Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-16, 13:35
  #697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Inte här i Karlstad i alla fall.
Kollektivtrafiken blir sämre och dyrare.
Betala 22 förbannade jävla kronor för att åka en buss i någon kilometer.

Och biljett fan räcker bara i en timma.
Jag som trodde kollektivtrafiken var tillför att det skulle vara billigt och miljövänligt.

Nej bil är att föredra alla dagar om året.

Om du bara ska transportera dig någon kilometer, varför inte gå? är både gratis och nyttigt
Citera
2010-02-20, 14:22
  #698
Medlem
Ginza46s avatar
Planka.de

Finns det någon tysk version av planka.nu fast i Berlin?
I såfall får ni gärna skicka en sådan länk till mig
Citera
2010-02-20, 16:41
  #699
Medlem
eXtremos avatar
Aj, måste vara jobbigt att åka fast där. Senast jag var i Berlin så råkade jag ut för en stickprovskontroll mellan två stationer. Det var ingen liten fjollig vakt i gul/grön reflexväst som i Sverige, nej nej, lågt ifrån.

Mannen som kom in var rakad, en riktig kroppsbyggare som spenderad månader på gymmet, lång var han också, nästan två meter. Klädd i kängor, jeans och skinnjacka kontrollerade han snabbt allas färdbevis innan han smet ut igen och följde med strömmen till ett annat tåg. Synd att ingen plankade, skulle vara roligt att se någon bli utslängd med huvudet före genom fönstret.
Citera
2010-02-21, 02:29
  #700
Medlem
Dagsverkets avatar
Jag har åkt fast när jag plankade på tåget i Köln och pga att jag inte kunde legitimera mig så blev jag omhändertagen av polisen när vi kom in till stationen. Det som hände var att jag va tvungen att uppge min adress namn och personnummer. Från början så var de väldigt otrevliga och kallade mig ausländer samtidigt som dom höll mig väldigt hårt. När jag berättade att jag kom från Sverige så blev dom väldigt trevliga och tillmötesgående. Efter att jag gett mina uppgifter så tog dom med mig och visade hur man köper biljetter inne på stationen. Självklart så uppgav jag falska uppgifter och har än i dag inte sett några böter från Tyskland.

När jag bodde i Köln så fanns det ingen motsvarigehet till planka.nu hur det är i Berlin vet jag inte.
Citera
2010-03-03, 16:09
  #701
Medlem
Gands avatar
vet inte vad planka.se står för, men kanske är det ungefär samma som

http://www.schwarzfahren.de



I Östberlin i gamla DDR åkte nästan alla svart på spårvagnen, det var en sport.
Kostade 20 östmark om man åkte fast, och det var det aldrig någon som gjorde vad jag vet.
__________________
Senast redigerad av Gand 2010-03-03 kl. 16:12.
Citera
2010-03-04, 09:38
  #702
Medlem
Ginza46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gand
vet inte vad planka.se står för, men kanske är det ungefär samma som

http://www.schwarzfahren.de



I Östberlin i gamla DDR åkte nästan alla svart på spårvagnen, det var en sport.
Kostade 20 östmark om man åkte fast, och det var det aldrig någon som gjorde vad jag vet.

Jag ska kolla upp det.
Citera
2010-03-04, 09:47
  #703
Medlem
mrphonks avatar
Om du torskar i Berlin så kostar det 40 euro, det är alltså långt ifrån lika dyrt som t ex i Stockholm. Det bör sägas att kontrollanterna är civilklädda vilket ger upphov till en kul anekdot från förra sommaren.

Vi har precis gått på S-bahn och har så klart (?) inte betalat någon biljett. När vi satt oss ner kommer två stycken som ser ut att vara hemlösa på tåget, och vi tänker att de ska börja sälja tidningar eller tigga pengar. När dörrarna slås igen så vänder de sig åt varsitt håll och ropar synkroniserat "Fahrscheine!" och vi ser hur tre unga killar springer mot dörren och börjar trycka på öppningsknappen. De två hemlösa tittar nu på varandra och börjar skratta, varpå ena killen kläcker ur sig:

- Nej, den här gången klarade ni er. Köp vår tidning för €1,60 istället så lovar vi att inte skvallra.

De sålde rätt bra i den vagnen faktiskt och vi fick alla ett fint samtalsämne medan den röda vagnen fortsatte genom Berlin.
Citera
2010-03-04, 09:54
  #704
Medlem
Ginza46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginza46
Jag ska kolla upp det.
Okej min tyska är jävligt kass och göögle översätt får ju bara allt att kuka ur så jag får nog ge upp.
__________________
Senast redigerad av Ginza46 2010-03-04 kl. 10:04.
Citera
2010-03-04, 09:57
  #705
Medlem
Ginza46s avatar
Föressten borde man kan ge en falsk adress när dom frågar typ Rudolfstäetderstrasse 27 och falskt namn?

Eller behöver man uppge personnummer och visa legitimation?
Citera
2010-04-14, 15:47
  #706
Medlem
cizzefys avatar
hur får man klistermärke från planka.nu

jag undrar hur man får klistermärke från planka.nu jag har letat överallt men har inte hittat, vart man ska hitta så kan ni skicka en länk till hemsidan där man kan köpa planka.nu klistermärken.
Citera
2010-04-14, 21:56
  #707
Medlem
http://planka.nu/nyheter/2009/05/29/...marken-via-sms
Citera
2010-04-14, 22:34
  #708
Medlem
eller ring direkt på 11414 så skickar dom ett till dig gratis.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f729721

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback