Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-20, 22:57
  #1
Medlem
Situation_Sthlms avatar
Undrar om någon sitter inne på lite information om ett knivmord som skedde i Vendelsömalmsgropen på Valborgsmässoafton i slutet på åttiotalet eller i början på nittiotalet? Vilka var inblandade och vilket var motivet. Vet att det skall finnas en minnesplats/sten på den plats där mordet skedde.
Citera
2008-08-23, 16:27
  #2
Avstängd
yodas_unites avatar
mmm...jag har väl inte så speciellt mycket information, men den kvällen var jag där med mina kompisar. jag gick i 7:an och killen som blev knivmördad kom fram till mig och min kompis och sa: " ni borde försvinna härifrån, för det kommer hända något i kväll...", sedan gick han. Vi förstod ju inte vad han menade ,utan var trotsiga och sa mellan oss "vem, faan tror han att han e...."? men vi gick hem iallafall till slut. Jag tror mordet hände runt kl 24 någongång och jag vet att det har funnits en minnes sten till hans ära, men det var längesedan jag var och kolla ,så jag vet inte om den finns kvar.... sorry att jag inte kan hjälpa till mer...
Citera
2008-08-24, 20:30
  #3
Medlem
leiferiksons avatar
Jahapp! Eftersom man bodde granne med Vendelsömalmsskolan som liten så har jag lite info. Det var ett bråk mellan ett gäng från brandbergen och ett från vendelsömalm (gud så ovanligt). Jag var en mini-leif när mordet skedde så troligtvis nån gång 87-89. Enligt morsan hände det på 80-talet och inte 90-talet iaf.

Ang. minnessten: De satte upp nån platta på ett av betongblocken på nån amfieteaterhistoria som inte finns kvar. De sparade dock blocket efter ombyggnation, återfinns i rabatten nedanför de gråa barackerna på baksidan av skolgården (riktning mot Gropen) för dom som fattar vad jag menar. Men efter 20 år ser man bara en rutten plåtbit på ett betongblock liggandes tills synes helt omotiverat i ett rabattbuskage.

Kuriosa: En urban legend som florerade bland oss småbarn när det fortfarande var tillåtet med majbrasa i Gropen, var att det var nån som hade blivit inslängd i elden och brunnit upp istället för knivdåd.

edit: att det skulle vara ett gäng från brandbergen och ett från vendelsömalm vet jag inte om det stämmer.
__________________
Senast redigerad av leiferikson 2008-08-24 kl. 20:42.
Citera
2008-09-10, 21:10
  #4
Medlem
Jag bodde också granne med Vendelsömalmsskolan på den tiden och minns också händelsen som att någon från Brandbergen dödade en ung kille från Vendelsö området vid det tillfället.
Var inte på plats när det hände, men det var ju en chock för hela grannskapet som ju var ett lugnt och fridfullt villaområde (åtminstone där jag bodde precis intill skolan).
Citera
2008-09-13, 15:52
  #5
Medlem
Situation_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leiferikson
Jahapp! Eftersom man bodde granne med Vendelsömalmsskolan som liten så har jag lite info. Det var ett bråk mellan ett gäng från brandbergen och ett från vendelsömalm (gud så ovanligt). Jag var en mini-leif när mordet skedde så troligtvis nån gång 87-89. Enligt morsan hände det på 80-talet och inte 90-talet iaf.

Kuriosa: En urban legend som florerade bland oss småbarn när det fortfarande var tillåtet med majbrasa i Gropen, var att det var nån som hade blivit inslängd i elden och brunnit upp istället för knivdåd.

edit: att det skulle vara ett gäng från brandbergen och ett från vendelsömalm vet jag inte om det stämmer.

