Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-28, 18:46
  #157
Medlem
kennethakares avatar
Ford mondeo - fanskapet gick aldrig och när han väll gick så var de bara vänta på nästa smäll
Citera
2017-12-28, 19:16
  #158
Medlem
elbels avatar
Intressant tråd, har väl haft tur när jag köpt mina billiga beg bilar

Man vill ju tro att den här tråden handlar om folk som är dåliga på att kontrollera när de köper begagnat

Men jag tror man kan ha otur med båda gamla och nya bilar
Gamla är billiga oavsett
Citera
2017-12-28, 23:04
  #159
Avstängd
h4ck3rsl4ck3rs avatar
Värsta skitbilar jag någonsin ägt var BMW 318, 320 samt 323. Samtliga stendog, och startade aldrig mer. Erkännes dock, att när dom fungerade, så var motorerna en riktig fröjd. Men vad spelar det för roll, när man inte kan lita på dom. Det var bättre att cykla till jobbet, aldrig mer en BMW.
Citera
2018-12-02, 06:42
  #160
Medlem
Troubleholders avatar
Väcker denna tråden lite igen för o berätta min historia.

Jag köpte en VW Passat nere i Skåne av en skum snubbe.

Åker dit, ser bilen och startar och inser att jag knappast kommer ge 10k för detta rucklet.

Bilen vandrar kraftigt på tomgången, 5e och andra växeln är supertröga att få i och bilen verkar vara en allmän livsfara att köra.

Så jag prutar ner priset till 2k (Ja, han var skum och behövde pengarna troligtvis till något annat tex droger.)

Så, jag börjar åka hemåt en polare i Vetlanda och allt går smort första 20 minutrarna förutom att man måste hänga på gasen när man står still eftersom den dör annars.

Så, jag kör på en av dom större landsvägarna och inom 400 meter ska jag svänga. Jag ligger fortfarande i cirka 70. Helt plötsligt dör bilen. Bara sådär. Framför oss är ett vägbygge (därav tvungen till att svänga och köra genom byn).

Jag får först panik när bromsen knappt tar då bromsservon inte går in. Bilen går som en pil rakt fram och jag börjar sikta mot diket. Då testar jag att fort starta om den, och se, den startar!!

Jag bromsar hårt och styr undan och klarar mig.

Nåja, hjärtat i halsgropen men det är okej.

Kör vidare på min lilla tur, saktare och säkrare än någonsin efter detta. Kör resterande bit hem utan incidenter, fram tills jag kommer till en stor nerförsbacke ungefär 1 mil ifrån.

Längst ner i backen är en stopplikt. Jag ligger i ca 100 och har väl halva backen på 900M kvar (alltså 450 meter kvar ungefär) när bilen IGEN bara dör. Återigen får jag panik men nu startar inte biljäveln. Jag trycker bromsen för glatta livet och försöker styra undan, men det är oundvikligt, jag flyger ut på den 90 vägen som tur väl då är tom, och då går bilen så sakta så jag styr in den till kanten. Efter det bogserade vi hem den, och än idag står den faktist på tomten hos min polare som har en del andra reservdelsbilar.
Citera
2018-12-02, 07:13
  #161
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h4ck3rsl4ck3r
Värsta skitbilar jag någonsin ägt var BMW 318, 320 samt 323. Samtliga stendog, och startade aldrig mer. Erkännes dock, att när dom fungerade, så var motorerna en riktig fröjd. Men vad spelar det för roll, när man inte kan lita på dom. Det var bättre att cykla till jobbet, aldrig mer en BMW.

Har haft två BMW, en 528 och en 320. Hade bara problem med dessa. Inget stort, bara massor av småproblem som kostade skjortan att fixa. Droppen var när bältet började strula, då åkte jag till handlaren och bytte in den mot en Volvo. Kan bara hålla med ovanstående skribent, aldrig mer BMW, aldrig någonsin...
Citera
2018-12-02, 10:15
  #162
Medlem
Ford Mondeo/Focus är väl dom man har värst erfarenhet av. Men det mesta som är amerikanskt brukar inte andas kvalite direkt.

Franska bilar är lite sådär också fast tror dom blivit bättre mot slutet.

VAG brukar vara ok men inte inte i topp. Audi kommer inte upp till samma nivå som Mercedes och BMW. Och rosten på deras bilar är hopplöst.

BMW och Merca är oftast sånt som bara funkar, finns vissa motorer som är undantag. Det som brukar irritera mest på dom är diverse elfel istället. Men brukar vara väldigt pålitliga mekaniskt.
BMW har en sån stor community så alla vanliga fel finns dokumenterat och hur man fixar och byter det mesta finns det instruktioner och videos på.
Köper man från Tyskland och mekar själv eller lämnar till en fristående verkstad är dom inte dyrare än andra märken att äga.
Aldrig lämnat till en märkesverkstad men hört fantasisummor för skitjobb.

Sen finns det folk som klagar på alla sorts bilar. Och då beror det ofta på ägaren som inte tar han om bilen och då spelar det inte så stor roll vilken bil du har, den kommer krångla till slut.
Citera
2018-12-02, 10:22
  #163
Medlem
Citroen Grand Picasso C4 2008:

Fel med luftfjädring konstant
Fick byta bromsbelägg och bromsskivor hela jävla tiden, uppenbart för klena i relation till storlek och tyngden på bilen
Någon form av bränd lukt, stickande när man andades in detta, detta sker efter lite längre färder
Förbrände olja då oljenivå sjönk hela tiden, lika så med kylarvätskan som jag fyllde på konstant men alltid vandrade ner snabbt mot minimum
Efter ett tag konstaterades oljeläckage mellan växellåda och motor och andra läckor

Jag hade tur och krockade denna bil och fick den inlöst, fick 47 tusen mot knappa 20 annars då jag hade försökt bli av med den under en tid.
Citera
2018-12-02, 10:25
  #164
Medlem
Jag vet inte om jag nämt denna bil tidigare.
Hade en Passat från 75. Gick igenom den och den verkade vara OK.
Efter ca 6 månader välte jag ner i diket efter färd på motorväg, höger främre länkarm hade gått tvärt av p.g.a rost.
Lappade ihop den så att den funkade och gick igenom besikningen 3 år senare stal besiktningsmannen bägge frambalkarna(ryckte loss dem då de var genomrostade, så det slutade med spanska flaggan.
Men detta var på 80talet och många av polarna hade rostproblem med bilar tillverkade på 70talet.
Citera
2018-12-02, 11:06
  #165
Medlem
godboys avatar
Jo, jag har haft min beskärda del av skitbilar på 90 talet. Ford Sierra, allt som kunde krångla krånglade! Idiot som jag var på bilar lämnade in fanskapet på Fordverkstaden Motorverken, vilket det blev många reklamationer till. Mer lurendrejeri-verkstad gick ej att finna.

Citroen ZX, skar efter ett halvår, trots att jag nyligen fyllt på olja.

Skönt att man inte behöver hålla på med skitbilar idag.
Citera
2018-12-02, 11:11
  #166
Medlem
Ska inte lägga mig i egentligen men blir lite ledsen av ordet "skitbil"! Jag är kvinna och har haft ÅTTA gamla, slitna begagnade bilar under mitt liv och ALLA har jag älskat. De har haft namn och personlighet varenda en. Kanske är det nya bilar som avses här? och då har jag ju ingen tanke.
Citera
2018-12-02, 17:05
  #167
Medlem
killawifes avatar
Jag köpte en Opel rekord en gång av en invandrare. När jag provkörde den så gick bromspedalen i botten. Jag tittade under och såg att ett bromsrör gått sönder. Jag försökte förklara detta för säljaren men han trodde mig inte utan skulle bevisa att bromsarna funkade och höll på att köra rätt in i en drös parkerade bilar. Jag köpte bilen ändå, bytte bromsröret och noterade snabbt en del problem: Den drog 2 liter milen och det rasslade nåt fruktansvärt om uttrampningslagret. En kväll när jag stod och börnade så smattrade det till och bilen drev inte längre. Uttrampningslagret trodde jag.
Jag sålde bilen och en av köparna noterade att det vara bakaxeln som rasat. Men han köpte den ändå.
Citera
2018-12-02, 22:28
  #168
Medlem
Myhr1s avatar
Min första bil en Volvo S70 -97 köpte den som morot för att ta körkort.
Vit var den polarvit tror jag närmre bestämt, 13000 mil på mätaren gav 47k för den men det skulle jag inte gjort vilken skit asså.
Var bara problem men den jävla bilen det ramla av grejer när man körde och när det var dags för besiktning började man få ångest och må dåligt.
Men fick sålt bilen för 20k till någon idiot i Huskvarna, 6 månader senare såg jag bilen på Jönköpings bildemontering's hemsida.

Good riddance.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback