Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-28, 17:41
Medlem
Pallemans avatar
Hej!

Detta kanske är en lite dum fråga, men jag vill veta om detta är möjligt.

Jag har en AirPort Extreme som jag vill köra i n-läge 5Ghz. Samtidigt vill jag ändå kunna använda min AirPort Express till att lyssna på musik trådlöst. Men eftersom att den bara är g-kompatibel uppstår ett visst problem..

Går det på något sätt att endast använda Expressen som trådlöst ljud-förmedlare utan något nätverk? Kan ju inte sätta den på att skapa ett eget nätverk heller, då det inte är någon kabel inkopplad. Plus att jag då måste byta nätverk varje gång jag vill lyssna på musik..

Hur skall jag lösa detta? Köpa en ny Express med n-kompatibilitet? Helst inte..

Tacksam för svar!

EDIT: Nevermind.. mitt dassiga nätverkskort till PC:n stöder inte ens 5Ghz..
Senast redigerad av Palleman 2008-08-28 kl. 18:08.
Citera
2008-08-28, 18:25
Medlem
skinner5000s avatar
Jag kör precis ett sådant system som du nämner. Jag har en Extreme och tre expresser som jag lyssnar på musik genom samt har som printerservrar. Om man kör WDS går det utan problem i Airportverktyg att ställa in så att datorerna enbart ansluter till Extremen och den i sin tur skickar vidare eventuella ljudstreamar och utskrifter till Expresserna.

Edit:
WDS innebär att en enhet är huvudenhet och de andra är "slav" eller passiva enheter. Du ansluter då till ett nätverksnamn och kan då både surfa via Extremen och spela musik via expressen samtidigt. Du behöver alltså inte byta nätverk.
WDS ställer du in i Airportverktyg. Anslut till Extremen och välj där att konfigurera ett WDS nätverk, busenkelt!
Senast redigerad av skinner5000 2008-08-28 kl. 18:27.
Citera
2008-08-28, 23:04
Medlem
boniss avatar
Funkar detta även om man kör bryggläge på sin extreme ? Jag har comhem så måste ju använda deras skitmodem först... Jag har även lite problem då jag streamar från min TIme capsule tycker inte att det borde lagga om jag spelar upp filmer som ligger på den men det gör det ? någon som har ide på varför ?
Citera
2008-08-29, 06:26
Medlem
Pallemans avatar
Tack för svaret Skinner5000!

Men som jag skrev så sket sig allt ändå.. har två macar och en PC här hemma. Självklart så stöder inte PC:n 5Ghz, så jag får allt köra på som vanligt.

Ska kolla in det där med WDS, lät ju kanon till den dagen jag har användning för det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in