2008-08-21, 21:11
Medlem
Sär Skrivnings avatar
Vet inte om detta är rätt del, men jag fotar en del och har bilder som jag vill lägga upp på min blogg. Hur copyrightskyddar jag dem för att förhindra spridning?
Citera
2008-08-21, 21:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sär Skrivning
Vet inte om detta är rätt del, men jag fotar en del och har bilder som jag vill lägga upp på min blogg. Hur copyrightskyddar jag dem för att förhindra spridning?
det är dom väl per automatik om du inte medger i något avtal (t.ex med leverantören av din bloggplats) eller genom att skriva på sidan att dom är fria att användas. Men du kan ju lägga till en text om att dom får kontakta dig om det är någon som vill använda bilderna, bara för säkerhets skull, förhindra själva spridningen gör det nog iof inte.. för folk är ju fri att ladda ner bilderna för eget bruk, oavsett copyright
Citera
2008-08-21, 21:17
Medlem
Sär Skrivnings avatar
Ja, det är precis det jag är ute efter. Har fotat en del konserter och jag vill att de ska förbli mina. Men, hur gör man då? Är ruskigt novis vad gällande det tekniska så all hjälp mottages tacksamt.
Citera
2008-08-21, 21:18
Medlem
KeKeLimes avatar
Precis, de är copyrightade från de att du skapat dem.
Men om du vill kan du lägga till en liten copyright-text i bilderna du lägger upp på nätet. Bara för att.
Men inte på originalbilderna kanske
Citera
2008-08-21, 21:19
Medlem
Fenmunds avatar
Du kan lägga in ditt namn lite snygg i ena hörnan av bilderna...alltid nåt iaf.
Citera
2008-08-21, 21:19
Medlem
Spunghilds avatar
De är redan copyright skyddade så du behöver inte göra ett skit. Om du ser någon annan använda dina bilder på nätet är det bara att skicka en faktura.
Citera
2008-08-21, 21:24
Medlem
KeKeLimes avatar
Det rent tekniska är lätt om du har Photoshop t.ex.
Öppna bilden.. använd textverktyget, välj en färg, klicka på bilden, skriv din text. Sen är det bara att spara
Citera
Medlem
Sär Skrivnings avatar
Självklart blir det faktura!
Citera
Medlem
Mr Coffees avatar
Ett smart sätt att visa att det är dina bilder är att klippa bort lite i kanterna på bilderna och bara publicera de mindre varianterna. På så vis är du den enda i världen som har hela bilden. Förstår ni vad jag skriver?
Man kan ju vattenstämpla de bilder man lägger ut också, dvs lägga en tunn genomskinlig text över bilden. Då är den värdelös för andra publicister.
Citera
2008-08-21, 21:25
Medlem
Sär Skrivnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Ett smart sätt att visa att det är dina bilder är att klippa bort lite i kanterna på bilderna och bara publicera de mindre varianterna. På så vis är du den enda i världen som har hela bilden. Förstår ni vad jag skriver?
Man kan ju vattenstämpla de bilder man lägger ut också, dvs lägga en tunn genomskinlig text över bilden. Då är den värdelös för andra publicister.

Även det tackar jag hjärtligt för! Oerhört bra tips...
Citera
2008-08-21, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee

Fan, det var smart (det där med att klippa bort en bit)! Har jag aldrig tänkt på. Tack för det tipset!
Citera
2008-08-21, 23:36
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sär Skrivning

Även det tackar jag hjärtligt för! Oerhört bra tips...

Citat:
Ursprungligen postat av yonahz

Fan, det var smart (det där med att klippa bort en bit)! Har jag aldrig tänkt på. Tack för det tipset!
de nada
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in