Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-19, 21:56
  #1
Medlem
Luffarhundens avatar
Hej allesammans!

Jag har sökt runt som en galning utan att hitta någon liknande tråd eller något lämpligt forum att placera den i. Så detta blir ju, ja... sista utvägen.

Hur som haver tycker jag att det skulle vara intressant att få läsa lite om era bastuvanor. Jag har tre frågor.
-Hur länge brukar du basta?
-Vid vilken temperatur?
-Vad är ditt rekord i tid/temperatur? (utan att gå ut ur bastun givetvis)

Jag trivs bäst när det är runt 70 grader och då brukar jag sitta inne i bastun i ungefär 40-45 minuter. Efter ca 35 minuter börjar jag så sakteliga sluta svettas och då är det inte lika behagligt längre.
Tyvärr har jag inte försökt mig på några rekord, jag är nog inte av rätta virket

Mvh Luffarhunden
Citera
2008-08-19, 21:59
  #2
Avstängd
allanballannnns avatar
Hej, älskar att bada bastu, man känner sig så ren efter att all skit har svettats ut ur kroppen, jag brukar dricka extremt mycket vatten innan bastun sen brukar jag sitta där tills jag inte klarar mer, går ut tar en dusch dricker lite mer vatten och går in igen.
Citera
2008-08-19, 22:04
  #3
Medlem
Luffarhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanballannnn
Hej, älskar att bada bastu, man känner sig så ren efter att all skit har svettats ut ur kroppen

Jag håller med dig till fullo. Det finns få sysselsättningar som är så fysiskt och psykiskt uppfriskande. Möjligtvis en ordentlig löptur.
Citera
2008-08-19, 22:06
  #4
Medlem
redbull72s avatar
Bastu is the shit! Jäklit skönt o ta en bastu o dricka nåt kallt o alkoholhaltigt, har ingen direkt koll på hur länge jag brukar sitta i bastun, men jag brukar bli sist ut... badade med en herre som en gång hade supit ikull i bastun, o blivit inspärrad av sina trevliga kompisar en natt, han blev verkligen bränd!
Citera
2008-08-19, 22:11
  #5
Medlem
Titus pollos avatar
Jag gillar vedeldat bäst. Det blir som mycket fuktigare så man tål högre temperaturer. Jag bastar första vändan kanske 20 minuter. Sen tar jag en dush eller ett bad och sen en vända till på lika länge.
Jag vet inte vad temperaturen är, de som finns i bastun visar inte rätt. Den hos syrran (vedeldat) visar 100 grader men det är nog inte mer än 80 kanske.
I våran bostadsrättsförening finns en elbastu och den visar 85 grader om man slår på ordentligt med "löyly" som det heter på finska, men det känns inte så varmt (jämfört med vedeldat då)
Citera
2008-08-19, 22:16
  #6
Medlem
sourds avatar
Jag är alltid sist ut ur bastun. Brukar basta på runt 60-70 grader tror jag. Minns inte riktigt, det var länge sen jag bastade. Jag bastar alltid länge efter att jag har varit på badhus. Utnyttjar tillfället då jag inte bastar ofta. Hemma brukar jag sitta runt 45 minuter i bastun. Jag har alltid med mig en vattenflaska in i bastun när jag bastar själv hemma. Jag har aldrig försökt sätta något rekord så har ingen koll på det.

Det är riktigt skönt att runka i bastun. (Har tyvärr inte fått tillfället att knulla i en bastu, men snart så...)
Citera
2008-08-19, 22:22
  #7
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarhunden
Hej allesammans!

Jag har sökt runt som en galning utan att hitta någon liknande tråd eller något lämpligt forum att placera den i. Så detta blir ju, ja... sista utvägen.

Hur som haver tycker jag att det skulle vara intressant att få läsa lite om era bastuvanor. Jag har tre frågor.
-Hur länge brukar du basta?
-Vid vilken temperatur?
-Vad är ditt rekord i tid/temperatur? (utan att gå ut ur bastun givetvis)

Jag trivs bäst när det är runt 70 grader och då brukar jag sitta inne i bastun i ungefär 40-45 minuter. Efter ca 35 minuter börjar jag så sakteliga sluta svettas och då är det inte lika behagligt längre.
Tyvärr har jag inte försökt mig på några rekord, jag är nog inte av rätta virket

Mvh Luffarhunden

Ptja inte så varmt har jag väl inte men runt 80 °C är det väl och så är det vattenkastande, och en flaska mineralvatten att dricka.. Mineralvattnet står vid bastudörren där det är som kallast...
Kan väl sitta där mellan 40-60 minuter beroende på vilken dagskondition jag har vid tillfället jag bastar.. Vattnet ät bra att ha med in så slipper kroppen att gå på sparlåga med vätskan så att man kan ha konstant svettande hela tiden.(Läs slipper att slutas svettas)..
Citera
2008-08-19, 22:32
  #8
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sourd
Jag är alltid sist ut ur bastun. Brukar basta på runt 60-70 grader tror jag. Minns inte riktigt, det var länge sen jag bastade. Jag bastar alltid länge efter att jag har varit på badhus. Utnyttjar tillfället då jag inte bastar ofta. Hemma brukar jag sitta runt 45 minuter i bastun. Jag har alltid med mig en vattenflaska in i bastun när jag bastar själv hemma. Jag har aldrig försökt sätta något rekord så har ingen koll på det.

Det är riktigt skönt att runka i bastun. (Har tyvärr inte fått tillfället att knulla i en bastu, men snart så...)

Jag har ju aldrig haft sex i en bastu.. Dock så fick jag tipps från en att om man skall ha sex i en bastu så skall man ha väldigt låg temperatur för att inte överhetta kroppen för snabbt. För sex höjer kropstemperaturen i sig så det kan faktiskt finna risk för överhettning av kroppen om man inte tar det försiktigt....
Citera
2008-08-19, 23:26
  #9
Medlem
una123s avatar
Basta må vara bland det bästa som finns. Jag brukar väl sitta en 40min-1h i bastun, temperaturen vette fan, runt 60 kanske?

Det brukar dock bli lite jobbigt en 30 min in då man är väldigt varm och inte får kall luft ner i lungorna, men detta brukar man lösa med en flaska vatten.
Citera
2008-08-20, 00:51
  #10
Medlem
bastu äger, särskilt med tillhörande vinterbad. när vi ändå talar sex i bastu så får jag väl tillägga att ett gammalt ex. sög av mig i en bastu en gång. de va nice!
Citera
2008-08-20, 01:22
  #11
Medlem
Bastubad som finns i simhallar är ingenting då det går att sitta där hur länge som helst, skulle tro att de håller 70 grader celcius? Men så öppnas dörren där relativt ofta och sen är de rätt stora.

Mina föräldrar har däremot en liten bastu i dischrummet i källaren och där går det minsann få upp en riktig värme med det gamla aggregatet så man knappt stod ut. Nu är jag 10 kg tyngre men när jag bodde hemma skulle jag basta lite innan jobbet. Var obehagligt efter några minuter, kände mig svimfärdig och kände mig nästan skrumpen så man ska väl ha en del underhudsfett innan man ger sig på bastun.

Jag hade länge tänkt bjuda med en tjej att bada bastu men det blev aldrig av. Hade dock en använd kondom som låg under den dubbla träbänken under kanske 2 års tid innan jag slutligen plockade bort den. Fattar inte hur jag vågade ha den där så länge faktiskt. Hade studiebesök på ungdomsmottagningen samma dag och hade därför fått med mig ett knippe kondomer, så det blev lyxwank i bastun den kvällen så att säga.
__________________
Senast redigerad av Van Patten 2008-08-20 kl. 01:26.
Citera
2008-08-20, 01:23
  #12
Medlem
3 ggr i veckan vart inte ovanligt och det blev trakigt nog alltid tavling.. sa fort nagon gav vika sa maxades bastun med vatten tros vara 90+ med runt 45min av skor plaga tills nagon slutligen gick ut
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback