Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-28, 20:54
  #1
Medlem
Vet inte riktigt i vilken tråd jag ska ställa frågan men tänkte här är kanske bästa stället. Frågan kan vara lite dumt ställt så fråga om det är något som är oklart. Vet inte om denna frågan någon annanstans på forumet.

Det är så att på jobbet så har vi en fråga som vi inte komma överens om ett svar.

Vilken hastighet måste man hålla runt jorden i ett varv för att alltid ha solen i kl 12:00 (zenit) och man färdas på ekvatorn? Blir det samma hastighet som det tar för ett fordon att färdas runt jorden på 24h vilket är 1669km/h avrundat.

Jag kan inte förklara men jag vill få det till att det ska vara lägre hastighet. Så vi vill veta mer eller mindre om det är samma hastighet eller lägre hastiget.
Citera
2008-08-28, 21:03
  #2
Medlem
NiCTiMs avatar
Jo jorden snurrar ju runt sin axel i ca 1669 km/h, vid ekvatorn då alltså... så det borde ju nästan vara att åka åt andra hållet med den hastigheten, tycker jag verkar logiskt iaf
Citera
2008-08-28, 21:11
  #3
Medlem
evolutes avatar
Ja, det blir ju som at springa på ett löpband och försöka stå stilla. Vid ekvatorn kräver det ungefär hastigheten du nämner medan det i höjd med ex. Stockholm kanske blir halva hastigheten.
Citera
2008-08-28, 23:54
  #4
Medlem
Realizts avatar
Jag tänkte först att man måste lägga till (eller dra ifrån?) ca 1/365 för att justera för Jordens omloppsbana runt Solen (utöver Jordens rotationshastighet runt sin egen axel). Men det är väl redan inkluderat i definitionen av ett dygn?

Jordens rotationshasstighet runt sin egen axel, oaktat position relativt Solen, är alltså ett varv per 364/365 dygn (eller om det är 366/365 dygn).
Citera
2008-08-29, 08:38
  #5
Medlem
det finns en artikel i iv om det ,,
jordens rotaton ger en hastighet på cirka1670 kmh
sen roterar vi runt solen och det ger cika107200 kmh
sen roterar vi i vintergatan det ger cirka 800000 kmh
sen rör sig ju hela vintergatan i 2200000 kmh

det gör att någon gång är hastigheten som högst så var farten cirka 13 000 000 kilometer i timen men det är ju med reservation i bland så motverkar en rörelse en annan ,,

detta finns det en artikel om i ilustrerad vetenskap ,,
om man nu gitter läsa den
Citera
2008-08-29, 13:48
  #6
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Ja, det blir ju som at springa på ett löpband och försöka stå stilla. Vid ekvatorn kräver det ungefär hastigheten du nämner medan det i höjd med ex. Stockholm kanske blir halva hastigheten.

Fast på Stockholms latitud kommer du aldrig att lyckas med konststycket att ha solen i zenit, vilket var vad TS ville. Lägst hastighet för att uppnå detta är på antingen kräftans eller stenbockens vändkrets. Solen står där i zenit vid respektive dagjämning och ett varv är kortare än vid ekvatorn eller punkter närmare denna. Därmed lägre hastighet

Hastighet som krävs vid 23 graders, nordlig eller sydlig, latitud: ~1540 km/h.
Citera
2008-08-29, 14:01
  #7
Medlem
Kurrets avatar
Det faktum att man löper i samma takt som jordens rotation kompenserar ju bara för just det, jordens rotation. Sedan kretsar jorden kring solen och då måste man även röra sig längs med denna. Men detta räcker ju inte eftersom det finns en inklinations(?)vinkel, dvs jorden lutar lite i sitt plan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:A...tObliquity.png
Så man måst springa åt ett annat håll än längs ekvatorn, den riktningen borde även ändras under året om min intuition stämmer.
Citera
2008-08-29, 14:51
  #8
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Det faktum att man löper i samma takt som jordens rotation kompenserar ju bara för just det, jordens rotation. Sedan kretsar jorden kring solen och då måste man även röra sig längs med denna. Men detta räcker ju inte eftersom det finns en inklinations(?)vinkel, dvs jorden lutar lite i sitt plan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:A...tObliquity.png
Så man måst springa åt ett annat håll än längs ekvatorn, den riktningen borde även ändras under året om min intuition stämmer.
Jo, man måste ju tangera kräftans och stenbockens vändkretser vardera en gång per år för att behålla Solen i zenit.
Citera
2008-08-29, 16:34
  #9
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Det faktum att man löper i samma takt som jordens rotation kompenserar ju bara för just det, jordens rotation. Sedan kretsar jorden kring solen och då måste man även röra sig längs med denna. Men detta räcker ju inte eftersom det finns en inklinations(?)vinkel, dvs jorden lutar lite i sitt plan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:A...tObliquity.png
Så man måst springa åt ett annat håll än längs ekvatorn, den riktningen borde även ändras under året om min intuition stämmer.

Ja, helt korrekt. Om man bara skall ha solen i zenit under ett dygn så tänkte jag att man kunde bortse från dessa korrektioner. Skall man göra det under ett helt år så blir det, som någon var inne på, ett slags spiralmönster mellan de båda vändkretsarna.
__________________
Senast redigerad av Monkeytronic 2008-08-29 kl. 16:39.
Citera
2008-08-30, 17:36
  #10
Medlem
Dr. Wilys avatar
Och så har vi ju jordaxelns precession med en periodtid på 25 765 år. Det blir 50.3 bågsekunders skillnad per år.
Citera
2008-08-30, 20:55
  #11
Medlem
Att ha solen i zenit och kl 12:00 är inte samma sak, vilket är TS intresserad av?
Citera
2008-08-31, 00:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Att ha solen i zenit och kl 12:00 är inte samma sak, vilket är TS intresserad av?


Ber så hemskt mycket om ursäkt trodde att kl 12:00 och zenit vart samma "sak" men säg kl 12:00 då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback