åka bil, den blir väldigt flåsig och har väldigt svårt att koppla av och lägga sig ner och sova i bilen. Detta resulterar i att hunden är helt slut efter en dags biltur.
Citera
2008-08-30, 01:00
Medlem
Vet du om det är receptbelagda piller eller kan man bara gå till närmsta apotek och införskaffa?
Citera
2008-08-30, 01:17
Medlem
Nakenchocks avatar
Jag och ett ex åkte över 50 mil med en åksjuk vovve. Och vi såg till att stanna ofta så hon fick springa och ha skoj och inte bara förknippa bilresan med illamående. Hon fick också dricka vatten vid varje stopp eftersom hon dreglade väldigt mycket.
Citera
2008-08-30, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Jag och ett ex åkte över 50 mil med en åksjuk vovve. Och vi såg till att stanna ofta så hon fick springa och ha skoj och inte bara förknippa bilresan med illamående. Hon fick också dricka vatten vid varje stopp eftersom hon dreglade väldigt mycket.

Ja jag skrev ju att jag skulle stanna ofta och att han skulle få röra på sig...
Men vatten ska jag tänka på att erbjuda vid varje stopp.. Kanske är bättre om han har vatten i magen att kräkas upp också än om det bara skulle vara tomt.

Men en fundering. Hur funkar det med täta stopp om han får åksjuketabletter innan? Om han blir jätteseg av dem så lär han ju inte vilja skutta omkring iaf. Då kanske det är bättre om han får ligga kvar i bilen och vila med bakluckan öppen? Fast de kanske inte blir SÅ sega av tabletterna?
Citera
2008-08-30, 01:35
Medlem
Nakenchocks avatar
Oj, glömde bort att skriva att hon faktiskt fick tablett. Minns ej sort. Men illamåendet alternativt minnet av tidigare obehag fick henne att dregla och ha det jobbigt ändå. Visst var hon inte lika sprallig som annars, men sov gjorde hon inte. Och hon ville ut och springa vid varje stopp.
Citera
2008-08-30, 11:39
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvercoin
Vet du om det är receptbelagda piller eller kan man bara gå till närmsta apotek och införskaffa?

Veterinären skriver ut åt dig.

Annars är det jätteviktigt att inte utfodra en åksjuk hund innan resan, om ni ska långt så får du kanske ge lite innan och gärna lite lättare mat, och sen får hunden resten när ni är framme.

Och stanna ofta och ut och gå och lek.
Citera
2008-08-30, 12:31
Medlem
Gironas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvercoin

Min kompis ger postafen till sin hund. Det är receptfria tabletter som finns på alla apotek, och de kan även användas till människor (jag minns att jag också käkade dem när jag var yngre).
Det står i instruktionerna att man kan bli lite dåsig av dem, så om du har tur blir hunden lugnare och sover i bilen.
Citera
2008-08-30, 12:59
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Girona
Min kompis ger postafen till sin hund. Det är receptfria tabletter som finns på alla apotek, och de kan även användas till människor (jag minns att jag också käkade dem när jag var yngre).
Det står i instruktionerna att man kan bli lite dåsig av dem, så om du har tur blir hunden lugnare och sover i bilen.

När jag skulle flytta, för ett tiotal år sedan, var jag helt enkelt tvungen att dra med mig hunden i bilen - 40 mil. Hon var såpass åksjuk att det räckte i princip med att starta bilen så var det kört. Hon fick en rejäl dos Postafen, och det klarade sig nästan - hon blev mycket riktigt dåsig, och sov igenom nästan hela färden som en "civiliserad" vovve.

Så jag rekommenderar också Postafen.
Citera
2008-08-30, 15:09
Medlem
Tack för alla svar!

Jag har tänkt lite nu och kommer gå iväg till apoteket och köpa postafen för att ha i nödfall. Tycker inte riktigt om tanken att stoppa i hunden massa piller så vi försöker utan först och funkar det inte får han postafen.

Vi åker runt 7 imorgon på morgonen så han kommer få sista målet mat ikväll och sen får han snällt hålla sig tills vi är framme.

Håll tummarna för att resan går bra är ni snälla!
Citera
2008-08-30, 15:24
Medlem
Snurrens avatar
Det tar en timme innan postafen verkar. Mår hunden illa så får ni stanna och rasta honom länge innan tabletten verkar. Postafen är så pass oskyldigt att man kan ta det när man väntar barn, så det borde inte vara några problem att ge till en hund. Dock vet jag inte om dosering i förhållande till hundens vikt, kanske någon här kan upplysa dig om lagom dos för just din hunds storlek.
Citera
2008-08-30, 15:49
Medlem
Soppas avatar
Undvik att solen lyser på hunden. Finns sånna där "barn-solskydd" med sugproppar att sätta på rutan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in