Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-07, 17:30
  #109
Medlem
Volvo 140 -70 automat,pris 3500, höll i 4 mån. Läckte ur automatlådan, ryckig växling, förre ägaren hade snålat med glykolen så den kokade, inredningen lossnade, kolsvarta, oljiga avgaser, och till slut gick startnyckeln ej in i låset. fick hugga upp det med huggmejsel.
Skänkte bort bilen.
Citera
2013-03-07, 17:54
  #110
Medlem
nnnipzs avatar
Min nuvarande bil är rätt kul 240 -85. Köpte den 2 dar innan jag drog till jobb i norge i december. Förra fredagen kom jag hem igen. Overdrive la av. Sen så började vattenpumpen läcka. Bytte pump+packningar och lagade overdriven. Kör 5 min. Overdriven lägger av. Åker och sladdar på isen. Bilen kokar och läcker som ett såll från pumpen. Bogsering hem i 45 min eftersom all kylarvätska forsar ut.

Overdriven hade ett kabelbrott, lagningen är hel men den har nu fått ett nytt kabelbrott mellan relä och knapp. Installerar en ny knapp. Mäter upp och allt funkar. Testar overdriven i skarpt läge. Funkar inte...

Petar i ny termostat och ny packningar på pumpen. Startar motorn. Kollar avgaserna, vatten...

Tydligen topplock/topplockspackning som e paj och skapar övertryck i kylsystemet och imorn skall jag åka till norge igen. Bara leta ny bil

Sen hade jag en 945 turbo förut. Hade den c:a en månad. Först pajade bromsservon, sen rasade kopplingen. Lamellen hade spruckit i tre delar... ömtålig jävla bil.
Citera
2013-03-07, 18:00
  #111
Avstängd
KissieochKenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Min nuvarande bil är rätt kul 240 -85. Köpte den 2 dar innan jag drog till jobb i norge i december. Förra fredagen kom jag hem igen. Overdrive la av. Sen så började vattenpumpen läcka. Bytte pump+packningar och lagade overdriven. Kör 5 min. Overdriven lägger av. Åker och sladdar på isen. Bilen kokar och läcker som ett såll från pumpen. Bogsering hem i 45 min eftersom all kylarvätska forsar ut.

Overdriven hade ett kabelbrott, lagningen är hel men den har nu fått ett nytt kabelbrott mellan relä och knapp. Installerar en ny knapp. Mäter upp och allt funkar. Testar overdriven i skarpt läge. Funkar inte...

Petar i ny termostat och ny packningar på pumpen. Startar motorn. Kollar avgaserna, vatten...

Tydligen topplock/topplockspackning som e paj och skapar övertryck i kylsystemet och imorn skall jag åka till norge igen. Bara leta ny bil

Sen hade jag en 945 turbo förut. Hade den c:a en månad. Först pajade bromsservon, sen rasade kopplingen. Lamellen hade spruckit i tre delar... ömtålig jävla bil.

ja en sån skulle man ha men en 245 90a med trucker keps och folköl, japps finest.
Citera
2013-03-07, 18:02
  #112
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Kunskap är A och O vid bilköp. Även om man är totalt icke bilkunnig kan man googla idag. Kan man inte googla ens för att få en hint om bilmodellen ja då är man efterbliven och bör ej köra annat än mopedbil.

Faktum är att jag känner drygt 15 personer som saknar kunskap om bil som ofta bett/ber om hjälp. Visst ja är ingen kung, eller mekaniker heller, men jag är påläst inom bilar då jag har ett intresse av bilar. Har bytt bilar och så rätt ofta så har jag lyckats riktigt bra med mina köp. Men visst, alla bilar kan gå sönder och kan få fel eller sliter ut delar av olika anledningar. Kännedom underlättar helt klart. Men som sagt, en del skulle ju köpa en påse skit om nån tyckte påsen var fin...

Jag köpte min bästa bil på 5 min. Kollade att den inte var sönderrostad och att den gick framåt...
Den enda bil som jag inte kört sönder något på. Förutom då jag körde i diket så den dog

Hur noga man än är kan man inte förutse alla fel. Jag skruvar en hel del med bilar och har gett upp de där me å vara noga. Dom går sönder likförbannat om jag kör dom. '
Citera
2013-03-07, 18:04
  #113
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KissieochKenza
ja en sån skulle man ha men en 245 90a med trucker keps och folköl, japps finest.

