2008-08-27, 05:59
Medlem
mmas avatar
Jag ska göra matlådor, jag brukar göra ~20st åt gången. Denna gången tänkte jag det skulle bygga på bulgur.

Men vad ska jag ha till bulgur i matlådan? Det ska gå bra att göra storkok, det ska gå bra att frysa och såklart smaka smarrigt och vara lätt.

Förslag?
Citera
2008-08-27, 07:34
Medlem
balzams avatar
Gör en bulgursallad med rotfrukter, grönsaker och annat mumsigt däri. Sen toppar du med kryddkorv, köttbullar, någon god fisk eller fågel. Eventuellt gör du goda nötfärs- eller farmarbiffar och slänger ned i lådan. Sjukt gott!
Citera
2008-08-27, 07:52
Medlem
foshoos avatar
Blanda bulgurn med en god kryddig tomatsås med mycket lök, champinjoner, kryddor du gillar. Sen gröper du ur litegrann från en squashhalva och fyller med röran. På med mozzarellaost eller annan valfri ost som får smälta ovanpå i ugnen. Ha extra sås i formen så det inte blir torrt, sen kan du frysa in sådana halvor i portionsburkar, eventuellt med lite extra bulgur och/eller sås bredvid om du inte blir mätt på det.
Citera
2008-08-27, 16:32
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balzam
Gör en bulgursallad med rotfrukter, grönsaker och annat mumsigt däri. Sen toppar du med kryddkorv, köttbullar, någon god fisk eller fågel. Eventuellt gör du goda nötfärs- eller farmarbiffar och slänger ned i lådan. Sjukt gott!

Sallad låter ju "sådär" att frysa.
Citera
2008-08-27, 16:33
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foshoo
Blanda bulgurn med en god kryddig tomatsås med mycket lök, champinjoner, kryddor du gillar. Sen gröper du ur litegrann från en squashhalva och fyller med röran. På med mozzarellaost eller annan valfri ost som får smälta ovanpå i ugnen. Ha extra sås i formen så det inte blir torrt, sen kan du frysa in sådana halvor i portionsburkar, eventuellt med lite extra bulgur och/eller sås bredvid om du inte blir mätt på det.

Det där lär inte fel, tack så mycket!

Mer förslag tack!
Citera
2008-08-27, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Sallad låter ju "sådär" att frysa.

tja, så länge du utesluter själva "salladen" ur "salladen" så blir det nog bra. mao, kör på, som balzam skrev, rotfrukter och grönsaker som tål att frysas (färsk tomat är ett typiskt exempel på grönsak som inte är så bra att frysa, kokta hari couverts däremot brukar inte förlora så mycket på det).
Citera
2008-08-27, 17:30
Medlem
annzahs avatar
Kryddig ratatouille är väldigt gott till couscous vet jag, funkar säkert med bulgur också. Och nyttigt är det!
Citera
2008-08-28, 06:14
Medlem
Softis...s avatar
En stroganoff på falukorv eller nöttkött fungerar som storkok och som matlådemat att frysa in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in