Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-28, 22:45
  #1
Medlem
Hej,

Jag har tänkt börja prenumerera på en tidskrift som handlar om vetenskap (främst naturvetenskap). Jag tänkte be er om hjälp att välja vilken jag bör välja.

I Sverige har jag hittat dessa:
- Illustrerad vetenskap
- Allt om vetenskap
- Forskning och framsteg
De internationella är väl då främst:
- Science, och
- Nature

Jag är fattig student och har inte råd att betala fullt pris för t ex science, så det faller kanske på en svensk tidskrift.
Forskning och framsteg, som verkar vara mest seriös (?) är också ganska dyr. Därför handlar det kanske då till sist om Allt om vetenskap eller Illustrerad vetenskap. Har läst en del Illustrerad innan, dock aldrig den andra. Min uppfattning är att Illustrerad ibland kan vara väldigt svävande och inte alltid helt verklighetsförankrad.

Synpunkter om vilken jag bör välja?

Mvh
Simon
Citera
2008-08-28, 22:49
  #2
Medlem
Giorgis avatar
Scientific American är också en bra pop-vetenskap tidning, faktiskt den största i USA.

470 Kr/år kostar den.
Citera
2008-08-28, 22:51
  #3
Medlem
När valet står mellan Illustrerad Vetenskap och Allt om Vetenskap så är det, i alla fall för mig, ett lätt val: Illustrerad Vetenskap är mitt val.

Bättre och mer djuplodande artiklar, skönare layout och bättre grafik. Artiklarna är lättlästa och lättförståeliga, ofta lite längre och känns i alla fall mer väl underbyggda än de är i Allt om Vetenskap.

Givetvis oerhört subjektivt men... Huruvida vilken av tidningarna som stämmer bäst rent vetenskapligt har jag dock ingen aning om, jag tillhör den katerogin läsare som lär mig av att läsa sådana tidningar och har således väldigt sällan någon djupare kunskap om ämnet innan jag läser artikeln.
Citera
2008-08-28, 22:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blask.micke
Hej,

Jag har tänkt börja prenumerera på en tidskrift som handlar om vetenskap (främst naturvetenskap). Jag tänkte be er om hjälp att välja vilken jag bör välja.