Haha varu ironisk eller seriös? BTW är 245 från 90 fula som stryk
Citera
2015-05-10, 20:40
  #114
Medlem
Måste nog vara min audi a4 2.0tdi b7 års 07 visst den är hur skön som helst att köra och man kör den med glädje och den har inte heller haft många problem MEN när det väl dyker upp problem så blir dom extremt dyra har haft 2 större alvaligare problem

1: en vinter morgon för drygt 2 år sedan så efter jag hade kört i väg en bit kändes bilen extremt svag och vägrade att varva mera en ca 2000rmp bilen dog ca 2 kilometer hem ifrån och bilen bogserades till verkstad billen stod där i ca 2-3 månader och det som var problemet var stopp i bränsle systemet + igen satt partikelfilter slut summa 2700€ fattigare.

2: För ca en månad när jag var och körde så fick jag signalen på instrumentpanel om lågt oljetryck bilen fick stå på verkstad och fick höra att oljepumpen var slut total kostnaden för ny pump/balansaxel modul skulle gå på ca 2000€ utan arbetstid om inte förstås nåt annat hade också gått sönder t:ex motorn men lyckligtvis så verkar allt annat klarat sig och jag kom i kontakt med ett företag i Sverige som renoverar just dessa pumpar för ca 4000kr (vilket kap) så slut summan hamnade på istället på ca 800€ Istället för ca 2500€.

Om inte annat så kostar bilen också ganska mycket i försäkring men ändå så har jag gillat mycket denna bil extremt stabilt på vägen men man tycker att en bil som har servat till punkt och prickar och är bara körd ca 11000 mil borde hålla bättre, nu blir det nog att sälja iväg den så fort som möjligt.
Citera
2015-05-11, 13:37
  #115
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubben85
Måste nog vara min audi a4 2.0tdi b7 års 07 visst den är hur skön som helst att köra och man kör den med glädje och den har inte heller haft många problem MEN när det väl dyker upp problem så blir dom extremt dyra har haft 2 större alvaligare problem

1: en vinter morgon för drygt 2 år sedan så efter jag hade kört i väg en bit kändes bilen extremt svag och vägrade att varva mera en ca 2000rmp bilen dog ca 2 kilometer hem ifrån och bilen bogserades till verkstad billen stod där i ca 2-3 månader och det som var problemet var stopp i bränsle systemet + igen satt partikelfilter slut summa 2700€ fattigare.

2: För ca en månad när jag var och körde så fick jag signalen på instrumentpanel om lågt oljetryck bilen fick stå på verkstad och fick höra att oljepumpen var slut total kostnaden för ny pump/balansaxel modul skulle gå på ca 2000€ utan arbetstid om inte förstås nåt annat hade också gått sönder t:ex motorn men lyckligtvis så verkar allt annat klarat sig och jag kom i kontakt med ett företag i Sverige som renoverar just dessa pumpar för ca 4000kr (vilket kap) så slut summan hamnade på istället på ca 800€ Istället för ca 2500€.

Om inte annat så kostar bilen också ganska mycket i försäkring men ändå så har jag gillat mycket denna bil extremt stabilt på vägen men man tycker att en bil som har servat till punkt och prickar och är bara körd ca 11000 mil borde hålla bättre, nu blir det nog att sälja iväg den så fort som möjligt.
Fy fan,vad surt! typ 50kkr bara i rep.

Jag gillar min -88 mer och mer,även om saker behöver bytas och lagas nästan kontinuerligt,så är det varken svårt,eller dyrt..Köpte den för 3kkr och har på 3 år lagt ungefär lika mycket på delar.(har iofs inte räknat så noga)
Citera
2015-05-11, 19:54
  #116
Medlem
Bergsmyntans avatar
Förra sommaren när min ordinarie bil (Volvo S70) hade rasad turbo fick jag en bil av en kompis till pappa. Jag fick den just för att kopplingen var lite dålig sa han. Nåväl tänkte jag, det har man ju hört många gånger men jag tar den ändå eftersom jag måste ha något att åka med tills jag fått hem nya turbon.

Bilen jag fick var i fråga en Seat Cordoba från -98 med en koppling som knappt bet alls. Du kunde knappt gasa alls innan den slirade. När Volvon var fixad använde jag fortfarande Seaten som lite busbil

Det vart upp på jordvallar, saker blev fastlimmade i taket, körde som ett svin på en parkering med 3 polare i bakluckan, varvstopp med kall motor och ännu mer slirande koppling på väg till jobbet. Den höll ganska bra faktiskt, det ända som vart fel var att alla lampor helt spontant kunde dö och att kylaren vilade mot avgasgrenröret. Nu står den i ett garage och samlar damm i väntan på att jag ska ta åbäket till skroten.
Citera
2015-05-14, 10:16
  #117
Medlem
SaftMajas avatar
Kan stoltsera med att jag köpt en bil i modern tid (efter 2010) på bilfirma för under 2000:-!

Behövde en bil några dagar, hade sålt min gamla och firman hade en "noslöse"-passat från runt -95(?) som var ett inbyte.

Den hade alla fel som en bil kan ha och ändå rulla framåt: bromsar, läckte soppa, hål i avgas, rutor som föll ner, lampor som blinkande lite random, men den startade som klockan.

Jag, som normalt är pedant, fann en pervers njutning i att plåga noslöse. En morgon var det -22c och den startade som vanligt på första. Men därefter började oljetryckslampan blinka, sedan lös den, sedan började det tjuta från en liten sirén under ratten. Skit samma! Höga varv och mata på ändå, det var förmodligen oljan som var så käppslut/dålig att den stelnat av den stränga kylan, för efter ett par minuter blev tydligen trycket bra igen.

Den passaten gillade jag verkligen, trots att det var en "skitbil". Den drog sin sista suck 50 meter ifrån en bilskrot och jag ljuger inte om jag säger att skrotnissen såg ledsen ut då denne säkerligen insåg att det inte fanns en enda räddningsbar "reservdel" att sjoxa in till den lilla illaluktande skrotbutiken bredvid...
Citera
2015-05-14, 10:23
  #118
Medlem
SaftMajas avatar
Jo, jag hade en Renault -19 också en mycket kort period. Fick den i princip gratis. Det var nog fan i mig den allra sämsta bil jag någonsin haft av mina +30 bilar jag ägt. Den är en av två bilar jag fått hjälp att knuffa in på en bilskrot och den enda som i princip rostat av på mitten...

Sedan var det Opel Kadetten som jag köpte för dyra 5 papp, körde 3 mil, parkerade, startade... och vipps brann hela elflätan under ratten upp tillsammans med en icke försumbar del av mina byxor. Det var sannerligen en glädjens dag och det var f.ö. samma månad jag ägde passaten ovan. Mina kollegor kallade mig för "lill-Millon", eftersom jag kom med olika bilar till jobbet varje vecka som det kändes..
Citera
2015-05-16, 20:42
  #119
Medlem
Gatukontoret.s avatar
Låt inte denna tråd dö!
Sämsta bil jag haft var en golf 3 kombi.
gick bra och startade alltid, dock sprutade motorn ur sig olja vid toppackningen, värmepaketet läckte så rutorna immade igen om man hade värme eller fläkt på.
Höger framruta gick ej att veva ner, hela bilen luktade skit invändigt.

Köpte den för 2000kr körde in och bes, den klarade sig precis ifrån ombes och plågades friskt i någon månad tills jag sålde den för 3500.
Saknar den ändå!
Citera
2015-05-16, 20:52
  #120
Medlem
-=Damian=-s avatar
de 2 gånger jag ägt franskt.. någon som är förvånad?
första var en 6 år gammal Renault migrän (megane).

bilen var nybes och hade gått igenom fint, låga mil - serviceboken komplett.
2 veckor efter köp så tappade jag bakre delen av avgasröret halvt så det släpade i marken, sätta ny upphängning direkt..
någon månad efter brann kablarna bakom instrumentpanelen så radio och fläkt lade av.
1-2 månader efter var det en spridare som gick åt helvete.
bara veckan efter var det ena tändspolen som tog självmord..

sålde skiten där efter..

nästa var en Citroen Nemo som arbetsbil.

3 veckor efter vi hämtat ut den ny var det något skit med drivknuten eller så.. knakade som fan i höger fram när man svängde. lämnade in och fick åtgärdat.

2 månader ca efter det hängde sidodörren sig till skåpet där bak.

en tid efter fick jag varningslampor som blinkade likt liseberg en mörk höstkväll.

bältesvarnaren lade av och vägrade sluta pipa.

missljud ifrån motorn..

bilen fick vara på företaget ca 1 år innan vi gjorde oss av med skiten..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback