Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-19, 03:01
  #13
Medlem
ojns avatar
Fixade till rubriken.

/Moderator
2008-08-19, 04:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Har bara rökt lite brajj och torskade för det. Jo min historia låter nog lite komisk så ja, förhörsledaren flinade lite.

Hur lång tid tog förhöret? Hur gick det till? Du måste bo i en liten lantortshåla där polisen inte har mycket att göra då de lägger ner tid på sådant här. Annars är det solklart ofredande. Du erkände dessutom gärningen i förhör vad jag förstod.

Citat:
Brottsbalken 4 kap. 7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207).

Dagsböter 90 kronor x 30 dagar + 500 kronor till brottsofferfonden eller något sådant kanske. Beroende på vad du har för inkomst.
__________________
Senast redigerad av Fennicum 2008-08-19 kl. 04:30.
2008-08-19, 10:24
  #15
Medlem
trovallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Hur lång tid tog förhöret? Hur gick det till? Du måste bo i en liten lantortshåla där polisen inte har mycket att göra då de lägger ner tid på sådant här. Annars är det solklart ofredande. Du erkände dessutom gärningen i förhör vad jag förstod.



Dagsböter 90 kronor x 30 dagar + 500 kronor till brottsofferfonden eller något sådant kanske. Beroende på vad du har för inkomst.

ca en timme, 1½. Var ju rätt mycket att ta upp de ville höra hela historian allt som hänt förut. Jag blev gripen och fick sitta i ett rum, mer rum än cell, de låste kom in efter 4-5 minuter och blev grundligare visiterad, sedan fick jag slå mig ner med ett glasvatten och prata ut. Jag tror det torde bli olaga hot också eftersom det inte bara har varit massa sabotage mot deras lägenhet. Vi hotar varrandra titt som tätt. Mot-anmälan det är bara att ringa?
2008-08-19, 15:42
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Mot-anmälan det är bara att ringa?

Eftersom du nu befinner dig i en situation där du framstår som brottslingen, så är det för din egen skull bäst om du gör en korrekt polisanmälan. Att ringa till polisen och skylla på den andra och säga någonting i stil med "men det var han som började!" är meningslöst. Polisen kommer betrakta dig som en idiot och det är inte till din fördel.

Det första du ska ta reda på är varför du vill anmäla honom, eller med andra ord, vilken lag i exempelvis brottsbalken är det du tänker på? Man kan inte anmäla någon bara för att man inte gillar personen. Polisen skiter fullständigt i moraliska anledningar, de är lagens långa arm, och det är lagen du måste använda dig av om du vill ha deras hjälp.

Har han ofredat dig? Då är det som tidigare nämnt 4 kap. 7 § i brottsbalken som är lagrummet du ska hänvisa till. Har han rent av tagit någonting från dig (egenmäktigt förfarande)? Ja då kan du hänvisa till 8 kap. 8 § 1 st. kanske. Har han tilll råga på allt smädat dig? Ja då kan du lägga till 5 kap. 3 §. Nu vet jag inte exakt vad du anser att han har gjort, så det där är bara exempel. Läs själv under tredje, fjärde och femte kapitlet i brottsbalken och se om du kan hitta något som passar. Är du osäker är det bara att skriva här i tråden så kan vi säkert hjälpa dig hitta rätt lagutrymme.

När du vet varför du anser att polisen borde veta allt detta, så ska du skriva ner det. Återigen, det är endast till din nackdel om du gör det oseriöst. Flera sidors felstavat svammel utan relevans till lagrummet kommer enbart ge dig en idiotstämpel. Det räcker med att du berättar vilket lagrum anmälan gäller, samt kortfattat beskriver på vilket sätt du anser att personen du anmäler har brutit mot nämnda lagrum. Kom dock ihåg att hålla fast vid det du skriver, givetvis ska du inte ändra några uppgifter från polisförhöret och du ska också hålla fast vid det du skrivit, i händelse av att det skulle bli rättegång.
__________________
Senast redigerad av Fennicum 2008-08-19 kl. 15:49.
2008-08-20, 09:47
  #17
Medlem
trovallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Eftersom du nu befinner dig i en situation där du framstår som brottslingen, så är det för din egen skull bäst om du gör en korrekt polisanmälan. Att ringa till polisen och skylla på den andra och säga någonting i stil med "men det var han som började!" är meningslöst. Polisen kommer betrakta dig som en idiot och det är inte till din fördel.

Det första du ska ta reda på är varför du vill anmäla honom, eller med andra ord, vilken lag i exempelvis brottsbalken är det du tänker på? Man kan inte anmäla någon bara för att man inte gillar personen. Polisen skiter fullständigt i moraliska anledningar, de är lagens långa arm, och det är lagen du måste använda dig av om du vill ha deras hjälp.

