Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-28, 22:45
  #1
Medlem
Hej,

Jag har tänkt börja prenumerera på en tidskrift som handlar om vetenskap (främst naturvetenskap). Jag tänkte be er om hjälp att välja vilken jag bör välja.

I Sverige har jag hittat dessa:
- Illustrerad vetenskap
- Allt om vetenskap
- Forskning och framsteg
De internationella är väl då främst:
- Science, och
- Nature

Jag är fattig student och har inte råd att betala fullt pris för t ex science, så det faller kanske på en svensk tidskrift.
Forskning och framsteg, som verkar vara mest seriös (?) är också ganska dyr. Därför handlar det kanske då till sist om Allt om vetenskap eller Illustrerad vetenskap. Har läst en del Illustrerad innan, dock aldrig den andra. Min uppfattning är att Illustrerad ibland kan vara väldigt svävande och inte alltid helt verklighetsförankrad.

Synpunkter om vilken jag bör välja?

Mvh
Simon
Citera
2008-08-28, 22:49
  #2
Medlem
Giorgis avatar
Scientific American är också en bra pop-vetenskap tidning, faktiskt den största i USA.

470 Kr/år kostar den.
Citera
2008-08-28, 22:51
  #3
Medlem
När valet står mellan Illustrerad Vetenskap och Allt om Vetenskap så är det, i alla fall för mig, ett lätt val: Illustrerad Vetenskap är mitt val.

Bättre och mer djuplodande artiklar, skönare layout och bättre grafik. Artiklarna är lättlästa och lättförståeliga, ofta lite längre och känns i alla fall mer väl underbyggda än de är i Allt om Vetenskap.

Givetvis oerhört subjektivt men... Huruvida vilken av tidningarna som stämmer bäst rent vetenskapligt har jag dock ingen aning om, jag tillhör den katerogin läsare som lär mig av att läsa sådana tidningar och har således väldigt sällan någon djupare kunskap om ämnet innan jag läser artikeln.
Citera
2008-08-28, 22:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blask.micke
Hej,

Jag har tänkt börja prenumerera på en tidskrift som handlar om vetenskap (främst naturvetenskap). Jag tänkte be er om hjälp att välja vilken jag bör välja.

I Sverige har jag hittat dessa:
- Illustrerad vetenskap
- Allt om vetenskap
- Forskning och framsteg
De internationella är väl då främst:
- Science, och
- Nature

Jag är fattig student och har inte råd att betala fullt pris för t ex science, så det faller kanske på en svensk tidskrift.
Forskning och framsteg, som verkar vara mest seriös (?) är också ganska dyr. Därför handlar det kanske då till sist om Allt om vetenskap eller Illustrerad vetenskap. Har läst en del Illustrerad innan, dock aldrig den andra. Min uppfattning är att Illustrerad ibland kan vara väldigt svävande och inte alltid helt verklighetsförankrad.

Synpunkter om vilken jag bör välja?

Mvh
Simon

Jag kan verkligen hålla med om att illustrerad ibland känns som fiction. Men det är underhållande ( enligt mig ) alltså skulle jag ta den. För igen "populär" tidning är väl heltäckande i viklet fall, men kanske kan det ge upphov till vidare läsning inom ett område och då krävs det väl faktaböcker.
Citera
2008-08-28, 22:52
  #5
Medlem
Titus pollos avatar
Jag rekommenderar Forskning&Framsteg. Den är lite, lite "tyngre" än t.ex. Illustrerad vetenskap. Fast ämnena kanske inte alltid är så intressanta (i mitt tycke alltså) i F&F
Citera
2008-08-28, 23:01
  #6
Medlem
evolutes avatar
Jag rekommenderar verkligen Scientific american framför Illustrerad vetenskap och de andra svenska tidskrifterna. Nature och Science är inte riktigt prisvärda för en privatperson - det är alldeles för mycket forskningsartiklar som man inte lär vara intresserad av dem.
Citera
2008-08-28, 23:22
  #7
Medlem
Tack för svaren!
Ja, kanske har ni rätt i att Scientific american kan vara något.
Blir nog den.
Citera
2008-08-29, 00:23
  #8
Medlem
penisrulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag rekommenderar verkligen Scientific american framför Illustrerad vetenskap och de andra svenska tidskrifterna. Nature och Science är inte riktigt prisvärda för en privatperson - det är alldeles för mycket forskningsartiklar som man inte lär vara intresserad av dem.
Det skulle vara intressant att höra vad du tycker om Illustrerad Vetenskap lite allmänt. Anser du att den är "pålitlig"?
Citera
2008-08-29, 00:29
  #9
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisrulven
Det skulle vara intressant att höra vad du tycker om Illustrerad Vetenskap lite allmänt. Anser du att den är "pålitlig"?

Nej, den var i alla fall inte det tidigare men kanske har den förbättras. Den är alltför sensationell. Eftersom Scientific american når ut till en större läsarskara kan de kosta på sig att vara lite mer korrekta och de kan beställa kvalitetsmaterial från sina korrespondenter.
Citera
2008-08-30, 00:27
  #10
Medlem
kallelejs avatar
Jag funderar själv också på att beställa scientific american. Min fråga är dock om priset på deras hemsida.. Betalar jag endast 44 dollar för ett år eller lägger dem till kostnader för att skeppa hit tidningen?

Tack på förhand för eventuellt svar.
Citera
2008-08-30, 00:37
  #11
Medlem
onemans avatar
Man kan prenumerera på Scientific American via studentprenumerationer.se, då kostar 12 nummer 450:-
http://www.studentprenumerationer.se...tific-american

De har även t ex Science 51 veckor för 1575:-
http://www.studentprenumerationer.se...asp?Nr=science

Som namnet på sidan antyder gäller erbjudandena studenter. Evolute kanske är intresserad av detta:
Citat:
Dessutom har forskare, lärare och doktorander inom skolsystemet rätt till rabatterna på de utländska titlarna.
Citera
2008-08-30, 12:02
  #12
Medlem
kallelejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Man kan prenumerera på Scientific American via studentprenumerationer.se, då kostar 12 nummer 450:-
http://www.studentprenumerationer.se...tific-american
Saken är den att 44 dollar är rätt så mycket mindre än 450 kronor. Enda frågan är då hur frakten är från scientific american själva. :/
__________________
Senast redigerad av kallelej 2008-08-30 kl. 12:51.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback