Citat:
Ursprungligen postat av
asdfghjklzxcvbnm
Med kameran gissar jag att du menar i battles? I såfall är jag med på det. Tyckte det var lite halvjobbigt med perspektivet. Många gånger när jag vill springa fram så hoppade jag istället.
Nej, jag menar generellt. Kameran är alltid fixerad och du kan inte kontrollera den. Det enda undantaget är när du springer omkring på "kartan", men det är ju inte alls samma sak. Det är mer som att välja "bana" i Super Mario. Jag vill kunna använda min högra styrspak till att rotera kameran åt det håll jag vill titta åt. Men visst även stridssystemet kändes lite lamt för mig. Ofta fick man vänta till ens karaktär vänt sig om ordentligt efter att ha "sprungit i 3D" till att göra någon attack "i 2D" (annars är risken stor att man missar).
Citat:
Ska också sägas att denna dungeon är väldigt lätt att missa. Mest troligt om det är första gången du spelar och inte använt en guide har du redan missat den, för man måste låsa upp ett event tidigare i spelet annars missar man det helt. Men som du hör så är det inte mycket du missar. Och det skulle väl vara min största kritik mot spelet. Har alldeles för mycket missables. Många av side questen är dessutom helt omöjliga att veta om eller klara av om man inte har en guide. Och det finns väldigt många så kallade cut offs som gör dem otillgängliga senare också.
Jag missade förmodligen nästan allt då jag aldrig aktivt sökte efter sidogrejer i spelet. Jag var endast intresserad att följa huvuduppdraget och ville ständigt veta vad som händer härnäst osv. Om jag i framtiden spelar om det igen så lär jag lägga ned mer tid på sidogrejer också. Fanns vissa användbara grejer som jag helt missade pga detta. Men hade ändå kul, så saksamma.
Dock är jag inte så anti att det finns mycket missables. Hellre det än att hela huvuduppdraget skärs ner på bara för att undvika missables. Om utvecklingarna av ett spel vill att en stad ska utplånas i storyn så är jag okej om massa grejer går förlorade. Jag spelar JRPGs för huvudstoryn, så om den kan bli bättre av omvälvande event så föredrar jag det helt klart. Sedan kan de väl försöka undvika att göra viktigare grejer till missables, men det är väl en balansgång antar jag.
Citat:
Annars tycker jag spelet är grymt. Älskar musiken, designen, striderna. Gillar också storyn och karaktärerna. Framförallt gillar jag "rut-dialogerna" eller skitsen som dem kallas. Är nog min favorit med tales of spelen att titta på dessa. Dock finns det inget nytt i post game eller extra dungeon. Varken skits eller cutscenes så det finns egentligen inget mer story material efter att du klarat spelet.
Synd att de äldre spelen saknar VA i dessa "skits", då även jag uppskattade dem. Lär kännas väldigt lamt med massa "mim-spel" efter att man spelat Vesperia. Folk säger ju att Symphonia ska vara ett av de bättre (tillsammans med typ Abyss), men har svårt att se mig själv gilla det mer än Vesperia, pga att det lär kännas rätt utdaterat. Om det kommer någon remake/remaster där alla har röster så skulle de äldre spelen bli attraktiva för mig.
Säger inte att VA är ett krav för ett fantastiskt JRPG, men är ju en rejäl bonus om man säger så. Särskilt för en person som jag som inte var så överförtjust i stridssystemet.