Har han ofredat dig? Då är det som tidigare nämnt 4 kap. 7 § i brottsbalken som är lagrummet du ska hänvisa till. Har han rent av tagit någonting från dig (egenmäktigt förfarande)? Ja då kan du hänvisa till 8 kap. 8 § 1 st. kanske. Har han tilll råga på allt smädat dig? Ja då kan du lägga till 5 kap. 3 §. Nu vet jag inte exakt vad du anser att han har gjort, så det där är bara exempel. Läs själv under tredje, fjärde och femte kapitlet i brottsbalken och se om du kan hitta något som passar. Är du osäker är det bara att skriva här i tråden så kan vi säkert hjälpa dig hitta rätt lagutrymme.

När du vet varför du anser att polisen borde veta allt detta, så ska du skriva ner det. Återigen, det är endast till din nackdel om du gör det oseriöst. Flera sidors felstavat svammel utan relevans till lagrummet kommer enbart ge dig en idiotstämpel. Det räcker med att du berättar vilket lagrum anmälan gäller, samt kortfattat beskriver på vilket sätt du anser att personen du anmäler har brutit mot nämnda lagrum. Kom dock ihåg att hålla fast vid det du skriver, givetvis ska du inte ändra några uppgifter från polisförhöret och du ska också hålla fast vid det du skrivit, i händelse av att det skulle bli rättegång.

Det har rammlat in hundbajspåsar i min brevlåda, sniglar från snorungarna. Han har även skriki i min brevlåda flera gånger. Vi har även brottats en gång utanför min dörr, men då var det han som tog tag i mig. Han brukar även kalla mig för Svenska-homafilen(uttal han snackar skumt). Vad som får han galen är när jag kallar han för jävla ipren-arsle bara för att han är sjukskriven, så kan han göra allt möjligt. Hmm vad har han mer gjort, Han har bett sina jäkla ungar jävlas med mig, han har jävlats med min bil så jag inte kunnat köra den.

Fan va utsatt jag lät.

OBS: Det är jag som gjort mest skada mot varrandra jämfört med han

Så jag antar att motanmälan skall handla om, Ofredande,Skadegörelse,Olaga hot?
__________________
Senast redigerad av trovalla 2008-08-20 kl. 10:36.
2008-09-02, 12:42
  #18
Medlem
trovallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollab
Hur går det med allt?

Ett till förhör den 8e så får återkomma då.
2008-09-02, 13:28
  #19
Medlem
amengiv1s avatar
om han tog tag i dig och brottade ner dig kan du ju försöka klämma till med ringa misshandel alt försök ?
2008-09-02, 13:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amengiv1
om han tog tag i dig och brottade ner dig kan du ju försöka klämma till med ringa misshandel alt försök ?
Det gäller också att ha vittnen till det hela, han kan ju bara blåneka.
2008-09-13, 13:43
  #21
Avstängd
Under förutsättning att din historia är densamma som polisen fått från dig så kommer inget hända.

Det som "zkcaml" skriver rekommenderar jag att inte ta med ta på fullaste allvar.
2008-09-16, 02:24
  #22
Medlem
trovallas avatar
Åtal skall vara väckt inom 3 veckor, varför får jag höra sånt bestäms inte datum direkt?

Åtalspunkter: Hatbrott,Ofredande, framkallande av fara(pga spikat plank över deras dörr), Misshandel(då jag slagit honom på armen med knytnäve så rådnad uppstod), skadegörelse.

Det här puckot har verkligen sjungit ut och nekat till allting jag berättat och berättat om vissa händelser, de flesta av grannarna verkar vara till min sida, ska höra med några grannar om de sett något så de kan vittna till min fördel, de vet att det varit struligt och de flesta hatar de här jävlarna. Har bara sett zigenarmorsan och de spatserande misslyckade amfetamin-rehabiliterade snorungarna som ser ut att behöva en fix varje sekund.

Ett Uw uw yyy var bara något cp-ljud jag framkallade varpå lite saliv följde med.


Iallafall verkar som det går till TR då åtal skall vara väckt inom 3 veckor, och åtalspunkterna är ju inte fina då han brett på rejält och jag har inte direkt nån trovärdighet då jag är dömd för Cannabis innehav.
2008-09-16, 12:55
  #23
Medlem
trovallas avatar
Har iallafall avsägt mig advokaten tänkte va min egen advokat, då jag redan provat på varit advokat åt en kompis, men då slängde de ut mig. Den här gången kan de ju inte slänga ut den åtalade som är sin egen advokat
2008-09-16, 13:08
  #24
Medlem
trovallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
HAHA.. nån måste helt klart åka ut på plats och smyginspela det här!

Alla är välkomna det är dock Östersunds-tingsrätt, Är det någon juridisk kunnig som kan svara på eftersom jag nu ska vara min egen advokat och är åtalad kan de kasta ut mig och t.ex. skulle avbryta åklagaren och fråga om han ätit upp de där mjölet han fick några dagar innan rättegången, sånna saker.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback