2008-08-26, 21:30
När jag lyssnade på Tegmarks sommarprat för ett tag sen visste jag inte mycket om hans arbete, förutom att han är en ganska uppskattad vetenskapsman. Dock tyckte jag att hans snack om parallella universa och dylikt var väldigt flummigt, men tänkte att han kanske valde ett mer intressant ämne just för sommarpratet. Prat om tekniska mätningar från olika satelliter kanske inte hade varit så lyckat.
Begrunda följande artikel/intervju, "Is the Universe Actually Made of Math?"
http://discovermagazine.com/2008/jul...y-made-of-math
Min inställning till matematik har alltid varit att det är en uppfinning som vi använder för att beskriva naturen och därför inget som "finns" annat än i våra hjärnor. Max Tegmark har en annan inställning, jag citerar ur artikeln:
Jag anser att fråga sig varför matematiken är så effektiv att beskriva naturen är som att fråga sig varför penseln är så effektiv att måla tavlor.
Har jag fel?
Är matematiken "verklig" eller inte? Är det bara en uppfinning, eller någonting utöver det?
Är frågan överhuvudtaget något en fysiker bör bry sig om, eller har Tegmark vandrat för långt in i filosofin?
Begrunda följande artikel/intervju, "Is the Universe Actually Made of Math?"
http://discovermagazine.com/2008/jul...y-made-of-math
Min inställning till matematik har alltid varit att det är en uppfinning som vi använder för att beskriva naturen och därför inget som "finns" annat än i våra hjärnor. Max Tegmark har en annan inställning, jag citerar ur artikeln:
The physicist Eugene Wigner wrote a famous essay in the 1960s called “The Unreasonable Effectiveness of Mathematics in the Natural Sciences." In that essay he asked why nature is so accurately described by mathematics. [....] I have this sort of crazy-sounding idea that the reason why mathematics is so effective at describing reality is that it is reality. That is the mathematical universe hypothesis: Mathematical things actually exist, and they are actually physical reality.
Jag anser att fråga sig varför matematiken är så effektiv att beskriva naturen är som att fråga sig varför penseln är så effektiv att måla tavlor.
Har jag fel?
Är matematiken "verklig" eller inte? Är det bara en uppfinning, eller någonting utöver det?
Är frågan överhuvudtaget något en fysiker bör bry sig om, eller har Tegmark vandrat för långt in i filosofin?