Tack för infon Leif. Mitt minne säger mig dock att det var en brandbergindivid som var den skyldiga. Bodde också i villaområdet runt gropen. Håller med kinut om att det var ett väldigt liv om detta i V-malm på den tiden, detta skedde ju innan den stora skinheads invasionen, som framför allt innehöll folk från Sågen. Har dock ett minne av att en viss T**y från V-malm blev en ledar figur inom den konstellationen. Väldigt off topic dock. Har minnen av minnesstenen och att det var väldigt obehagligt att titta på den när man var en liten pinne och var nere och busa på valborg.
Citera
2008-09-15, 22:52
  #6
Medlem
Kom i samspråk idag med en kille som ursprungligen var från området, sen länge utflyttad.
När valborgsfirandet i Vendelsömalmsgropen kom på tal och vi kom in på detta gamla mord så berättade han att det var hans gamla kungfu tränare som dödades den kvällen, en kille i 20-års ålder enligt honom.
Som liten grabb hade han vid några tillfällen besökt träningslokalen som killen hade.
Efter mordet hade motsättningar och våldsamheter i området fått en långsiktigt obehaglig utveckling enligt honom .


Som sagt muntliga uppgifter från en tillfällig kontakt.
__________________
Senast redigerad av kinut 2008-09-15 kl. 23:02.
Citera
2008-09-18, 21:58
  #7
Medlem
Dr.Katis avatar
Det är nog turken Sabba ni menar.
Citera
2016-02-05, 10:29
  #8
Medlem
Vill minnas att detta skedde 1989. Gärningsmannen hette Sabbat och var troligtvis turk.

Offret hette Michal och hade polska föräldrar. Han hade nyligen gått ut högstadiet i Brandbergsskolan. Michal var mycket omtyckt och Sabbat var en rövhål. Många talade om att "ta hand om honom" när han kom ut ur fängelset.
Citera
2016-02-06, 01:46
  #9
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Det finns mycket riktigt en Michal Wrzesinski skriven i Haninge, 17 år gammal, född i Polen som avlider 1989-05-01.
Citera
2016-02-06, 10:04
  #10
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Hittar inte turken som mördade pojken. Är vi säkra på stavningen? Sabbat - Sabba eller Sabat? Ålder på fanskapet ungefär?
Citera
2016-02-07, 12:28
  #11
Medlem
The Dudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torvio
Vill minnas att detta skedde 1989. Gärningsmannen hette Sabbat och var troligtvis turk.

Offret hette Michal och hade polska föräldrar. Han hade nyligen gått ut högstadiet i Brandbergsskolan. Michal var mycket omtyckt och Sabbat var en rövhål. Många talade om att "ta hand om honom" när han kom ut ur fängelset.

Du vet inte så mycket om den kvällen egentligen, va?

Den gode polacken hade största delen av kvällen spridit sina kung fu-kunskaper runt majfirandet.
Sparkat ner och muckat med hur många som helst. Att han skulle få sina fiskar varma låg liksom i luften. Och han hade samlat ihop till det.

Att det blev just ett dödande knivstick var väl iofs inte påkallat, men det är samma visa i dagens tider. Unga män tar av någon anledning med sig kniv på fest, och förstår inte konsekvensen av ett knivblad på kanske sex sju centimeter.

Gärningsmannen var i samma ålder, och gick i mellan när BO började sparka mot en annan kille.
Ett stick och sen var det nog bara fråga om sekunder.

Efteråt så vaskades det fram bl a en bild på BO från mellanstadiet när han pysslade med frimärken. Och det skrevs om hur hyvens han var. Exakt som det skrivs idag när folk mördas. Ingen har gjort en fluga förnär..

Hur som helst.. sjukt jävla onödigt från bägge håll.
Citera
2017-08-15, 18:17
  #12
Medlem
Var själv inte på plats den kvällen.
Men BO var min väns storebror.
BO var otroligt snäll och schysst när han umgicks med sin brorsa och mig. Var verkligen en person man såg upp till.
Dock så höll han ofta på och sparkade mot eller på allt som gick att sparka mot typ. Ofta stolpar, soptunnor, telefonkiosker, träd osv osv.
Kom inte ihåg om han höll på med någon kampsport eller om han mest var inspirerad av en del filmer som var poppis då.
Enligt Michals lillebror så var det rätt stökigt nere vid brasan. Han själv var inte heller där om jag minns rätt. Men det provocerades både från och mot BO.
BO:s vän så att BO först trodde att han fick ett knytnävsslag i magen. Men att det började blöda som f-n. Gick rätt snabbt sen.
Hans lillebror tog allt riktig hårt.
Var svårt att få kontakten ordentligt efter det och vänskapen rann ut i sanden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback