Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-01-20, 18:22
  #25
Medlem
Tobbsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Några som ska spela detta igen? Eller kanske för första gången om ni missade när det släpptes först, var ju bara på xbox 360 då ps3 versionen bara kom ut i japan. Spelade själv 360 versionen så blir en fin återkomst till vesperia som jag hämtade upp idag till ps4. Grymt spel. Väl värt ett köp om ni gillar jrpg spel.

Bättre än det andra tales spelen? Har kört några stycken och ingen av dessa spel har gjort särskilt avtryck hos mig.. alla spel i serien känns lite för lika
Citera
2019-01-21, 14:42
  #26
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbsan
Bättre än det andra tales spelen? Har kört några stycken och ingen av dessa spel har gjort särskilt avtryck hos mig.. alla spel i serien känns lite för lika
Ja är ju individuellt vilket man håller som sin favorit, likt final fantasy serien. Men vesperia brukar nämnas som ett av de vassaste i tales of serien, därav att den fick en re-release också. Skillnaden i gameplay skiljer sig ju dock inte nämnvärt från dem andra spelen utan tycker man de andra spelen är trista och för lika har jag svårt och se att vesperia ska få en och ändra åsikt.
Citera
2019-01-22, 22:20
  #27
Medlem
DrKovskis avatar
Precis fått hem mitt Verperia, håller på att installera. Fungerar det att starta med denna i serien eller måste man spela de tidigare först? För de andra kan jag tänka mig kanske inte har åldrats så väl?
Citera
2019-01-23, 14:13
  #28
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Precis fått hem mitt Verperia, håller på att installera. Fungerar det att starta med denna i serien eller måste man spela de tidigare först? För de andra kan jag tänka mig kanske inte har åldrats så väl?
Beror väl på vad som menas med måste. Men oftast brukar väl det handla om man måste spela tidigare spel för att hänga med i storyn och där är svaret nej. Är samma med tale of serien som med exempelvis final fantasy eller persona om du känner till dem. Samma universsum men varje spel har sin egen berättelse och egna karaktärer. Sen finns det många referenser när det kommer till vissa fiender items och sånt man kan känna igen från tidigare spel, men inget man behöver veta för storyn utan är mest nostalgi.
Citera
2019-01-31, 19:43
  #29
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Det här är verkligen jrpg när det är som bäst. Man blir så indragen i spelvärlden. Fantastisk design. Otroligt bra musik. Roliga och bra karaktärer. Bra och djupt stridssystem. Nu gillade jag ju berseria och zestiria men man påminns om varför just vesperia är ett av de mest omtyckta i spelserien.
Citera
2019-02-01, 04:25
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Det här är verkligen jrpg när det är som bäst. Man blir så indragen i spelvärlden. Fantastisk design. Otroligt bra musik. Roliga och bra karaktärer. Bra och djupt stridssystem. Nu gillade jag ju berseria och zestiria men man påminns om varför just vesperia är ett av de mest omtyckta i spelserien.

Ja Vesperia var en överraskning för mig. Tur att det portades till Switch. Hade varit synd att missa detta guldkorn. Är dock inte klar med det ännu, men har kommit en bra bit in i det. Är du klar med det eller är du mitt i det du också?
Citera
2019-02-01, 15:57
  #31
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Ja Vesperia var en överraskning för mig. Tur att det portades till Switch. Hade varit synd att missa detta guldkorn. Är dock inte klar med det ännu, men har kommit en bra bit in i det. Är du klar med det eller är du mitt i det du också?
Är framme i part 3 aurnion. Kanske inte säger så mycket beroende på vart du är men närmar mig slutet. Story synposis 151 tror jag det är. Egentligen innan sista dungeonen om jag kommer ihåg det rätt. Var ett tag sen jag lirade detta. Lirar dock på ps4 då jag gillar att samla trophys. Dock lite väl mycket missables i detta spel, men ska lira minst 3 playthroughs så får ta det jag missar då. Är väl det enda minuset jag kan ge med spelet. Så mycket bra material man kan missa i side quests och sånt. Aldrig fattat varför utvecklare ska envisas med det. Vill dem inte att folk ska spela och se det dem gjort?

Hur är switch versionen då? Tyckte jag läste något om att det var en del tekniska problem där. Men flyter på bra på ps4. Än idag är detta spel ruskigt vackert. Fantastisk design överlag. Älskar också tales of spelen animationer. Grym öppning har den också.
Citera
2019-02-02, 03:09
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Hur är switch versionen då? Tyckte jag läste något om att det var en del tekniska problem där. Men flyter på bra på ps4. Än idag är detta spel ruskigt vackert. Fantastisk design överlag. Älskar också tales of spelen animationer. Grym öppning har den också.

Svårt att säga när jag inte testat någon annan version, men det är helt okej. Det enda negativa är att det kraschat två gånger på ca 35 timmar (om jag minns rätt). Jag gillar inte att saker går förlorade om man får game over, så jag sparar typ hela tiden jag får chansen, samt ifall det skulle krascha igen. Det har aldrig kraschat för dig eller? Hur många timmar har du spelat såhär långt? KOm ihåg, inga spoilers.
Citera
2019-02-05, 15:45
  #33
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Svårt att säga när jag inte testat någon annan version, men det är helt okej. Det enda negativa är att det kraschat två gånger på ca 35 timmar (om jag minns rätt). Jag gillar inte att saker går förlorade om man får game over, så jag sparar typ hela tiden jag får chansen, samt ifall det skulle krascha igen. Det har aldrig kraschat för dig eller? Hur många timmar har du spelat såhär långt? KOm ihåg, inga spoilers.
Sorry om jag spoilade innan. Brukar själv inte bry mig om sånt men en del vill ju inte veta hur långt det är kvar eller vad platser heter och så. Men är nu uppe i 73 timmar. En del idle tid också iförsig. Framförallt senaste tiden då jag suttit och halvsovit lite under speltiden. Är klar med spelet och håller på med post game stuff. Ganska halvtråkiga tyvärr. Framförallt dem två extra dungeons. Väldigt repetitivt och inget direkt nytt. Men ska man bli klar med item book och monsterboken så ska dem göras också. Men lär blir en längre process och inget jag orkar göra rakt av. Framförallt inte nu när kingdom hearts 3 precis kommit ut.

Och nej inga kraschar på ps4 efter 70 timmar. Tack och lov. Är det några spel man inte vill ska krascha är det jrpg då japanerna är så envisa med att inte ha auto saves. Kan vara någon timme som går förlorad om det vill sig illa.
Citera
2019-02-06, 02:10
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Sorry om jag spoilade innan. Brukar själv inte bry mig om sånt men en del vill ju inte veta hur långt det är kvar eller vad platser heter och så. Men är nu uppe i 73 timmar. En del idle tid också iförsig. Framförallt senaste tiden då jag suttit och halvsovit lite under speltiden. Är klar med spelet och håller på med post game stuff. Ganska halvtråkiga tyvärr. Framförallt dem två extra dungeons. Väldigt repetitivt och inget direkt nytt. Men ska man bli klar med item book och monsterboken så ska dem göras också. Men lär blir en längre process och inget jag orkar göra rakt av. Framförallt inte nu när kingdom hearts 3 precis kommit ut.

Och nej inga kraschar på ps4 efter 70 timmar. Tack och lov. Är det några spel man inte vill ska krascha är det jrpg då japanerna är så envisa med att inte ha auto saves. Kan vara någon timme som går förlorad om det vill sig illa.

Xenoblade Chronicles 1 och 2 kunde man spara i princip överallt hela tiden (med få undantag) tack och lov. Sådant uppskattas av mig, samt så gick inget förlorat om du fick game over i dessa spel (irriterande om du frågar mig). Det är lugnt gällande dina spoilers. Jag är klar med spelet nu hur som helst, och kan väl säga som så att det är ett mycket bra spel, men knappast något "mindblowing". Jag var inte överförtjust i stridssystemet eller hur kameran funkar, inte heller det stora antalet "osynliga väggar" som finns lite slumpmässigt här och där som ofta är omöjliga att veta innan man springer in i dem.

Vad menar du med post game? Trots att jag sparade efter jag klarat spelet så hamnade jag strax före slutbossen. Antar att det är "halv-post game", grejer som du endast kan göra efter du klarat spelet, men ändå inte klarat sista bossen än? Jag är inte så förtjust i sådant. Är det cutscenes i detta post game material? Flera "rutdialoger"? I så fall kanske jag försöker mig på det då jag gillade dessa.

Vad tycker du om spelet i övrigt? Jag fick för övrigt tre kraschar inom loppet av 55-60 timmars spelande. Rätt illa egentligen men hade kunnat vara betydligt värre, så inte något jag vill gnälla överdrivet mycket på. Något jag liksom kan leva med.

Jag gillade karaktärerna, men hade önskat lite mer utveckling av karaktärerna. Visst uppkom förändringar hos dem, men tycker förändringarna borde ha varit större hos en del, och kommit lite tidigare också. Säger inte att det alltid måste uppstå stora förändringar hos karaktärer, men är man med om allt som de var med om i Vesperia, och det enda du gjort innan varit alldagliga saker... så borde det minst sagt sätta sina spår i en. De flesta karaktärerna var i princip i slutet som de var från första början, med några få undantag... vilket var en liten besvikelse för mig. Men bra karaktärer i övrigt.
__________________
Senast redigerad av IKN 2019-02-06 kl. 02:12.
Citera
2019-02-06, 16:17
  #35
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Xenoblade Chronicles 1 och 2 kunde man spara i princip överallt hela tiden (med få undantag) tack och lov. Sådant uppskattas av mig, samt så gick inget förlorat om du fick game over i dessa spel (irriterande om du frågar mig). Det är lugnt gällande dina spoilers. Jag är klar med spelet nu hur som helst, och kan väl säga som så att det är ett mycket bra spel, men knappast något "mindblowing". Jag var inte överförtjust i stridssystemet eller hur kameran funkar, inte heller det stora antalet "osynliga väggar" som finns lite slumpmässigt här och där som ofta är omöjliga att veta innan man springer in i dem.

Vad menar du med post game? Trots att jag sparade efter jag klarat spelet så hamnade jag strax före slutbossen. Antar att det är "halv-post game", grejer som du endast kan göra efter du klarat spelet, men ändå inte klarat sista bossen än? Jag är inte så förtjust i sådant. Är det cutscenes i detta post game material? Flera "rutdialoger"? I så fall kanske jag försöker mig på det då jag gillade dessa.

Vad tycker du om spelet i övrigt? Jag fick för övrigt tre kraschar inom loppet av 55-60 timmars spelande. Rätt illa egentligen men hade kunnat vara betydligt värre, så inte något jag vill gnälla överdrivet mycket på. Något jag liksom kan leva med.

Jag gillade karaktärerna, men hade önskat lite mer utveckling av karaktärerna. Visst uppkom förändringar hos dem, men tycker förändringarna borde ha varit större hos en del, och kommit lite tidigare också. Säger inte att det alltid måste uppstå stora förändringar hos karaktärer, men är man med om allt som de var med om i Vesperia, och det enda du gjort innan varit alldagliga saker... så borde det minst sagt sätta sina spår i en. De flesta karaktärerna var i princip i slutet som de var från första början, med några få undantag... vilket var en liten besvikelse för mig. Men bra karaktärer i övrigt.
Med kameran gissar jag att du menar i battles? I såfall är jag med på det. Tyckte det var lite halvjobbigt med perspektivet. Många gånger när jag vill springa fram så hoppade jag istället.

Med post game menar jag helt enkelt det jag gör efter spelet. Man får ju en game clear save efter sista bossen så kan man fortsätta från precis innan den fighten. Men det låses upp nya saker. Fast egentligen är det bara, förutom new game plus två saker som låses upp. En nya arena challenge i nordopolica och en extra dungeon, den jag refererade till tidigare. Men den är som sagt riktigt trist. Blev klar med den idag. Enda man gör är att springa igenom korridorer från tidigare i spelet och strida mot samma monster och bossar man mött tidigare fast med högre levels. Sen måste man samla på sig items som kallas fake gald, 15 behöver man innan man låser upp extra bossen som är ny då. Men dessa fake galds är random så man behöver springa igenom samma skit flera gånger om och hoppas att bossarna eller treasure chests droppar det. Tog typ 7-8 runs för mig.

Ska också sägas att denna dungeon är väldigt lätt att missa. Mest troligt om det är första gången du spelar och inte använt en guide har du redan missat den, för man måste låsa upp ett event tidigare i spelet annars missar man det helt. Men som du hör så är det inte mycket du missar. Och det skulle väl vara min största kritik mot spelet. Har alldeles för mycket missables. Många av side questen är dessutom helt omöjliga att veta om eller klara av om man inte har en guide. Och det finns väldigt många så kallade cut offs som gör dem otillgängliga senare också.

Annars tycker jag spelet är grymt. Älskar musiken, designen, striderna. Gillar också storyn och karaktärerna. Framförallt gillar jag "rut-dialogerna" eller skitsen som dem kallas. Är nog min favorit med tales of spelen att titta på dessa. Dock finns det inget nytt i post game eller extra dungeon. Varken skits eller cutscenes så det finns egentligen inget mer story material efter att du klarat spelet.
Citera
2019-02-06, 20:54
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Med kameran gissar jag att du menar i battles? I såfall är jag med på det. Tyckte det var lite halvjobbigt med perspektivet. Många gånger när jag vill springa fram så hoppade jag istället.

Nej, jag menar generellt. Kameran är alltid fixerad och du kan inte kontrollera den. Det enda undantaget är när du springer omkring på "kartan", men det är ju inte alls samma sak. Det är mer som att välja "bana" i Super Mario. Jag vill kunna använda min högra styrspak till att rotera kameran åt det håll jag vill titta åt. Men visst även stridssystemet kändes lite lamt för mig. Ofta fick man vänta till ens karaktär vänt sig om ordentligt efter att ha "sprungit i 3D" till att göra någon attack "i 2D" (annars är risken stor att man missar).

Citat:
Ska också sägas att denna dungeon är väldigt lätt att missa. Mest troligt om det är första gången du spelar och inte använt en guide har du redan missat den, för man måste låsa upp ett event tidigare i spelet annars missar man det helt. Men som du hör så är det inte mycket du missar. Och det skulle väl vara min största kritik mot spelet. Har alldeles för mycket missables. Många av side questen är dessutom helt omöjliga att veta om eller klara av om man inte har en guide. Och det finns väldigt många så kallade cut offs som gör dem otillgängliga senare också.

Jag missade förmodligen nästan allt då jag aldrig aktivt sökte efter sidogrejer i spelet. Jag var endast intresserad att följa huvuduppdraget och ville ständigt veta vad som händer härnäst osv. Om jag i framtiden spelar om det igen så lär jag lägga ned mer tid på sidogrejer också. Fanns vissa användbara grejer som jag helt missade pga detta. Men hade ändå kul, så saksamma.

Dock är jag inte så anti att det finns mycket missables. Hellre det än att hela huvuduppdraget skärs ner på bara för att undvika missables. Om utvecklingarna av ett spel vill att en stad ska utplånas i storyn så är jag okej om massa grejer går förlorade. Jag spelar JRPGs för huvudstoryn, så om den kan bli bättre av omvälvande event så föredrar jag det helt klart. Sedan kan de väl försöka undvika att göra viktigare grejer till missables, men det är väl en balansgång antar jag.

Citat:
Annars tycker jag spelet är grymt. Älskar musiken, designen, striderna. Gillar också storyn och karaktärerna. Framförallt gillar jag "rut-dialogerna" eller skitsen som dem kallas. Är nog min favorit med tales of spelen att titta på dessa. Dock finns det inget nytt i post game eller extra dungeon. Varken skits eller cutscenes så det finns egentligen inget mer story material efter att du klarat spelet.

Synd att de äldre spelen saknar VA i dessa "skits", då även jag uppskattade dem. Lär kännas väldigt lamt med massa "mim-spel" efter att man spelat Vesperia. Folk säger ju att Symphonia ska vara ett av de bättre (tillsammans med typ Abyss), men har svårt att se mig själv gilla det mer än Vesperia, pga att det lär kännas rätt utdaterat. Om det kommer någon remake/remaster där alla har röster så skulle de äldre spelen bli attraktiva för mig.

Säger inte att VA är ett krav för ett fantastiskt JRPG, men är ju en rejäl bonus om man säger så. Särskilt för en person som jag som inte var så överförtjust i stridssystemet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback