Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-07, 00:29
  #901
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
I Berlin är kontrollanterna tydligen civilklädda. När jag var i Berlin sist och skulle åka spårvagn 2-3 stationer tyckte jag det kändes lugnt, men nej, på stationen innan jag skulle av kliver det på nån neger som kollade allas biljetter. Då jag plankade åkte jag såklart fast, fick böta 60 euro som jag dessutom fick gå och ta ut från närmsta bankomat.

Nu i efterhand tänker jag att jag nog hade kunnat springa ifrån honom på nåt sätt, visst hade han inte jagat mig då? Men jag var så stel i situationen att jag inte gjorde det.
Är dock glad att det "bara" blev 60 euro. Det är ju billigare än vad folk under 18 får betala i böter hos Västtrafik.
Jag har bara drabbats av civilklädda kontrollanter i Berlin. Men de brukar bära på en ganska klumpig handdator/kassaapparat.
Citera
2020-01-06, 23:36
  #902
Medlem
Adelaides avatar
När det gäller tåg och bussar till andra städer så är jag hederlig nog och betalar.

Men inom en stad plankar jag alltid. Bara att kliva av när kontrollanten går på.
Varför? För jag tycker priserna är bedrövliga. Att betala 600+ kr i månadskort för att kunna transportera sig inom en stad är bedrövligt. Och 30 kr för en enkelbiljett när man bara ska åka 2 stationer som tar typ 2 min? Nejnej, inte i min bok.

Jag har fått böter ett par gånger genom årens gång. Men jag har också sprungit ifrån kontrollanter och därmed sluppit undan böter. Ett tips är att om du ser att kontrollanten har gått på vagnen/bussen så gå och ställ dig vid dörren så att du enkelt kan springa ut på nästa station. Om kontrollanten skulle komma fram till dig innan dess så försök "dröj kvar" på nåt sätt, t.ex låssas att du har biljett och letar efter den i jackan, byxan, you name it, för att sen springa ut så fort dörren öppnas på nästa station. Detta har funkat för mig ett par gånger.

Kan även tillägga att jag faktiskt har plankat på ett öresundståg en gång mellan Köpenhamn och Malmö. Det var dock på kvällen efter en stor konsert och tåget var FULLT som satan och någon kontrollant såg man inte röken av i den folkmassan.

Ett knep jag lärt mig med tiden är att inte reagera alls när kontrollanten kommer och ropar "nya resande?", utan bara sitta och vara tyst och kolla i mobilen och låssas som ingenting, så slipper man visa biljett då kontrollanten tror att du redan visat den tidigare då. Jag har alltid haft biljett när jag testat detta, men jag har aldrig behövt visa den när jag gör så. Dock funkar inte detta om man åker från första stationen.
Citera
2020-01-10, 06:49
  #903
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Men inom en stad plankar jag alltid. Bara att kliva av när kontrollanten går på. Varför? För jag tycker priserna är bedrövliga. Att betala 600+ kr i månadskort för att kunna transportera sig inom en stad är bedrövligt. Och 30 kr för en enkelbiljett när man bara ska åka 2 stationer som tar typ 2 min? Nejnej, inte i min bok.

I städerna brukar det dock vara korta avstånd mellan hållplatserna. Så om man bara ska resa 1-2 hållplatser och resan tar typ 2 minuter, så kan det annars vara ett alternativ att promenera istället för att planka. Visst, det kommer ta lite längre tid att promenera. Men med tanke på att man kan få gå till närmsta hållplats samt vänta en stund på nästa buss eller spårvagn också, så kan det ta lika lång tid att gå till hållplats, vänta på buss/spårvagn + resa som att promenera. I vissa fall sparar man tid på att promenera.

Sedan har jag sett folk som inte har hunnit kliva av när kontrollanterna stiger på. Vanligast vid hållplatser där kontrollanterna stiger på, men ingen har tryckt på stoppknappen så att resenärerna kan kliva av. Men det händer att de åker dit i en kontroll ändå.
Citera
2020-03-29, 22:48
  #904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
I Berlin är kontrollanterna tydligen civilklädda. När jag var i Berlin sist och skulle åka spårvagn 2-3 stationer tyckte jag det kändes lugnt, men nej, på stationen innan jag skulle av kliver det på nån neger som kollade allas biljetter. Då jag plankade åkte jag såklart fast, fick böta 60 euro som jag dessutom fick gå och ta ut från närmsta bankomat.

Nu i efterhand tänker jag att jag nog hade kunnat springa ifrån honom på nåt sätt, visst hade han inte jagat mig då? Men jag var så stel i situationen att jag inte gjorde det.
Är dock glad att det "bara" blev 60 euro. Det är ju billigare än vad folk under 18 får betala i böter hos Västtrafik.
Du är inte skyldig att betala på plats, även om de ofta gillar att påstå det då det framgår att man inte är tysk medborgare eller bosatt där.

För framtiden: ta lugnt emot boten, visa ID och uppge en inövad påhittad tysk adress. Du kan därefter torka ändan med boten. Samma sak på fjärrtåg.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ett knep jag lärt mig med tiden är att inte reagera alls när kontrollanten kommer och ropar "nya resande?", utan bara sitta och vara tyst och kolla i mobilen och låssas som ingenting, så slipper man visa biljett då kontrollanten tror att du redan visat den tidigare då.
Du talar om tågvärdar, inte kontrollanter. De senare går på lite när som helst och kollar alla.
__________________
Senast redigerad av Crazydre95 2020-03-29 kl. 22:52.
Citera
2020-08-20, 22:32
  #905
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
I städerna brukar det dock vara korta avstånd mellan hållplatserna. Så om man bara ska resa 1-2 hållplatser och resan tar typ 2 minuter, så kan det annars vara ett alternativ att promenera istället för att planka. Visst, det kommer ta lite längre tid att promenera. Men med tanke på att man kan få gå till närmsta hållplats samt vänta en stund på nästa buss eller spårvagn också, så kan det ta lika lång tid att gå till hållplats, vänta på buss/spårvagn + resa som att promenera. I vissa fall sparar man tid på att promenera.

Jag säger inte att jag är lat och aldrig hade funderat på en promenad i dessa sammanhang, det jag säger är att man på papperet är skyldig att ha biljett under hela resan, även om det bara gäller 2 stationer, vilket är sjukt.
Citera
2020-08-27, 04:03
  #906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag säger inte att jag är lat och aldrig hade funderat på en promenad i dessa sammanhang, det jag säger är att man på papperet är skyldig att ha biljett under hela resan, även om det bara gäller 2 stationer, vilket är sjukt.

Det är väl inte det minsta sjukt att man ska ha en giltig biljett oavsett om man ska åka två stationer eller en längre sträcka?
Citera
2020-08-27, 15:12
  #907
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Det är väl inte det minsta sjukt att man ska ha en giltig biljett oavsett om man ska åka två stationer eller en längre sträcka?

30 spänn för en resa på 2 minuter? Ja kör på om du vill! Jag avstår dock.
Citera
2020-08-28, 02:51
  #908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
30 spänn för en resa på 2 minuter? Ja kör på om du vill! Jag avstår dock.

Om möjligt så kan du ju gå istället? Tar det två minuter i stadsmiljö där stationerna/hållplatserna ligger nära varandra, så är det troligen gångavstånd.

Nu vet jag inte hur det är för alla trafikbolag osv. Men det kan vara så att man köper en biljett som gäller under en viss tid och inom en viss zon. Att man exempelvis betalar 30kr, får resa inom en zon och får 90 minuters restid. Då spelar det ingen roll hur många hållplatser som man ska åka. Eller om man åker i två minuter eller om man reser i 90 minuter.

Jag vet inte hur du vill ha det. Men så länge det finns ett betalsystem som kräver att man har en giltig biljett för hela resan, så är det tänkt att man ska betala det. Även om man tycker det är dyrt. Alternativen är att planka och riskera att få kontrollavgift, eller hitta andra färdsätt (cykla, gå, osv).
Citera
2020-08-28, 11:56
  #909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
30 spänn för en resa på 2 minuter? Ja kör på om du vill! Jag avstår dock.

Så du vill åka gratis? Skulle alla som ska åka 1-2 hållplatser eller i 2 minuter få åka gratis, enligt trafikbolagen som har hand om kollektivtrafiken, då skulle många ljuga om det. Speciellt om de slipper giltig biljett under den korta resan, eftersom du tycker det är sjukt. Så att de kan ljuga och åka betydligt längre samt göra byten helt ostraffat och gratis. Det är inte särskilt realistiskt. Eller att vi får gratis kollektivtrafik i allmänhet eller liknande heller. För kollektivtrafiken kostar.

Jag förstår att du tycker det är dyrt. Men lösningen är nog inte att låta dessa personer få åka gratis, och utan giltig biljett.
__________________
Senast redigerad av Amberfly 2020-08-28 kl. 12:02.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f729721

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback